Meddelande

Kollaps
Inget tillkännagivande ännu.

Växtakvarie utan fisk vattenbyte

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sleaper

• September 2008
    • 2803

Ursprungligen postat av Yadina

Det var dumt av mig att dra in fisk i diskussionen i mitt senaste inlägg. Frågan handlade om vattenbyte i ett växtakvarie.

Som jag nämnt i tidigare inlägg så ser jag väldigt små risker med att inte göra några vattenbyten i ett akvarie med endast växter. Bortsett från om man använder relativt stora mängder soil som efter ett tag kan släppa ammonium/ammoniak, något som t ex Fluval Stratum är känt för. Dock använder jag Fluval Stratum ofta i mina akvarier men då i ganska smån mängder och jag har aldrig upplevt det som ett problem. Dock använder jag ofta något material från ett tidigare inkört akvarium, t ex lite sand, filtermaterial eller dekorationer. Har aldrig stött på eller läst om att växter kan dö av höga halter ammonium/ammoniak, men så är det tydligen: https://www.plantedtank.net/threads/...plants.176321/
    I denna tråd gör han dock felet (min åsikt!) att dosera näring i vad jag tror är ett nystartat akvarium.
    Precis som i fallet i tråden ovan så har jag läst att soil börjar släppa sitt ammonium/ammoniak först efter en dryg månad. Om man låtit karet vara fram tills dess så borde en viss mängd nitirierande bakterier koloniserat samt att växterna aklimatiserat sig och börjat växa. Växterna tar upp ammonium (i viss mängd) och bakterierna konverterar ammonium till först nitirit.

Denna approach skulle jag kunna rekommendera till en total nybörjare precis som till en avancerad akvarist.
    OM man däremot börjar se problem, t ex massiva algangrepp eller att de flesta växter ser döende ut, så skulle jag också byta vatten. Då är främst vattenbytet till för att suga bort alger och annat dött material.
    I de flesta fall skulle jag dock tro att algangreppet beror på belysningen (för låg, för hög, för länge, för kort...)

Det jag är lite emot (personlig åsikt!) är slentrianmässiga vattenbyten som görs utan att man egentligen vet varför man utför de. Ofta utfrös VB för att få bort nitrat - dock utan att först mäta hur hög halten är. För att sedan ofta dosera kaliumnitrat åt växterna. Vilket jag tycker är resursslöseri (kranvatten+kemikalier), vilket är något vi bör undvika i dessa tider.
    Läs istället på lite om näringsbrister hos växter och dosera utefter (kallas ofta för "Lean dosing") Jag försöker löst följa denna metod men har inte bemästrat den än.
    Detta är lite överkurs för en nybörjare. Men som sagt så ser jag minimala risker med att ge det ett försök i ett växtakvarie som synligen inte har problem.

Det här blev ett rörigt inlägg. Men kul med diskussion.

PS. om jag får feeling och ork ska jag dra paralleler till saltvattens-hobbyn, där min uppfattning är att det är vanligare att göra små eller inga vattenbyten. Där har man dessutom oftast koraller som i de flesta fall är mycket känsligare mot dålig vattenkvalite än vad våra växter eller fiskar är.
    Soil släpper ifrån sig ammonium (lite olika beroende på fabrikat mm.) från dag ett sen avtar effekten succesivt. Därför rekommenderas täta vb i början för att sen efter några veckor komma in en mer normal intervall. Förekomst av alger är som du säger inte endast en produkt av nitrit utan även annat spelar in t.ex. belysning, andra näringssalter etc.
    Lean dosing är lite mer avancerat och förutsätter ett näringsrikt substrat och en förmåga att "läsa av" ev. näringsbrister hos plantorna. Man får också en något långsammare tillväxt vilket kan vara önskvärt. Men jag tror att de flesta kör med PMDD eller en annan "allt i ett näring" och enligt principen EI-index och gör veckovisa vb och tillsätter enligt vad som rekommenderas på flaskan med näring.
    Att starta med flytande näring från dag ett har jag aldrig gjort, utan tänkt att plantorna behöver acklimatisera sig först osv. Men det finns lite delade meningar om detta också. I videon som är länkad menar han att in vitro växter kräver näring från dag ett. Det kan säkert ligga något i detta för jag tycker att just in vitro har en tendens att smälta i ett nystartat akvarium.

