Varför växer det inte?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Danne o Cissi
    • April 2004
    • 30

    Varför växer det inte?

    Mina växter vägrar växa! Inte ens vattenpesten.
    Jag använder ett lysrör som heter sylvania aquastar. Akvariet är 35cm högt, och vattenvärdena är "normala" enligt akvarielagret.
    Jag använder mig av florenette A tabletter, och ingen växt står i skuggan...
    Efter jag började med dessa tabletter har jag märkt att det har börjat växa trådar från vattenpesten, lite skumt eh?
    Nån som vet vad detta kan bero på?

    /Danne
  • Black_666
    • October 2003
    • 475

    #2
    Rötter?
    De trivs?
    Black Molly

    Kommentar

    • Holmby
      • February 2004
      • 1118

      #3
      Sätt i gång en hemmagjord koldioxidanläggning. Då kommer det nog att ta fart.
      För mig gjorde det att de motsträvigaste växter som bara samlat alger sköt iväg med gröna friska blad.

      En låg kostnad som ger bra resultat.

      Kommentar

      • Danne o Cissi
        • April 2004
        • 30

        #4
        Vad är en koldioxidanläggning?

        Black666: Trådarna är inte rötter. Dom är gröna, rätt hårda och tjocka.

        Kommentar

        • Thomas Westman
          • August 2002
          • 2

          #5
          en burk med mäsk

          Kommentar

          • Danne o Cissi
            • April 2004
            • 30

            #6
            Finns det nåt recept man kan hitta nånstans?

            Kommentar

            • cool
              • October 2002
              • 1869

              #7
              Co2 menar dom säkert.
              Receptet var jäst, vatten o 2 petflaskor o syre slang o en syre sten eller liten träbit för bublorna att åka ut genom
              Bilder:http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=75730
              NY MSN:t__skate@hotmail.com
              Skorpion och amfibie fantast

              Kommentar

              • skr
                • December 2002
                • 267

                #8
                Läs på först - CO2 är inte helt riskfritt och kräver en del rudimentära kunskaper i vattenkemi om man inte vill ta livet av fiskarna. Sök på CO2 på forumet, så är söndagen räddad =).
                Vattenpest hör f.ö. till de växter som brukar klara sig bra utan CO2, åtminstone om vattnet inte är mycket mjukt. Trådarna skulle jag direkt ha gissat på trådalger beroende på järnöverskott förorsakat av gödningstabletterna - men jag skulle inte karakterisera trådalger som tjocka, så det får bli ett frågetecken.

                Kommentar

                • Black_666
                  • October 2003
                  • 475

                  #9
                  hm, alla mina växter som inte har rötter men håller på att få får små, hårda, gröna trådaktiga saker som blir mjukare efter ca 1cm, dessutom blir de vitaktiga om jag stoppar ner dem i gruset. Men det är bara så det ser ut här hemma
                  Black Molly

                  Kommentar

                  • defdac
                    • January 2002
                    • 12751

                    #10
                    Efter jag började med dessa tabletter har jag märkt att det har börjat växa trådar från vattenpesten, lite skumt eh?
                    Kemotaxi. Växterna känner av varifrån näringen kommer och skickar rötter dit.
                    http://www.defblog.se

                    Kommentar

                    • Ulla
                      • April 2002
                      • 1163

                      #11
                      De flesta akvarieväxter tar upp näring ur vattnet , inte ur gruset, så du behöver nog något flytande växtgödning. Rekommenderar Tropica Master Grow, TMG.
                      Sen vet jag inte hur mycket ljus du har? Minst ~0.3 Watt per liter vatten ska man nog ha för att det ska gå att ha lite mer ljusälskande plantor. 0,5Watt/liter brukar rekommenders om man har rena växtakvarier. Kör du med CO2 och rejält med näring, så kommer det att behövas ännu mer ljus.
                      Kan krånglas till precis hur mycket som helst, växtskötseln.Fattas det ljus, kan de inte tillgodogöra sig näringen, fattas det något ämne i näringen så kan de inte ta upp de andra nyttigheterna, bökigt som sagt.
                      Förresten verkar vattenpesten inte gilla hög temperatur i karen. Över 25 grader, så blir det inga fina plantor.
                      Ulla,http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=46637

                      Kommentar

                      • jorgen41
                        • December 2002
                        • 2087

                        #12
                        Det första du ska göra är att sluta med tabletterna, det är otroligt svårt att hålla koll på hur mycket näring som plantorna får (omöjligt). Börja med TMG istället.
                        http://www.aquascapes.webhop.net
                        http://jorgensblog.blogspot.com/

                        Kommentar

                        • defdac
                          • January 2002
                          • 12751

                          #13
                          De flesta akvarieväxter tar upp näring ur vattnet , inte ur gruset,
                          Minst ~0.3 Watt per liter vatten ska man nog ha för att det ska gå att ha lite mer ljusälskande plantor. 0,5Watt/liter brukar rekommenders om man har rena växtakvarier.
                          Stämmer.

                          Kör du med CO2 och rejält med näring, så kommer det att behövas ännu mer ljus.
                          Det finns inget samband med att man måste öka ljusmängden pga gödning. Däremot tvärtom: Har man mycket ljus är det helt nödvändigt med CO2 och perfekt gödning.

                          Den bästa växttillväxtbegränsningen i växtakvarier är att minska ljusmängden.

                          Jag skulle vilja påstå att det grövsta felet alla nybörjar-växtakvarister gör är att dynga på med för mycket ljus utan att fått känsla för gödningen.

                          Däremot finns det naturligtvis vissa växter som kräver mycket ljus. Glossistigma reser t ex på sig om dom inte får rätt intensitet - speciellt om man har ett djupt akvarium.

                          Ljusmängden är det man ökar sist i ett växtakvarium och CO2 det man börjar med först.
                          http://www.defblog.se

                          Kommentar

                          • dgqlof
                            • November 2003
                            • 1344

                            #14
                            Angående gröna rötter så är det så att rötter i vattnet tenderar att bli gröna och fingreniga sig vid låg kvävehalt i vattnet och vita, raka och långa vid högre halt.

                            Kommentar

                            Arbetssätt...