aggressivt angrepp av tofsalger! akut hjälp!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • imshee1
    • August 2003
    • 125

    aggressivt angrepp av tofsalger! akut hjälp!



    mitt akvarium har blivit fullständigt nedlusat av tofsalger sedan jag köpte nya växter för någon månad sedan. växterna var fina (beställde på nätet av hjortgatans zoo) men en hydrocotyle (tror att den heter så?) hade småsmå mörka partier på sina flytrötter på sina ställen, jag trodde inte att det var någon fara - men detta visade sig senare vara minibabysar av tofsalger...

    jag har aldrig haft problem med någon typ av alg i akvariet innan. jag vet att det finns medel att köpa mot alger, men har hört att detta också skadar växterna?

    hur går jag bäst tillväga? växterna är jättefina, gröna och växer så att det knakar - jag måste "skörda" varje vecka för att de inte ska ta allt utrymme. de verkar inte fara illa av att vara angripna av tofsalger, men nu har jag plockat bort alla de blad som hade utvecklade "tofsar" - alla bladen är dock täckta av små små korta tofsalgstrån. är enda lösningen att kasta alla växter?

    pump, värmare och stenar, liksom grus och rutor är översållade av "strån" och på sina ställen stora tofsar.om jag skrubbar bort tofsarna - kan jag låta en del av stråna sitta kvar då och sedan använda ett algpreparat för att få bort stråna - eller ryker växterna med preparatet? isådanafall är det ju lika bra att kasta dom redan nu...
  • heeke
    • April 2003
    • 5033

    #2
    Det hjälper inte att slänga växterna, eftersom algens sporer finns i vattnet och troligtvis också i fiskarnas magar (Tror det var så jag fick mina).
    Det är inte lätt att bli av med dom när man väl fått dom tyvärr.
    Har för mig att det speciellt är höga fosfat nivåer som får toffsarna att trivas.
    Blev själv av med mina när jag gjorde en omstart med nytt botten material i mitt kar. Skrubbade bort alla toffsar på inredning, ansade växterna mycket hårt.
    heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

    Kommentar

    • Robot
      • February 2004
      • 1174

      #3
      I mitt kar så trivs tofsalger bäst vid lilablått ljus, hade det och det växte så det knakade, bytte mot warm-white och tillväxten stannade nästan helt upp...

      Kommentar

      • Mariaa
        • January 2002
        • 591

        #4
        Hej!
        När jag fick tofsalger så köpte jag ett gäng siamesiska algätare och på en vecka var nästan alla alger borta.
        Mvh Maria

        Kommentar

        • Lenmar
          • February 2004
          • 6154

          #5
          Nä, siameser funkade inte för mig!

          Mvh // Jenny
          Goa hälsningar, Maria Min hemsida
          Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

          Kommentar

          • plizken
            • April 2004
            • 1293

            #6
            Jag rekomenderar oxå siamensis..
            Don't be afraid to try something new. Remember, amateurs built the Ark...Professionals built the Titanic!

            Kommentar

            • davide
              • February 2003
              • 1093

              #7
              Jag rekomenderar Caridina japonica. 3 stycken rensade mitt 50 liters iaf...
              MVH David
              www.Umea.akvarieforening.se | www.tanganyika.sidan.nu | Zoonen

              Kommentar

              • MagicFingers
                • November 2003
                • 3136

                #8
                siamesis fixa biffen i mitt kar, okay kanske inte ALLA strån försvann, men det blev en KLAR decimering av det som var innan...
                Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

                Nunc Est Bibendum

                Kommentar

                • Balthazar
                  • March 2004
                  • 99

                  #9
                  Som nybörjare så skulle jag uppskatta om ni skrev dom "vanliga" namnen på fiskarna och inte latin namnen... jag fattar inget då :P Jag har också problem med tofsalger.
                  http://balthazar.blogg.se

                  Kommentar

                  • defdac
                    • January 2002
                    • 12751

                    #10
                    Som nybörjare så skulle jag uppskatta om ni skrev dom "vanliga" namnen på fiskarna och inte latin namnen...
                    Låt mig då introducera Googles och Altavistas bildsökning.

                    Kopiera det latinska namnet och klistra in i deras sökruta så kommer du få upp en herrans massa bilder på den fisk/växt du söker på.

                    T ex "Caridina japonica" i Googles bildsök:
                    http://images.google.com/images?q=Caridina+japonica&ie=UTF-8&oe=UTF-8&hl=en&btnG=Google+Search
                    eller i Altavistas:
                    http://www.altavista.com/image/results?q=Caridina+japonica&mik=photo&mik=graphic& mip=all&mis=all&miwxh=all

                    Samma sökningar med "Amanoräka" ger 0 träffar i både Googles- och Altavistas-bildsökning.
                    http://www.defblog.se

                    Kommentar

                    • no way
                      • December 2003
                      • 235

                      #11
                      AlgenKiller skördade friskt i mitt kar, vet inte hur det blir med växterna men de verkar må bra nu efter ~2 veckor

                      Mycket bra resultat
                      Johansson

                      http://anstalten.nu/?ragga=145366

                      Kommentar

                      • davide
                        • February 2003
                        • 1093

                        #12
                        Ursprungligen skickat av Balthazar
                        Som nybörjare så skulle jag uppskatta om ni skrev dom "vanliga" namnen på fiskarna och inte latin namnen... jag fattar inget då :P Jag har också problem med tofsalger.
                        Ok. sorry. Men som Defdac visar så är det lättare att hitta fakta om man kan det latinska namnet.

                        Här är dock en länk till lite fakta om räkan:
                        http://www.akvarieguiden.nu/artarkiv.php?go=info&id=196
                        MVH David
                        www.Umea.akvarieforening.se | www.tanganyika.sidan.nu | Zoonen

                        Kommentar

                        Arbetssätt...