Vattenpest och cyano.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • plizken
    • April 2004
    • 1293

    Vattenpest och cyano.

    Egeria Densa. Vattenpest ska tydligen kunna motverka cyanobakterier..

    Har någon någon erfarenhet av vattenpestens antibiotiska egenskaper?

    Don't be afraid to try something new. Remember, amateurs built the Ark...Professionals built the Titanic!
  • Laesk
    • March 2004
    • 399

    #2
    När du väl säger det så kan det nog stämma

    Jag har haft problem med cyanobakterier, men köpte lite vattenpest och andra växter till karet, (haft några få plastväxter innan bara)
    och nu har jag inte sett några bakterier
    http://hem.bredband.net/b396924/web/index.html
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=184765

    Kommentar

    • plizken
      • April 2004
      • 1293

      #3
      Låter bra..
      Don't be afraid to try something new. Remember, amateurs built the Ark...Professionals built the Titanic!

      Kommentar

      • plizken
        • April 2004
        • 1293

        #4
        Kan fiskarna ta skada om man har större mängder vattenpest? Någon som vet något om det? Tänkte på antibiotikan..

        Vattenpest finns i sanslösa mängder i mälaren men det finns en hel del parasiter och sjukdommar i vattnet oxå. Om man skulle plocka lite vattenpest där hur skulle man bli kvitt sån dynga?
        Don't be afraid to try something new. Remember, amateurs built the Ark...Professionals built the Titanic!

        Kommentar

        • defdac
          • January 2002
          • 12751

          #5
          Detta tror jag inte ett dugg på, och jag tror det är Hornsärv "Ceratophyllum demersum" ni menar.

          Anledningen att det inte fungerar är att så utpräglade vattenväxter (Hornsärven har inte ens rötter) inte klarar de kvävefattiga vatten där Cyanobakterier trivs.

          Trivs däremot Vattenpest och Hornsärv har man bra med kväve och fosfor i vattnet och Redfieldration är förmodligen väldigt växtgynnande vilket brukar få Cyanobakterier att gå i ide och vänta på bättre tider.

          När jag hade Cyanobakterier så smälte iprincip Vattenpesten och Hornsärven bort direkt.
          http://www.defblog.se

          Kommentar

          • plizken
            • April 2004
            • 1293

            #6
            Jag har läst på ett flertal ställen att vattenpest har antibiotiska egenskaper. Kan det vara så enkelt att det inte gjorts några vetenskapliga tester och att det hela bara handlar om observationer?

            ingen vattenpest = Cyano / vattenpest = ingen cyano
            Don't be afraid to try something new. Remember, amateurs built the Ark...Professionals built the Titanic!

            Kommentar

            • plizken
              • April 2004
              • 1293

              #7
              citat. "The plant secretes antibiotic substances which can help prevent blue-green algae (a type of bacteria). "
              Don't be afraid to try something new. Remember, amateurs built the Ark...Professionals built the Titanic!

              Kommentar

              • defdac
                • January 2002
                • 12751

                #8
                "The plant secretes antibiotic substances which can help prevent blue-green algae (a type of bacteria). "
                Japp detta står lite överallt, men aldrig med någon vetenskaplig refens. <b>Förmodligen</b> bara hörsägen.

                Kan det vara så enkelt att det inte gjorts några vetenskapliga tester och att det hela bara handlar om observationer?
                Exakt.

                Får man Vattenpest och Hornsärv att trivas samtidigt som Cyanobakterier så finns det kväve i vattnet och då har Cyanobakterierna inget att komma med från första början. Den enda gången dom har en extrem fördel är när vattnet är helt kvävefattigt eller det inte finns några andra epifyter (alger/växter) som tränger undan dom.

                Dvs den enda gången Vattenpest och Hornsärv (och alla andra snabbväxare) hjälper är när man har ett växtfritt akvarium där Cyanobakterier trivs trots hyffsat med kväve men framförallt mycket fosfor och man därpå slänger i en massa snabbväxare.

                När kvävet är slut i vattnet dör/stannar växterna och Cyanobakterierna kommer tillbaks.
                http://www.defblog.se

                Kommentar

                • plizken
                  • April 2004
                  • 1293

                  #9
                  Låter troligt..
                  Don't be afraid to try something new. Remember, amateurs built the Ark...Professionals built the Titanic!

                  Kommentar

                  Arbetssätt...