Kommentar

• Yadina
      • December 2014
      • 367

Ursprungligen postat av Sleaper

Soil släpper ifrån sig ammonium (lite olika beroende på fabrikat mm.) från dag ett sen avtar effekten succesivt. Därför rekommenderas täta vb i början för att sen efter några veckor komma in en mer normal intervall. Förekomst av alger är som du säger inte endast en produkt av nitrit utan även annat spelar in t.ex. belysning, andra näringssalter etc.
      Lean dosing är lite mer avancerat och förutsätter ett näringsrikt substrat och en förmåga att "läsa av" ev. näringsbrister hos plantorna. Man får också en något långsammare tillväxt vilket kan vara önskvärt. Men jag tror att de flesta kör med PMDD eller en annan "allt i ett näring" och enligt principen EI-index och gör veckovisa vb och tillsätter enligt vad som rekommenderas på flaskan med näring.
      Att starta med flytande näring från dag ett har jag aldrig gjort, utan tänkt att plantorna behöver acklimatisera sig först osv. Men det finns lite delade meningar om detta också. I videon som är länkad menar han att in vitro växter kräver näring från dag ett. Det kan säkert ligga något i detta för jag tycker att just in vitro har en tendens att smälta i ett nystartat akvarium.
      Du hänvisar igen till soil som släpper ammonium. Om det är ett sånt problem så är det väl bättre att instruera nybörjare till att inte använda sådan soil?
      Lite som att argumentera (grovt överdrivet): "Jag äter Big Mac 3 gånger om dagen och nu har jag börjat gå upp i vikt? Bäst att börja med fettsugning en gång i veckan!"
      Bättre att inte skapa sig problem än att i efterhand behöva lösa dem. Och som sagt så har jag använt soil utan några problem.
      Min botten bygger jag upp något i stil med MD Fish tank på Youtube.
      En näringsrik botten är ingen förutsättning för Lean Dosing. I sin kärna innebär Lean Dosing att endast tillföra den näring som växterna behöver. Hade det bara inneburit att ha en näringsrik botten så skulle bl a flytväxter vara väldigt svåra att använda i ett sånt system, vilket det inte är. Flytväxter är utmärkta växter att använda eftersom att de ofta tidigast uppvisar tecken på näringsbrist.

Känns nästan lite onödigt att ge massa youtube exempel. Kanaler som Father Fish, MD Fish Tank (bra exempel!), LRB aquatics...etc är kanaler du kan kolla in om du har lust. Ingen av oss behöver bevisa att "vår" metod funkar. Båda funkar utmärkt.

Kommentar

• Yadina
        • December 2014
        • 367

Ursprungligen postat av larsonandy
        När mäts nitrat-halten med fördel? Innan fotosyntesen startar, eller i slutet av dagen när fotosyntesen stannar av?
        Jag tycker inte det spelar någon roll. Men kan vara bra att ta mätningarna på ungefär samma tid på dygnet, på det viset kan det vara enklare att upptäcka nivåtrender.

Kommentar

• Yadina
          • December 2014
          • 367

För den som är intresserad så lägger upp bilder på några av mina akvarier. Ber om ursäkt för de otvättade rutorna.
          Som ni ser på bilderna så håller akvarierna en nivå, framförallt vad det gäller alger, som många kanske inte anser vara acceptabelt. Så ta mina resonemang tidigare i tråden med dessa bilder som bakgrund.

Stora:

Grunda:

Lilla:

Kommentar

• Elliotfiske10
            • February 2023
            • 183

Växter har lättare att ta upp ammonium än nitrat. Dina växter är så bra att ta upp ammonium att det inte hinner bildas nitrat.
            Jag ser dock 0 nitrat som ett tecken på att det snart kan uppstå brist.
            aa 0 ligger det inte på nu när jag testat har varit lite ivrig och inte väntat 5 min så det ligger mellan 0,5-10 men ser inget problem med det

Kommentar

• Pansarmalsfantast

• October 2023
              • 7

Det var dumt av mig att dra in fisk i diskussionen i mitt senaste inlägg. Frågan handlade om vattenbyte i ett växtakvarie.

