CO2

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mazi
    • January 2004
    • 868

    CO2

    Hej, jag ska bygga en CO2-adapter. Jag kan redan det mesta:

    Först så gör man en "koppling" av 2 pet-flaskor och några slangar och en syresten. I den ena flaskan ska mäsken vara, i den andra ska där vara vatten som "renar" mäsken innan den kommer ut i akvariet.
    Jaja, men när man har gjort mäsken, ska jag ha den i frysen 10 timmar eller nåt sånt ?? Jag behöver ett bra recept på mäsk.
    Den ska stå på lysrampen va ?
  • Holmby
    • February 2004
    • 1118

    #2
    Nej, inte i frysen!!!

    Sök på mäsk här på forumet så kommer du nog hitta fler recept än du behöver.

    Du kan ha flaskorna på lysrampen, men det ser ju jä*la fult ut. Jag gömmer mina flaskor bakom akvariet.

    Kommentar

    • Mazi
      • January 2004
      • 868

      #3
      Jag har sökt lite.

      Funkar detta receptet ?
      * 1 liiter vatten
      * en halv torrjäst-paket
      * 2 deciliter vatten

      Kan man köra ner det i vannet utan att ha det i kylen ?
      Asså, kan man använda mäsken så fort man är klar med den ?

      Kommentar

      • Holmby
        • February 2004
        • 1118

        #4
        Det receptet funkar faktiskt inte alls!!! Men jag antar att du menar 2 deciliter socker och inte vatten... och då kommer det säkert fungera.
        Torrjästen vill ha runt 45 grader på vattnet när du blandar ihop ingredienserna (enligt paketet). Detta börjar vanligtvis jäsa och bilda co2 inom någon timme. Räkna med flera timmar innan du fått så mycket tryck i dina flashkor att det börjar bubbla i din utströmmare.

        Om du startar en flaska ikväll så bubblar det nog i akvariet imorgonbitti!

        Kommentar

        • Mazi
          • January 2004
          • 868

          #5
          Jag menade socker, inte vatten.
          Kan man köra med "vanlig" jäst ?
          Var är bäst att placera alträbiten i akvariet ?

          Kommentar

          Arbetssätt...