Trådalgsbekämpning

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kattis
    • August 2003
    • 23

    Trådalgsbekämpning

    Hej hej!
    Jag har haft mitt 50-l akvarium igång sen januari i år och nu har jag börjat få problem med trådalger. Det lägger sig som en smutsig hinna över växterna och sedan växer det ut korta trådar... pH ligger på 6,5 KH på 40mg/l, som motsvarar (om jag har förstått det rätt ca 2,2 grader), nitrit ligger för tillfället på ca 0,1 mg/l men brukar ligga på 0.. Har bara ett lysrör, är nog bara ett "vanligt" (följde med när jag köpte karet) så det tänkte jag köpa ett nytt. Jag göder ibland med TMG, men tycker att algerna tar sig mer när jag har gött! Funderar på att börja med co2, hur ska jag göra detta på bästa sätt? Behöver jag då höja KH, isåfall hur?

    Tacksam för svar från sånna som har lite mer koll än jag
    /Kattis
  • Laesk
    • March 2004
    • 399

    #2
    Jag kan inte så mkt om kh co2 ph bla bla å allt va de heter, men jag vet att siamesiska algätare gillar trådalger!
    2 sånna skulle göra susen i karet!
    http://hem.bredband.net/b396924/web/index.html
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=184765

    Kommentar

    • Tropfrog
      • October 2002
      • 8078

      #3
      Siamesiska algätare tar hand om symptomen, det stämmer. Men dom är stimfiskar som blir väldigt stora så jag måste avråda från det. Trådalger beror på för höga järnhalter. De höga järnhalterna har du för att du har docerat för mycket tmg i förhållande till främst co2. Ditt val är att antingen minska tmg docering eller att ge dig på co2 så att karet konsumerar mer co2.
      KH bör vara över 4 om du ger dig på co2 gödning, det får du enklast genom att tillsätta bikarbonat.
      MVH
      Magnus
      min zoon

      Kommentar

      • Kattis
        • August 2003
        • 23

        #4
        Hur mycket bikarbonat behövs? Ungefär alltså...
        något tips på vlket lysrör som kan vara bra?

        Kommentar

        • Lenmar
          • February 2004
          • 6154

          #5
          Hej Kattis!

          Jag ville bara tala om att i mitt fall så hjälpte inte siamesiska algätare mot trådalgerna. Dessa fiskarna blir dessutom ganska stora och ditt kar är för litet. Jag tycker oxå att du inte skall experimentera för mycket i ditt lilla kar eftersom så mycket annat i den biologiska balansen kan rubbas SÅ FORT! Jag skaffade ett par platy och "svälte" fiskarna i tre dagar, mat den fjärde sen svält i tre dagar osv. Det blev mycket bättre men jag har inte fått bukt med algerna till 100%, kanske till 97%. De algerna som finns kvar har inte ökat i storlek eller omfång. Jag är ganska nöjd med hur det ser ut och fiskarna mår inte dåligt. Det är väl mest jag som ibland kan tycka att det är lite vanprydande.

          Lycka till
          Jenny
          Goa hälsningar, Maria Min hemsida
          Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

          Kommentar

          • kampfisken
            • September 2003
            • 666

            #6
            Philips Aquarelle är ett av de "vackraste" rören på marknaden. Bikarbonat vet jag ingenting om men vill du börja med CO2-gödning rekommenderar jag varmt Sera CO2-tabs, brustabletter som säljs i gula rör med 20 st/rör och som kostar runt 75:-, jätteenkelt att bara släppa i några brustabletter i akvariet efter varje vattenbyte mot att införskaffa dyr och klumpig CO2-utrustning för tusentals kronor eller att hålla på med hemgjorda jästbrygder i fula PET-flaskor! Hade samma problem med både tofsalger och trådalger (blev decimeterlånga) och mina siameser käkade enbart de korta tofsalgerna, inte de långa algerna ;-(. Efter många drastiska åtgärder som misslyckades tröttnade jag och slet upp varenda växt (även plastväxterna), klippte av drabbade blad och skrapade med naglarna bort alla alger samt kokade mina plastväxter några minuter för att döda de alger som frodades där. De alger på plastväxterna jag inte fick bort gjorde jag mig av med att helt sonika klippa av de angripna bladen. Köpte en liten siamesisk algätare (dom blir väldigt dåliga algätare då dom blir stora), ett par otocinclus samt en skäggmunsmal. Hade en stor siames från början samt 3 fläckiga pansarmalar. Efter att ha skrubbat, klippt och kokat så planterade jag om växterna (planterade inte lika tätt som förut), tejpade fast tidningspapper runt hela akvariet så inget ljus kom in och lät det stå så i 3 dagar. Matade inte malarna utan lät dom bli så hungriga så de gav sig på resterande alger. Då jag tog bort pappret låg det massor med döda alger på bottnen och växterna var helt algfria. Matade inte akvariet på 5 dagar och till min glädje mumsade mina olika malar på kvarvarande alger tills de förvann. Började mata sparsamt i början och nu efter några månader är akvariet i topptrim ;-). Kan nämna att jag samtidigt ändrade belysningstiden från 14 timmar till 12 timmar per dygn. Om du tänker försöka mörklägga akvariet några dygn så glöm INTE att först dra ur elsladden till värmaren, annars blir akvarievattnet lite väl varmt eftersom tidningspapper och badlakan har en värmeisolerande funktion, ungefär som en termos. Den främsta anledningen att jag till slut lyckades få bort algerna är nog att jag köpte flera olika sorters algätare då de ofta föredrar olika typer av alger. Visserligen bör man köpa ett stim om det är en stimfisk man väljer, men är akvariet inte så stort att det kan rymma ett helt stim kan man nöja sig med att köpa tex. 3 små siameser som kommer att stimma och "beta av" algerna ihop utan att känna sig ensamma och otrygga (OBSERVERA ATT DETTA ÄR MIN PERSONLIGA UPPFATTNING BASERAT PÅ ATT JAG TIDIGARE HADE 8 SIAMESER SOM STIMMADE I MINDRE GRUPPER OM 3 STYCKEN, OCH SOM STIMMADE LIKA BRA DÅ 5 STYCKEN DOG AV EN NITRITTOPP OCH DET BARA ÅTERSTOD 3 SIAMESER KVAR). Sedan är det ju upp till var och en att ha sin personliga åsikt. Om dina malar och siameser växer till sig och blir för stora för akvariet kan du antingen slänga i dom i ett större akvarium eller sälja dom till butiken du köpte dom av. Lycka till!
            Malawi, Amazonas, Sällskapsakvarium, Sydamerika, Asien.

