Vattenpest?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • crossniklas
    • October 2003
    • 223

    Vattenpest?

    Hej!

    Där jag bor finns det en å...(ganska skitig)... på sommrarna växer det en massa vatten växter..... kommer upp nästan som täcken av nån smal slingerväxt. Är det vattenpest???

    Skulle vilja gå och plocka på sommrarna men är det falrigt.. som sagt är ån smutsig och det finns fiskar där- sjukdomar'????

    Kan man rengöra växten på nåt sätt???

    /Niklas
  • schizo
    • August 2003
    • 259

    #2
    Det är omöjligt att säga vad det är utan att se det (och även då svårt) men här är en bild på vattenpest.

    http://www.zoopet.com/akvarium/vaxt.asp?NR=50

    Farligt att plocka. Tja är du inte simkunnig så ska du nog passa dig!

    Det som kan följa med hem är bland annat alger, snäckor och hydror.
    Vet inte hur effektivt detta är men jag har iaf inte sett några snäckor i mitt kar och det är att lösa upp 1tsk alun /liter i en hink och sedan låta växterna "dra" i 4-5 minuter.

    Har läst att man använder sig av väteperoxid fast i vilken koncentration vet jag inte.
    - 250 liter sydamerikanskt (nästan)

    Kommentar

    • brummel
      • May 2004
      • 73

      #3
      Hmm, jag har använt utgången huvudvärksmedicin, t ex vanlig magnecyl, för att avliva dödssjuka fiskar. 1-2 tabletter lösta i en gammal honungsburk ger ett stilla insomnande på kort stund. Tänker därför att det kan fungera även för andra vattendjur och tog tio magnecyl lösta i några liter i en hink när jag hade plockat växter i en sjö.

      Kommentar

      • crossniklas
        • October 2003
        • 223

        #4
        Jag vet hur vattenpest ser ut, jag har den i mitt kar. Att man kunde ta väteperoxid o magnesyl funkar nog men jag vågar nog inte det, tänk om allla fiskar i karet dör

        Finns det imnga andra sätt.

        Jag har hittat en annan vattenväxt i ett kärr. Fär finns det bara grodor och salamandlar och sånt. Inga fiskar. Har ingen bild på den men den e kanske 20 cm hög ganska tjocka blad tror jag och var röd.

        Kan någon skicka om det finns en sajt där man kan kolla på svenska vattenväxter???

        Tacksam på svar? :/

        /Niklas

        Kommentar

        • schizo
          • August 2003
          • 259

          #5
          Givetvis doserar du varken alun, magnecyl eller väteperoxid i akvariet utan i en hink bredvid. När du sedan har desinficerat växterna sköljer du dom nogrannt SEN stoppar du dom i akvariet.

          Här kan du läsa om svenska växter.

          http://linnaeus.nrm.se/flora/
          - 250 liter sydamerikanskt (nästan)

          Kommentar

          • crossniklas
            • October 2003
            • 223

            #6
            Jo det va det jag mena (host* skrev ej*).... men ändå...kanske fårprova till sommaren ändå

            /Niklas

            Kommentar

            • crossniklas
              • October 2003
              • 223

              #7
              Vet nån hur man (om man kan) typ söka bland vattenväxter och sen försöka jämföra ????

              /Niklas

              Kommentar

              • crossniklas
                • October 2003
                • 223

                #8
                Ihen som har provat och kollat hur man gör?

                /Niklas

                Kommentar

                Arbetssätt...