Algätare i asienakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • epox
    • May 2004
    • 25

    Algätare i asienakvarium

    Hej alla glada akvarister.
    Har lite frågor angående mitt nästa akvarium

    Är ganska grön inom hobbyn, tänkte införskaffa ett 200 litersakvarium och tänkte skaffa fiskar från asien, tex lite barber rasboror och kanske kuhliålar.
    Undrar vad ni rekommenderar för fiskar (eller annat) För att hålla algerna i schack. I mitt sällskapsakvarium har jag nån sorts ancistrus som funkar jättebra men den är ju från sydamerika. Har funderat lite på siamesisk algätare men är lite tveksam till storleken. Tar tacksamt emot andra tips
  • Tropfrog
    • October 2002
    • 8078

    #2
    ottocinclu är en liten rackare som är ganska så effektiv mot alger, dom trivs bäst i stim.
    Algätande räkan cardina japonica är en mycket trevilg litej´n krabat som passar bra som kompement till ottocinklusen.
    Denna kombinationen är den absolut poppuläraste bland växtakvarister, då de kompleterar varandra så att dom tillsammans äter de flesta alger samt att dom inte äter växter. Båda är dock små och kan falla offer för större rovgirigare fiskar, så vill man ha större fiskar blir det nog bäst att vara lite biotopvidrig och stoppa i ancistrus.
    MVH
    Magnus
    MVH
    magnus
    min zoon

    Kommentar

    • epox
      • May 2004
      • 25

      #3
      tack för tipsen magnus, räkor kan nog vara en bra idé. Otocinclusen verkar också vara en bra fisk, men den är väl från sydamerika?

      erik

      Kommentar

      • Tropfrog
        • October 2002
        • 8078

        #4
        Otocinclusen verkar också vara en bra fisk, men den är väl från sydamerika?
        Oj....Ja det stämmer. Undrar varför jag har fått för mig att den är från asien???? Då är det väl antingen siameser och räkor eller bara räkor som gäller.
        MVH
        Magnus
        min zoon

        Kommentar

        • Azur
          • March 2003
          • 12946

          #5
          Skulle nog i alla fall rekommender ett litet stim siameser. 200 liter räcker gott och väl för dem, och de kommer inte att störa dina rasboror.
          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

          Kommentar

          • ShadowDawn
            • August 2003
            • 313

            #6
            Köp några Beaufortia leveretti, eller som de också kallas, "Borneo sucker" och "Hong kong pleco".
            Att ha en paroonhaj i ett vanligt akvarium är som att ha en guldfisk i en skål - FÖRKASTLIGT!

            Kommentar

            • epox
              • May 2004
              • 25

              #7
              Beaufortian verkar vara en ajyst liten rackare, läste att den bör hållas några stycken. Hur är den annars, natt/dag aktiv. Är den släkt med dom andra grönlingarna, har ju inte samma latinska namn. Tror ni den skulle funka med kuhli?

              Kommentar

              • jorgen41
                • December 2002
                • 2087

                #8
                Flying fox är ifrån asien och äter alger.
                Även mina guramis äter en del alger :-)
                http://www.aquascapes.webhop.net
                http://jorgensblog.blogspot.com/

                Kommentar

                • Tropfrog
                  • October 2002
                  • 8078

                  #9
                  flying fox är en riktigt elak jäkel som slutar att äta alger så fort domn blir lite större. I bland så säljs siamesiska algätare under namnet flying fox och dom är bra algätare och trevliga fiskar. Ännu ett exempel varför de latinska namnen passar bättre att använda.
                  MVH
                  Magnus
                  min zoon

                  Kommentar

                  • Tant Nancy
                    • April 2002
                    • 5407

                    #10
                    Finns ju något som kallas kinesisk algätare och vanlig algätare också, har för mig att de är från Asien ( i alla fall den kinesiska :-) Dessa går att ha bara man kan göra av dem i en krokodildamm eller så när de närmar sig decimetern, för då börjar de ge sig på fiskarna i stället för algerna... precis som med flying fox... Låter bra med räkor och siamensis tycker jag... Jag har i alla fall stoppat albinoancistrus i mitt asien... biotopvidrigt men effektivt. Som någon skrev i en annan tåt... hur biotopriktigt är det med pump och doppvärmare då :-)
                    Vad gäller Hongkongpleco, är inte det en botia??? Botior är dåliga på alger enligt min erfarenhet...
                    MvH
                    Tant Nancy
                    www.gladafisken.aqualogen.se
                    Mitt fotogalleri
                    Dagbok
                    Min zoon

                    Kommentar

                    • jorgen41
                      • December 2002
                      • 2087

                      #11
                      Elaka vet jag inte om flying foxen är men det stämmer att dom slutar äta alger när dom blir stora. Så köp så små du kan få tag i dom växer inte sådär jätte fort. Jag har några i mitt ena kar och dom snurrar runt och äter mest hela tiden.

                      P.S mina fox är snälla. :-)
                      http://www.aquascapes.webhop.net
                      http://jorgensblog.blogspot.com/

                      Kommentar

                      • Tant Nancy
                        • April 2002
                        • 5407

                        #12
                        Då har du nog Siamensis Jörgen... Flying fox är enstöringar som inte äter alger i någon större omfattning även när de är små. Fick en av misstag när jag köpte Siamensis... den lade sig under en rot i mitten av karet och regerade halva karet redan som liten 5 centimetrare.....
                        MvH
                        Tant Nancy
                        www.gladafisken.aqualogen.se
                        Mitt fotogalleri
                        Dagbok
                        Min zoon

                        Kommentar

                        • jorgen41
                          • December 2002
                          • 2087

                          #13
                          hehe då får man ta och kolla teckningen på mina sedan då :-)
                          http://www.aquascapes.webhop.net
                          http://jorgensblog.blogspot.com/

                          Kommentar

                          • epox
                            • May 2004
                            • 25

                            #14
                            Siamesen kanske är den bästa lösningen, hur många tycker ni man ska satsa på i ett 200 liters

                            Kommentar

                            • mgrant
                              • July 2003
                              • 475

                              #15
                              Jag hade nog köpt mellan 5-10 st, de gillar att gå i stimm och är ganska snygga plus roliga att titta på.
                              Akvarium=300 L Pumpar=Fluval 304 + Aquaclear 404 med filterkammare.
                              Fisk= 10 Malawi + 4 Glödbandstetror + 3 Blackmolly + 9 Malar.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...