Dessa växter...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ajje
    • December 2003
    • 33

    Dessa växter...

    Först vill jag bara säga att det är kul att följa diskussionerna om gödning och co2, hehe massa ppm, KNO2.. osv
    Sen, mina växter, suck... dom har inte växt ett dugg sen jag köpte akvariet för ca 1 år sen.., tvärtom av flera olika sorters växter är det bara 2st som överlever i mitt akvarie, varav svärdplanta(?) klarar sig bäst.
    KH är på 5, pH på 7. Jag ger en flytande gödning en gång i veckan och byter 50% varannan vecka. Karet är på 350liter och ljuset är 2st 40w Aquaglow lysrör. Karet är fyllt med malawiciklider ca 35 st.. 2st stora malar och en liten.( som ni märker kan jag inte så mycket om vare sig växter eller fiskar men snyggt är det... :o))
    Växterna blir svarta i kanterna och så blir det hål i löven. Andra tnar bara bort.
    Fiskarna verkar trivas, simmar runt och ynglar av sig :o)
    Kan det vara ljuset? De rör som jag har tyckte han i affären var bra men efter att ha följt era diskussioner så har jag beställt en dubbelramp till med 2 st sunglo.. få se om det gör någon skillnad...
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=211127
  • Tropfrog
    • October 2002
    • 8078

    #2
    Det är klart problematiskt att ha både malawis och växter som trivs.
    Det jag skriver nu är min idé om hur man kan få rätt förhållanden både för malawi och växter. Detta för att jag noterat att du har fel förutsättningar både för malawisarna och för växterna.

    1: ph. Malawisar trivs i ph över 8, detta får du lätt genom att tillsätta bikarbonat vid vattenbyten. Gör alltid detta i samband med vattenbyte.

    2: kolkällan: De flesta växter använder co2 som kolkälla, men det blir klart problematiskt att tillgodose den co2 halten som dom behöver sammtidigt som malawisarna har rätt ph. Detta efterssom co2 sänker ph värdet. Men det finns ett fåtal växter som växer i hårt vatten som använder karbonaten som kolkälla, dessa är bla: valisneria (varav en del arter förekommer vilt i malawisjön) och Cryptocoryne crispatula var. balansae. Den sista tycker jag är både mycket snygg och växer mycket bra i ett akvarium med högt ph.

    3:Ljuset: Ljuset är en del utav fotosyntesen, kol den andra. Att fläska på med ljus när man inte sett till att växterna har tillräcklig med kol är som att be om alger. Sammtidigt så är det så att ju mer ljus desto mer växer det. När man håller malawisar så är det en fin balans, här gäller det att prova sig fram. Vid minsta antydan till algblomning så släck ner ett lysrör.

    Har du reflektorer i rampen? Det är mycket billigare att köpa reflektorer till den befintliga rampen än att köpa en ny ramp, det ger ungefär samma effekt.

    4:Gödning: De stora delarna av det sokm dina växter vill ha står fiskarna för genom sitt skit (kväve och fosfat). Det som säljs i akvariebutiker i tex tmg är främst spårämnen och kalium. Spårämnena tas upp lika snabbt som växterna kan tillgodose sig kolet, det som inte tas upp göder algerna. Här är det också lite balans som gäller. Jag göder enbart med kaliumsulfat i mitt tanganyika kar (samma vatten), då utgår jag ifrån att kväve och fosfat kommer i tillräcklig utsträckning från fiskarna. Om jag skulle råka ut för bristsymptom så skulle jag göda med tex tmg mycket försiktigt.

