Växtgödning

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Dutten
    • December 2003
    • 183

    Växtgödning

    Jag funderar på att skaffa nån sorts växgödning till mina växter.
    De har slutat växa och de börjar tappa den starka gröna färgen lite...
    nån bra sort som kan rekomenderas?
    är det risk att man får mer alger när man använder växtgödning?
  • matzen
    • February 2004
    • 608

    #2
    För den late kan jag rekommendera Tropica mastergrow. För den som vill ha det ultimata rekommenderas Hjortgatans pmdd-gödning. Komplettera med co2-gödning för bästa resultat.
    To be or not to be a cichlidlover that´s no question

    Kommentar

    • Dutten
      • December 2003
      • 183

      #3
      vad menar du med "den late".
      hur påverkar växgödning alger?

      Kommentar

      • matzen
        • February 2004
        • 608

        #4
        Jag menar bara det att tropicas är färdig blandad medan pmdd får man blanda till själv. Har man dåligt ljus och för lite co2 och ger full giva gödning så blir det gärna alger.
        To be or not to be a cichlidlover that´s no question

        Kommentar

        • Dutten
          • December 2003
          • 183

          #5
          finns det co2 tillsätting som man kan köpa så man slipper bygga en såndär med pet-flaskor?

          Kommentar

          • Tropfrog
            • October 2002
            • 8078

            #6
            Ursprungligen skickat av Dutten
            finns det co2 tillsätting som man kan köpa så man slipper bygga en såndär med pet-flaskor?
            Japp, finns hur många olika som helst. Vill du ha något som håller länge och blir billigast i längden så köp grejor för co2 på tub.
            MVH
            Magnus
            min zoon

            Kommentar

            • jackson
              • September 2003
              • 1242

              #7
              Som skrivet i andra trådar. Det är en balans man vill uppnå mellan Ljus, CO2, och näringsämnen (C K N P Fe etc). Om ALLA dessa förutsättningar finns, så "äter" växterna (olika mycket av respektiva näringsämne) och det hindrar algerna att växa. Men om något av dessa förutsättningar tar slut, så kommer växterna att sluta "äta" och sluta växa. Då får algerna chansen att äta det som är över, och de är inte lika knussliga om att alla förutsättningar skall finnas.
              Så målet är att ge växterna bästa balans mellan förutsättningarna. Då växer växterna bra, och algerna inte alls lika bra. Det finns sätt att driva akvarium där man ger växterna maximalt av allt (växtakvarium med CO2 och mycket ljus och näringstillförsel). Men det finns även akvarium där man begränsar tillgången av alla förutsättnngar (Low tech akvarium). Där växer växterna långsamt, men även algerna. Detta eftersom all näring och ljus är begränsad. Dvs när växterna ätit upp all näring som finns tillgänglig, så är det slut på ALLA förutsättningarna. Och då finns det inger över till algerna. Det är alltså två helt motsatta sätt att driva växtakvarium.
              Växtakvarium (typ djungel) 540l i Gävle och mer "städat" 450 l i Lumsheden.
              Jag försöker undvika att mata troll. För övrigt anser jag att Kjell skall sluta med godtyckligt modererande av inlägg.

              Kommentar

              • Dutten
                • December 2003
                • 183

                #8
                hur vet man vad för näringsämne som man har brist på då?
                finns det några tester man kan göra?

                Kommentar

                • defdac
                  • January 2002
                  • 12751

                  #9
                  Dvs när växterna ätit upp all näring som finns tillgänglig, så är det slut på ALLA förutsättningarna. Och då finns det inger över till algerna.
                  Det stämmer inte riktigt eftersom algerna klarar mycket lägre näringsnivåer än växterna.

                  Dessutom vill jag nog inte påstå att man begränsar low-techakvarium så mycket man kan (eftersom det skulle innebära att inte växterna växte någonting alls), däremot så trimmar man in gödningen i ungefärligt förhållande till det ämne som alltid är mest begränsande: C och dessutom ser man till att välja växter som är bra på att dra kol ur karbonater (Vallisneria t ex).

                  http://www.defblog.se

                  Kommentar

                  • defdac
                    • January 2002
                    • 12751

                    #10
                    hur vet man vad för näringsämne som man har brist på då?
                    finns det några tester man kan göra?
                    Det är i princip alltid C och K. Orkar du inte CO2-göda så skaffa TMG och börja dosera försiktigt (typ halva dosen kommer förmodligen vara maxdosering utan extra CO2 eftersom växternas upptag kommer vara i relation till hur mycket C dom kan få tag på).

                    Ganska enkelt och du kommer förmodligen märka fin tillväxt.
                    http://www.defblog.se

                    Kommentar

                    Arbetssätt...