            Kommentar

            • petnym
              • May 2002
              • 5028

              #7
              Prova använda "<-'"-tangenten ibland!
              Gräset är grönare på andra sidan glaset...
              Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
              Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

              Kommentar

              • kampfisken
                • September 2003
                • 666

                #8
                Ursprungligen skickat av petnym
                Prova använda "<-'"-tangenten ibland!
                Vart sitter denna tangent, vad har den för funktion och till vem av oss är ditt inlägg riktat åt? Vad ville du förresten ha sagt med denna kommentar?
                Malawi, Amazonas, Sällskapsakvarium, Sydamerika, Asien.

                Kommentar

                • petnym
                  • May 2002
                  • 5028

                  #9
                  Ursprungligen skickat av kampfisken
                  Vart sitter denna tangent, vad har den för funktion och till vem av oss är ditt inlägg riktat åt?
                  Det är den stora tangenten till höger om bokstäverna, och den används för att gör stora textblock läsbara för andra... :-)

                  Peter
                  Gräset är grönare på andra sidan glaset...
                  Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
                  Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

                  Kommentar

                  • kampfisken
                    • September 2003
                    • 666

                    #10
                    Jag som trodde det viktigaste var ATT man skrev och inte HUR... Hade varit betydligt enklare om du hade skrivit knappen Enter istället så man fattar vad du menar. Men men, vill inte göra någon personlig vendetta av det här ;-). Hur går det med algerna Kattis?
                    Malawi, Amazonas, Sällskapsakvarium, Sydamerika, Asien.

                    Kommentar

                    • defdac
                      • January 2002
                      • 12751

                      #11
                      OT:
                      Jag tror inte Peters anmärkning var kritik lika mycket som ett hett tips till dig Kampfisken.

                      Tar man sig så lång tid att skriva ett så långt inlägg tror jag man vill att folk ska läsa det man skrivit, och det gör folk i allmänhet inte om texten är ett enda långt stycke med faktaspäckad text.

                      Det blir för mastigt.

                      Dessutom kan det vara ett effektivt sätt att trycka på vissa saker i alla sina tips genom att låta dom stå på egen rad. Genom lite finurlig redigering gör man texten mer läst av alla och all den information man vill få fram når fram.

                      Dte splera i amllänhet ignen stor llro hru bar mna satvar, ås dte rä mnidre vitkigt.
                      http://www.defblog.se

                      Kommentar

                      • nilssonnet
                        • January 2004
                        • 603

                        #12
                        Ännu mer offtopic:

                        Det är noågn eknlsgek fksraore som har kmmiot farm tlil att så lgäne frtsöa och stsia batsvoekn såtr på snia patlser går det att lsaä uatn sötrre pobrelm. :o) *Slänger in en brasklapp ifall någon bokstav saknas.*
                        Na klar!

                        Kommentar

                        • BluesBoy
                          • January 2004
                          • 2559

                          #13
                          kampfisken, din signatur säger:
                          Kolla in min sida för mer info!
                          Var hittar jag den?
                          BluesBoy
                          http://www.bluesboy.se

                          Kommentar

                          • kampfisken
                            • September 2003
                            • 666

                            #14
                            Mer offtopic: Jag menade INTE att upprepade stavfel är någon skön läsning. Kan vi gå tillbaka till Kattis och hennes alger nu?
                            Malawi, Amazonas, Sällskapsakvarium, Sydamerika, Asien.

                            Kommentar

                            • jorgen41
                              • December 2002
                              • 2087

                              #15
                              Bara en liten kommentar.

                              Co2 tabs suger fett.
                              http://www.aquascapes.webhop.net
                              http://jorgensblog.blogspot.com/

                              Kommentar

                              Arbetssätt...