    Altså:
    höj kh och ph med bikarbonat (det går inte att överdocera).
    Välj växter som har bikarbonat som kolkälla.
    Känn dig fram med ljuset, men var försiktig
    låt bli akvariegödningar alt göd enbart med kaliumsulfat
    skulle du få bristsymptom så göd med ca 1/4 dos av tex tmg (tropica mastergrow)
    MVH
    Magnus
    min zoon

    Kommentar

    • defdac
      • January 2002
      • 12751

      #3
      Fler "bicarb"-plants:

      C. ciliata, Anubias, Java ormbunke, Anacharis (Elodea - dvs vattenpest).

      Gjorde en Googling på:
      Koda:
      site:fins.actwin.com bicarb plants
      http://www.defblog.se

      Kommentar

      • Tropfrog
        • October 2002
        • 8078

        #4
        Tänka sig. Lite fler plantor än vad jag trodde. Kanske dags för ett "bicarb" växtakvarium, möjligheterna att få en fin design finns ju där.
        MVH
        Magnus
        min zoon

        Kommentar

        • defdac
          • January 2002
          • 12751

          #5
          Ja jag har börjat bli sugen på ett underhållsfritt växtakvarium med snygg design. Borde gå med Javaormbunkar, Anubias och den där crispatulan är ju för underbar. Fast den blir grymt stor va?
          http://www.defblog.se

          Kommentar

          • Tropfrog
            • October 2002
            • 8078

            #6
            Jag har sett crispatula som är över 2 meter lång i danmarks akvarium. Jag plockar bort bladen så fort dom når ytan, då sätter den igång något otroligt i tillväxt.
            MVH
            magnus
            min zoon

            Kommentar

            • defdac
              • January 2002
              • 12751

              #7
              Jag plockar bort bladen så fort dom når ytan, då sätter den igång något otroligt i tillväxt.
              Ahh.. natürlich! Så gjorde jag med Echinodorus och Javaormbunkar när jag körde med dom.
              http://www.defblog.se

              Kommentar

              • ajje
                • December 2003
                • 33

                #8
                jaha... nu börjar dom igen

                Tack för info'n... leta nya växter då..
                Och köpa bikarbonat, vart hittar man det och vilken dos skall jag ge?
                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=211127

                Kommentar

                • ajje
                  • December 2003
                  • 33

                  #9
                  Oups, nu när jag tänker efter så lurade nog försäljaren på mig "Malawisalt" som skulle höja pH och stimulera lek... Jag har nog inte använt den, kan det vara något? Jag skall kolla hemma om det står någon innehållsförteckning på den...
                  http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=211127

                  Kommentar

                  • defdac
                    • January 2002
                    • 12751

                    #10
                    Om det ökar KH så är det med stor sannolikhet någon form av korbonater i saltet, vilket växterna vi nämnt borde kunna använda.
                    http://www.defblog.se

                    Kommentar

                    • Tropfrog
                      • October 2002
                      • 8078

                      #11
                      malwisalt är inget annat än bikarbonat och koksalt. Jag tycker inte om att ha salt i karet så jag nöjer mig med bikarbonat. Du köper det i matvarubutiken på kryddhyllan, det går inte att docera för mycket. Jag kan inte formlen i huvudet, men häll i så att ph är över 8 direkt efter vattenbytet, sen skall det hålla sig däröver tills nästa vattenbyte. Är ph inte över 8 vid nästa vattenbyte så har växterna och filterbakterierna konsumerat det, då är det bara att öka dosen.
                      MVH
                      Magnus
                      min zoon

                      Kommentar

                      • ajje
                        • December 2003
                        • 33

                        #12
                        Ok... tack till herrarna för info'n :o)
                        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=211127

                        Kommentar

                        • dgqlof
                          • November 2003
                          • 1344

                          #13
                          Jag har sett crispatula som är över 2 meter lång i danmarks akvarium.
                          Det trodde jag med att det var, men vid mitt senaste besök stod det "Cryptocoryne usteriana" på skyltarna. Jag hade en växt för 10 år sedan som jag köpt som C. balansae, men nu har jag insett att det var just C. usteriana istället, den slingrade sig längs ytan som den värsta crinum-lök. Har nu C. crispatula var balansae och den visar inga tendeser att bli högre än 50 cm.

                          Kommentar

                          Arbetssätt...