Som jag nämnt i tidigare inlägg så ser jag väldigt små risker med att inte göra några vattenbyten i ett akvarie med endast växter. Bortsett från om man använder relativt stora mängder soil som efter ett tag kan släppa ammonium/ammoniak, något som t ex Fluval Stratum är känt för. Dock använder jag Fluval Stratum ofta i mina akvarier men då i ganska smån mängder och jag har aldrig upplevt det som ett problem. Dock använder jag ofta något material från ett tidigare inkört akvarium, t ex lite sand, filtermaterial eller dekorationer. Har aldrig stött på eller läst om att växter kan dö av höga halter ammonium/ammoniak, men så är det tydligen: https://www.plantedtank.net/threads/...plants.176321/
              I denna tråd gör han dock felet (min åsikt!) att dosera näring i vad jag tror är ett nystartat akvarium.
              Precis som i fallet i tråden ovan så har jag läst att soil börjar släppa sitt ammonium/ammoniak först efter en dryg månad. Om man låtit karet vara fram tills dess så borde en viss mängd nitirierande bakterier koloniserat samt att växterna aklimatiserat sig och börjat växa. Växterna tar upp ammonium (i viss mängd) och bakterierna konverterar ammonium till först nitirit.

Denna approach skulle jag kunna rekommendera till en total nybörjare precis som till en avancerad akvarist.
              OM man däremot börjar se problem, t ex massiva algangrepp eller att de flesta växter ser döende ut, så skulle jag också byta vatten. Då är främst vattenbytet till för att suga bort alger och annat dött material.
              I de flesta fall skulle jag dock tro att algangreppet beror på belysningen (för låg, för hög, för länge, för kort...)

Det jag är lite emot (personlig åsikt!) är slentrianmässiga vattenbyten som görs utan att man egentligen vet varför man utför de. Ofta utfrös VB för att få bort nitrat - dock utan att först mäta hur hög halten är. För att sedan ofta dosera kaliumnitrat åt växterna. Vilket jag tycker är resursslöseri (kranvatten+kemikalier), vilket är något vi bör undvika i dessa tider.
              Läs istället på lite om näringsbrister hos växter och dosera utefter (kallas ofta för "Lean dosing") Jag försöker löst följa denna metod men har inte bemästrat den än.
              Detta är lite överkurs för en nybörjare. Men som sagt så ser jag minimala risker med att ge det ett försök i ett växtakvarie som synligen inte har problem.

Det här blev ett rörigt inlägg. Men kul med diskussion.

PS. om jag får feeling och ork ska jag dra paralleler till saltvattens-hobbyn, där min uppfattning är att det är vanligare att göra små eller inga vattenbyten. Där har man dessutom oftast koraller som i de flesta fall är mycket känsligare mot dålig vattenkvalite än vad våra växter eller fiskar är.
              Det är ingen han i detta akvariet dock, jag är en kvinna men men trevligt med antaganden. Fick tips att ha i växtnäring i 1 gång och skillnaden var inte där det blev ingen förändring med värdena.

Edit: det blev ingen förändring till det värre snarare bättre

Kommentar

• Yadina
                • December 2014
                • 367

Ursprungligen postat av Pansarmalsfantast

Det är ingen han i detta akvariet dock, jag är en kvinna men men trevligt med antaganden. Fick tips att ha i växtnäring i 1 gång och skillnaden var inte där det blev ingen förändring med värdena.

Edit: det blev ingen förändring till det värre snarare bättre
                Ajdå, ber om ursäkt. Det var inte med avsikt jag använde mig av pronomen.
                Vad bra att växtnäringen funkade, vilken använder du?

Kommentar

• Pansarmalsfantast

• October 2023
                  • 7

Ajdå, ber om ursäkt. Det var inte med avsikt jag använde mig av pronomen.
                  Vad bra att växtnäringen funkade, vilken använder du?
                  Ingen fara! Jag använder "easy life profito professional plant fertilizer" den har ett väldigt långt namn men finns på ganska många ställen.

Kommentar

Arbetssätt...
                  😀
                  🥰
                  🤢
                  😎
                  😡
                  👍
                  👎