Trådalgsbekämpning

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • kampfisken
    • September 2003
    • 666

    #16
    Ursprungligen skickat av BluesBoy
    kampfisken, din signatur säger:
    Kolla in min sida för mer info!
    Var hittar jag den?
    Det är bara att klicka på mitt namn (kampfisken) som står till vänster om inläggen. Min profil är dock inte riktigt upp to date just nu.
    Malawi, Amazonas, Sällskapsakvarium, Sydamerika, Asien.

    Kommentar

    • Kattis
      • August 2003
      • 23

      #17
      Sådär... nu har jag köpt ett aquarelle-rör. Blev fint ljus, men algerna syns nästan ännu mer
      Tänkte vänta ett tag med att försöka mixtra med co2..
      Får väl försöka svälta mina stackars platys, men det är ju väldigt svårt utan att svälta resten av firrarna...

      Kommentar

      • Tropfrog
        • October 2002
        • 8078

        #18
        Det tycker jag inte låter som en god idé. Dra ner på tmg och vänta. Algerna kommer att försvinna när deras järntillskott försvinner.
        MVH
        Magnus
        min zoon

        Kommentar

        • Kattis
          • August 2003
          • 23

          #19
          hmm.. ok.. men jag använder nästan aldrig TMG redan som det är... Gjorde det i början, när algerna kom så slutade jag i princip helt för jag såg att det blev värre när jag använde TMG..
          Men visst, då får jag sluta helt isåfall! Antar att du ahr bättre koll än jag Tropfrog :P Vad tycker du om Co2 då? Det verkar bökigt tycker jag, speciellt eftersom jag är nybörjade på akvarier..

          Kommentar

          • Tropfrog
            • October 2002
            • 8078

            #20
            Som jag skrev innan så har du att välja på att minska på järnet i karet eller öka på co2. Det första kommer att leda till måttlig tillväxt av växterna medan det andra kommer att leda till kraftig tillväxt.

            Eftersom jag är en tekniknerd så köpte jag co2 anläggning redan som 14 åring, då hade jag iochförsig haft akvarium i 5 år men jag var nog nybörjare fortfarande. På den tiden fanns det inget forum att kolla på och det här med co2 tillsats var väldigt nytt. Jag har tagit ihjäl några fiskar på vägen, men nu har jag ganska så bra koll på det. En sak är säker: du kommer att vara nybörjare på co2 ända till du har haft det ett tag, så det är inget bra argument emot. Det finns tillräckligt med folk på forumet som kan hjälpa dig igång om du vill det.

            Annars så är det väldigt vanligt att folk har akvarium under väldigt lång tid där växterna inte trivs. Det är ju ingen jättekostnad att köpa 3-5 växter en gång varannan månad som dekoration. Själv tycker jag att det blir billigare och snyggare att ge dom förutsättningar för tillväxt, men det är upp till var och en.
            MVH
            magnus
            min zoon

            Kommentar

            Arbetssätt...