Starta växtakvarium...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mazi
    • January 2004
    • 868

    Starta växtakvarium...

    Hej, idag så startade jag ett (blivande) växtakvarium. Just nu så är där bara sand, vatten, filter,lysramp och värmare. Jag ska använda Co2-gödning (PET-flaske-metoden). Jag har läst mycket på forumet, men jag har inte blivit mycket klokare. Jag vet hur man tillverkar själva "apparaten". Jag har fortfarande inte ett recept på bra mäsk. Snälla ge mig ett recept istället för att säga "Sök på forumet så kan jag loa att du vet allt !". Om ni har tid och ork så skriv gärna en steg-för-steg guide.

    T.ex.
    *blanda mäsken
    *ha den i frysen 36 timmar
    *vänta en timme
    *sätt ner den i akvariet
    Klart !
  • MikaelE
    • December 2003
    • 350

    #2
    Vet inte om det där bara var ett exempel men det var lite fel

    Antingen kan du göra vanlig mäsk vilket består av:

    *1 liter ljummet vatten (40-50 grader)
    *En halv påse torrjäst (25 G)
    *3-4 DL socker

    Eller så kan du göra gelatinmäsk vilket ger ett mindre men mer balanserat flöde av CO2:

    1 dl vatten blandas ihop med 2.5 msk gelatinpulver och 3-4 dl socker på i en kastrull som du sätter på spisen. Rör om väl tills första bubblorna börjar komma, ta då av den och häll upp i flaska eller vad du nu har. Ställ sedan in flaskan ute eller i kallt vattenbad. När flaskan är tillräckligt kall ställer du in den i kylen och låtyer den stå där ett dygn. Ta sedan ut flaskan och värm den till cirka 30-40 grader.

    Blanda sedan ½-1 paket torrjäst med lite (en dl typ) 50 gradigt vatten och häll på blandningen ovanpå gelatinröran.

    KLART FÖR ANVÄNDNING
    Discusbilder -----> http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=150569
    Skriv gärna kommentar!

    Kommentar

    • Mazi
      • January 2004
      • 868

      #3
      Behöver man inte ha den "vanliga" mäsken i kylen eller nåt sånt. Är det bara att köra ner den i akvariet när den är klar ?

      När är gelatinmäsken tillräckligt kall när man har den ute eller i ett kallvatten bad ?

      Kommentar

      • MikaelE
        • December 2003
        • 350

        #4
        1. Nej mäskan ska inte kylas eftersom jästsvamparna behöver värme för att börja föröka sig.
        2. Egentligen kan du ställa in den direkt i kylen, det är ur energusynpunkt man inte ska göra det. Sätt in den när är 15 grader eller liknande.
        Discusbilder -----> http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=150569
        Skriv gärna kommentar!

        Kommentar

        • Mazi
          • January 2004
          • 868

          #5
          OK tack. Ska man ha reningsflaska och sånt till båda mäskarna ?
          Ska slangarna vara kopplade likadant i båda mäskarna ?

          Kan man göra dubbel sats ?

          Kommentar

          • malawi´n
            • August 2003
            • 1643

            #6
            Du kan göra hur många satser du vill, till dess att du får så mycket co2 att fiskarna dör...
            Du behöver inte ha reningsflaskor till båda, men om du inte vill ha mäsk i karet så...
            De ska vara kopplade likadant, annars fungerar det inte!

            Mvh Malawi´n
            Björn Forsberg

            Kommentar

            • Mazi
              • January 2004
              • 868

              #7
              Om man gör dubbel sats, varar det längre eller kommer det mer ?

              Kommentar

              • MikaelE
                • December 2003
                • 350

                #8
                Jag skulle nog säga lite både och.

                Jag har gjort 4 dubbel vanlig mäsk och den har räckt i snart 3,5 veckor (bubblet är iofs värdelöst nu men endå) men dom första veckorna hade man 1-2 bubblor i sekunden. Se upp vid starten bara då bubblet kan gå upp mot en 4-6 bubblor/sek. Mina diskus stog och flämtade, hehe inte att rekommendera.
                Discusbilder -----> http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=150569
                Skriv gärna kommentar!

                Kommentar

                • Mazi
                  • January 2004
                  • 868

                  #9
                  OK. Tack så mycket ! jag ska köpa lite våxter och räkor idag.

                  Om jag gör färdigt Co2´n innan jag hinner skaffa växter, kan man göra nåt för att den inte ska pressa ut Co2 då ?

                  Kommentar

                  • Peter_F
                    • October 2003
                    • 693

                    #10
                    Kör du gelatinvarianten kan du förbereda allt utom att hälla i jästen. Det är jästen som startar reaktionen så att säga. Utan gelatin är det igentligen inte så mycket att förbereda.
                    Har väl jäsningsprocessen startat så är det inte mycket du kan göra för att avbryta den.
                    "Ibland så tror jag att jag förstår precis allt, sedan återfår jag medvetandet"
                    Ta en titt på Min Zoon & Min Sida

                    Kommentar

                    • Mazi
                      • January 2004
                      • 868

                      #11
                      Nu har jag köpt en gräsplanta, ca 10 vallisneriaskott och nån växt som liknar svärdplanta, fast mindre. Jag köpte 4 amano-räkor och två fjärilsciklider. Jag blandade också mäsken för nån kvart sen. Hur länge tar det innan det börjar bubbla ? måste man skaka flaskan ?

                      Kommentar

                      • crossniklas
                        • October 2003
                        • 223

                        #12
                        Hej!

                        Kommer att bubbla om någon timma, immorn kommer det att bubbla för fullt(pratar om mäsken).

                        För mig så räcke mäsken MYCKET längre om jag har i MKT socker (var noga så att sockret har löst sig ordentligt!).

                        Min mäsk nu har räckt i över en vecka med bra bubbel. Innan hade jag i mindre socker och en liten flaska och då räckte mäsken bara i några dagar.

                        = Kör med en stor flaska, jag kör med en 2liters flaska i ett 54liters kar!. Funkar skitbra!

                        /Niklas

                        Kommentar

                        • Mazi
                          • January 2004
                          • 868

                          #13
                          Nu är alla fiskarna döda ! även räkorna... Temperaturen är på 25, PH 6.5 och alldeles perfekt vatten (nästan).Vad gjorde jag för fel ? Det måste vara nåt med Co2´n ...
                          Där kommer ca 5 bubblor på 2 sek. i ett 37 liters kar. Jag har nyss vaknat, så när jag gick igenom mitt rum så hittade jag inte fiskarna så kollade jag ytan. Mina fjärilsciklider var döda. Sen tände jag och kollade bottnen. Räkorna var också döda...

                          Kommentar

                          • Tropfrog
                            • October 2002
                            • 8078

                            #14
                            Vad har du för kh?
                            MVH
                            Magnus
                            min zoon

                            Kommentar

                            • Tropfrog
                              • October 2002
                              • 8078

                              #15
                              Varför har ingen nämnt i tråden att man kan överdosera co2? Varför har ingen länkat till en kh/ph tabell? Varför har ingen frågat vad mazi har för kh?
                              MVH
                              Magnus
                              min zoon

                              Kommentar

                              Arbetssätt...