Krusiga blad?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • matzen
    • February 2004
    • 608

    Krusiga blad?

    På mina cryptocoryne börjar bladen att rulla ihop sig. Vad kan det bero på? Använder mig av pmdd-gödning och co2 där jag för tillfället har uteslutit fosfat eftersom jag har lite problem med cyano. För övrigt växer det kanonbra! Någon som vet?
    To be or not to be a cichlidlover that´s no question
  • AndreasN
    • July 2003
    • 2732

    #2
    Det kan vara kalciumbrist. Hur hårt vatten har du? Du kan prova med o lägga ner kalksten/tavelkrita/snäckskal eller liknande i filtret eller på annan ström plats. Kalcium ingår inte i PMDD men däremot ingår magnesium och det är viktigt att balansera kaclium och magnesium i 4:1-proportion. Har du fel balans kan det också hämma upptaget, främst om du har för mycket magnesium så det kan du testa att dra ner på också.
    540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

    Kommentar

    • matzen
      • February 2004
      • 608

      #3
      Jag har mjukt vatten GdH ligger på 2,5 och pH på 6,4.
      To be or not to be a cichlidlover that´s no question

      Kommentar

      • Holmby
        • February 2004
        • 1118

        #4
        Kan du ordna en bild på något vis?
        Vissa Cryptocoryne skall ha "krusiga blad", precis som rubriken på denna tråd..........

        Kommentar

        • matzen
          • February 2004
          • 608

          #5
          Nej tyvärr jag har ingen digitalkamera! Det är Cryptocoryne wenddti som jag har och dom är olika krusiga och en del inte alls!
          To be or not to be a cichlidlover that´s no question

          Kommentar

          • Holmby
            • February 2004
            • 1118

            #6
            Om du jämför med bilden som finns på Cryptocoryne Wenddti som finns här på Zoopet då?
            Leta upp beskrivningen av växten och klicka på länken för större bild.
            Där ser du både krusiga och icke krusiga blad av samma växt.
            Är det denna typ av krusning du har? Isåfall har du en planta som ser normal ut.

            Kommentar

            • matzen
              • February 2004
              • 608

              #7
              Ja tack för hjälpen. Dom ser ut som på bilden. Med andra ord slipper jag laborera med gödningen!
              To be or not to be a cichlidlover that´s no question

              Kommentar

              • Marie J
                • January 2004
                • 10616

                #8
                Jag hade problem med krullade blad jag med och det var kraftig kalkbrist. Fick tag i det och redan efter en vecka så såg man förändringen och fina blad kom ut. Jag borde inte ha kalkbrist med de värdena jag har.
                /Marie.

                Min zoon Mina hundar Min Dagbok
                En vis man sa; Det man säger sig inte kunna, det vill man inte...

                Kommentar

                • AndreasN
                  • July 2003
                  • 2732

                  #9
                  Ja krusiga blad är normalt på cryptisar men jag tyckte jag läste att de rullade ihop sig? *snurrig*
                  540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

                  Kommentar

                  Arbetssätt...