Ny co2 reflektion

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • NE
    • January 2004
    • 1549

    Ny co2 reflektion

    Har funderat på att införskaffa en frihängande MH ramp till mitt 325 liters för att få bra w/l och för att växterna ska få möjlighet att växa upp över vattenytan.

    Inför detta har jag labbat lite med rampen (heltäckande) till mitt lilla 112 liters, för att få en uppfattning vad som händer när man flyttar ljuset i djupled och höjdled.

    När jag labbat med rampen har detta inneburit att den inte legat på som den ska och rumsluften nog fått ganska bra tillgång till vattenytan.

    Nu över till vad jag vill säga:

    Detta resulterade i att jag med samma bubbeltakt som innan inte lyckas sänka PH till den nivå jag önskar.
    Jag har co2 controller och har den inställd på PH 6.4 för att få mina 30 ppm C.
    Under labbandet fick jag inte ned PH’t under 6.55 med samma takt på bubblorna, controllern lät magnetventilen vara konstant öppen dygnet runt och fick trots detta inte ned PH’t.
    Nu har jag lagt på locket igen som det är tänkt att ligga, nu har jag inga problem att få ned PH’t igen till 6.4 igen utan att ändra bubbeltakten, magnetventilen är nog öppen ca:50% av tiden nu.

    Av detta drar jag slutsatsen att det blir svårare och kräver mer co2 för att få rätt C mängd om man inte har något ”tätslutande” över akvariet,.

    Jag är inte förvånad över att det blev så, men tycker ändå att det blev större skillnad än jag räknat med.
    /Niklas

    Hemsida Zoone.se med uppdaterad (visst!!! in my dreams...) blog (Engelska och Svenska).
  • Tropfrog
    • October 2002
    • 8078

    #2
    Jag har öppet kar och det slukar enorma mängder co2....Men det är snyggt.
    MVH
    Magnus
    min zoon

    Kommentar

    • NE
      • January 2004
      • 1549

      #3
      Kör du med MH ljus över det?
      Har för mig att jag sett någonstans att du har 10000K MH.
      /Niklas

      Hemsida Zoone.se med uppdaterad (visst!!! in my dreams...) blog (Engelska och Svenska).

      Kommentar

      • Tropfrog
        • October 2002
        • 8078

        #4
        jepp 300w över mitt 375 liters.
        MVH
        Magnus
        min zoon

        Kommentar

        Arbetssätt...