Omvandla mg/l till ppm för gödning

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • imported_n/a
    • March 2004
    • 13

    Omvandla mg/l till ppm för gödning

    Jag fick lite värden från det lokala reningsverket på vad som finns i ledningsvattnet. Nu är frågan hur konverterar jag värderna så det går att justera PMDD gödningen? från mg/l till ppm

    Om någon är intreserad så fick jag dessa värden i Motala:

    Kalium: <2.0 mg/l (under gr).
    Magnesium: ligger mellan 2,3-2,7 mg/l.
    Nitrat: ligger mellan 0,5-1,0 mg/l.
    Järn: <0,050 mg/l (under gr).
    Fosfat: <0,0020 mg/l (under gr), OBS! vi mäter fosfatfosfor i dricksvattnet.
    Mn: <0,020 mg/l (under gr).
    Cu: <0,20 ug/l (under gr).
    Zn: har inget analyserat på dricksvatten, men har på råvattnet som ligger runt
    3,0 ug/l.
    B: har inget analyserat på dricksvatten, men har på råvattnet som ligger runt
    64,0 ug/l.
    Mo: Analyseras ej.

    Kanske någon som känner för att ge ett förslag på gödning?
    Mina värden är:
    pH 6,5
    kH 6
    nitrit nära noll
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #2
    ppm = mg/l

    1000 ug/l = 1 ppm = 1 mg/L

    6 ug/l = 0.006 ppm = 0.006 mg/L

    (u:et är egentligen bokstaven my, vet dock inte hur man får fram det här i forumet)

    Ang. justering för PMDD ser det ut som det bara är att göda på för fullt. <0.05 ppm Fe är det enda man kanske kan ha lite uppsikt på. Det verkar som det är ganska bra med järn i ditt vatten.
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • imported_n/a
      • March 2004
      • 13

      #3
      de värdena som det står "under gr" innebär att de testas bara till gränsvardet som står. Så det kan vara från 0 till gränsvärdet.
      Sedan har vi gammla rör till huset där vi bor så de förändrar vattnet en del innan det kommer i kranen.

      Kommentar

      • defdac
        • January 2002
        • 12751

        #4
        Sedan har vi gammla rör till huset där vi bor så de förändrar vattnet en del innan det kommer i kranen.
        Ja men jag tvivlar starkt på att du får mer järn, kalium, kväve och fosfor, så du behöver med stor sannolikhet inte kompensera något.
        http://www.defblog.se

        Kommentar

        Arbetssätt...