Desinfektera akvarieväxter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • eligri
    • August 2019
    • 24

    Desinfektera akvarieväxter

    Ska flytta en del akvarieväxter mellan mina kar. Vill sterilisera dem så inga bakterier eller parasiter följer med över.
    Tips på hur det kan göras?
    Klorin har ju massa varningar för att de dödar vattenliv, så det känns ju läskigt. Står även "innehåll: 27g desinfektionsmedel" på flaskan (denna flaska: https://www.tvattgiganten.se/produkt...turell-1500ml/). Oklart vad för desinfektionsmedel det är, så blir rädd att förgifta mina fiskar.

    Super tacksam för tips! Står med massa växter i en hink med vatten, och helt osäker på hur jag ska få dem rena.
  • stefanr72
    • November 2010
    • 1026

    #2
    Ursprungligen postat av eligri
    Ska flytta en del akvarieväxter mellan mina kar. Vill sterilisera dem så inga bakterier eller parasiter följer med över.
    Tips på hur det kan göras?
    Klorin har ju massa varningar för att de dödar vattenliv, så det känns ju läskigt. Står även "innehåll: 27g desinfektionsmedel" på flaskan (denna flaska: https://www.tvattgiganten.se/produkt...turell-1500ml/). Oklart vad för desinfektionsmedel det är, så blir rädd att förgifta mina fiskar.

    Super tacksam för tips! Står med massa växter i en hink med vatten, och helt osäker på hur jag ska få dem rena.
    Doppa några minuter i 5% klorinlösning brukar fungera bra.

    Kommentar

    • eligri
      • August 2019
      • 24

      #3
      Ursprungligen postat av stefanr72

      Doppa några minuter i 5% klorinlösning brukar fungera bra.
      Känns lite väl brutalt. Kanske ättika?
      Eller bara skita i det. Växten kommer från ett akvarie där en guppy dog under en resa (behöver ej vara sjukdom), och ska in i ett akvarium med enbart friska ancistrus, gibbiceps, l-malar och pakistaniabotior. Anar att oddsen är ganska låg att eventuell sjukdom följt med växten, och kan smitta de fiskarna?

      Online consensus verkar vara att bara slänga i växterna utan behandling.

      Kommentar

      Arbetssätt...