Bly tyngder i akvariumet

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • cecilia
    • January 2003
    • 754

    #16
    Här diskuteras metall i akvarier:
    http://aquabotanicwetthumb.infopop.cc/eve/ubb.x?q=Y&a=tpc&s=4006090712&f=4686048124&m=201104 763&p=1

    Mvh Cecilia

    Kommentar

    • Karon
      • January 2002
      • 3170

      #17
      Gick jag och sög på en blybit tillräckligt länge skulle det säkert inte vara nyttigt, men att det skulle innebära ens en antydan till risk för fiskarnas välbefinnande, tja, det får man väl tro vad man vill om den saken.
      Vatten är också farligt om man dricker tillräckligt mycket, ren syrgas är giftigt, så visst finns det mycket man skall akta sig för här i världen
      "Vatten är ett farligt gift, vilket omger Visby stift".
      Dä årner sä allti, å jör dä int dä så kvetter dä !

      Kommentar

      • Karon
        • January 2002
        • 3170

        #18
        Som svar på mail till Tropica

        Hejsan

        Tak for mailen

        A) Blybånd vurderer jeg ikke som en fare i forbindelse med at tynge ned stængel planter i akvariet! Under disse forhold er bly i sin metalliske form ganske stabilt!
        B) Bly er dog en miljøgift som uden andre forhold, uden for arkvariet, er uønskelige! Tropica satser derfor i udviklingsarbejdet på at finde andre metoder til at holde stængelplanter nede i akvariet!

        Med venlig hilsen

        Claus Christensen
        Dä årner sä allti, å jör dä int dä så kvetter dä !

        Kommentar

        • Azur
          • March 2003
          • 12946

          #19
          Mja.... Bly är inte stabilt i surt, mjukt, vatten, som det också påpekas i tråden från aquabotanicwetthumb tidigare i tråden, och ju mjukare och surare desto lättare löser sig blyet. I hårt, basiskt, vatten bildas karbonater på ytan som är svårlösliga.

          Sen är det dock säkert så att även i mjukt vatten torde man aldrig få akut giftighet. Däremot kanske man får svårt att hålla snäckor eller räkor i akvariet, och fisk kan i slutänden utveckla nervskador.

          (Det är inte så långsökt som det kanske låter, det har förekommit fall av blyförgiftning efter att man haft sura vätskor (vin, vinäger) i kristallkaraffer med blyhaltigt glas.)
          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

          Kommentar

          • cobol
            • March 2004
            • 52

            #20
            Ursprungligen skickat av tubbs

            Ingen annan som löst det på ett smart sätt ???



            Är det inte bly utan Tenn ??

            /Rickard
            Jag har löst det på så sätt att jag gjort en ögla av fisklina (som går att dra åt) sätter den precis vid rotfästet sedan linan i en plastbit som jag gräver "pillar" ned i sanden. Tyngden av sanden på plastbiten räcker gott. Klipp en bit av en petflaska.

            Är du fortfarande inne på bly så kan jag tipsa om att kolla in sportfiske affärer, där finns bli som är inplastad för att inte blyet ska avge några giftiga ämnen. Eftersom det på vissa ställen är förbjudet att fiska med bly.

            /cobol
            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=264574

            Kommentar

            • perl
              • April 2004
              • 56

              #21
              Du kan också sätta växterna i en större lerkruka och fylla med akv.sand, då stannar dom på botten, dock kanske inte så snyggt
              "Man bör tänka på vad man gör, så man inte gör som man tänker"

              Kommentar

              Arbetssätt...