Tillsätter PO4 för att få lite färre punkt alger

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lusse

    • April 2008
    • 328

    Tillsätter PO4 för att få lite färre punkt alger

    Kanske kul att dryfta.

    För ett tag sedan och fortfarande så dras jag med punkt alger på Anubis blad.

    Ja de är som en punkt alg Magnet ? den växten.

    Kollade vad det bland annat kan bero på.
    Och då verkar det som att det finns någon form av konsensus att man inte skall ha för låg eller för hög fosfat halt..

    Så noll är inte bra och över 1,0 är också dåligt.
    Nu får man fosfater ifrån fiskarna o maten samt kran vattnet.

    Men jag gasar på växt tillväxten med belysning, co2 samt gödning. Och byter ca 40% i veckan (brukar vara mer) vattnet men det är RO vatten som innehåller 0 PO4.

    Blandade till en brukslösning, pulver kh2po4 och RO vatten. Samt började dosera med det a la PMDD eller vad det nu heter..

    Har hållit på med det i några månader och ingen större skillnad. Kanske ytterst lite mindre på rutorna men det var väldigt lite även innan så det är svårt att veta. Samt Anubis är det svårt att avgöra om tillskott av punktalger har saktat in eller ej...

    Det jag kan säga är att det i alla fall inte har haft några negativa följder med att tillsätta forfater i karet i alla fall.

    Nu gillar jag inte att gå i blindo. När jag har ingen aning om exakt var jag ligger på.. kanske förbrukar växterna mer eller tillsätter jag för mycket..

    Köpte ett test detta:

    Det var ett över lag bra test kit.
    Nackdelen är att det är lite svåravläst samt pulvret löses lite svårligen upp o tar mer än 30 sek att lösa upp.

    Gjorde ett test och tog några bilder. Notera att fotona är kraftigt förstorade och ändå är det inte så lätt att bedömma.. och som sagt det är samma test på bilderna men brevid olika färgade rutor:
    Bild 1 (nedan) brevid 1 och det är helt klart under ett:


    Bild 2(nedan) brevid 0.25 ja det börjar kanske vara något sådant:


    Bild 3 (nedan) brevid 0.5 ja det börjar kanske vara något sådant:


    Ja som synes det lutar åt 0.5 PO4 och det är ju toppen!

    Men som sagt även om det är kraftigt förstorat så är det inte hundra.. men det gör jobbet och indikerar på att jag ligger helt klart på sweet spot. Och det är bara att fortsätta på den inslagna vägen.

    Nu kan ju testat vara missvisande och felaktigt. Såg en youtube video om ett API PO4 test kit som visade fel. Tex att akvaristen hade PO4 i sitt RO vatten!

    Så tänkte jag skulle testa test kittet med mitt RO vatten som skall vara 0 om allt är som det skall!

    Ja det blev 0 med mitt RO vatten. Så test kittet funkar och RO filteret också för den delen!
    Man kan väl även säga att det verkar ligga något i att 0 fosfater kanske inte är det bästa och att tillsätta fosfater förutsakar inga större problem om man ligger under 1 i alla fall..

    Bild 4 (nedan) RO vatten:
    ​ ​​​​​​​
  • Yadina
    • December 2014
    • 367

    #2
    Det här med gödning i växtkar är en djungel för mig... (ej bildligt talat)
    Finns så många olika skolor vad gäller tillförsel av framföallt nitrat och fosfat.
    Både Dr Novak och MD Fish Tank (Youtube-kanaler) anser att man aldrig behöver tillsätta varken nitrat eller fosfat. Dr Novak varnar särskilt för fosfat som källa till algpåväxt.
    Det enda de båda tillsätter (och det verkar de flesta vara överens om att man ska tillsätta) är kalium och järn.
    MD Fish Tanks sy på det hela verkar vara att nitrat och fosfat tillsätter man varje gång när man matar. Har man brist på dessa ämnen så matar man bara mer. Låter logiskt i mina öron.
    Motsatsen till dessa båda kanaler är väl i viss mån Aquarium Co-op (ännu en Youtube-kanal) och deras anhängare. Där de gärna har mellan 25-50 ppm nitrat. Och sjunker det under detta så doserar de upp.

    Med allt detta sagt så har jag också "problem" med alger på anubias. Men jag anser att så länge inte växten blir allt för lidande så står jag ut med lite alger på kanterna av dessa löv.

    Kommentar

    • Yadina
      • December 2014
      • 367

      #3
      ...nu när jag tänker efter så känner jag igen ditt "namn". Du och jag hade väl lite diskussioner kring såna här frågor för något år sedan? Då har du ju koll på de youtube-kanalerna jag refererar till.

      Kommentar

      • Lusse

        • April 2008
        • 328

        #4
        Javisst, har vi pratat innan Yadina och du är högst uppskattad hos mig!

        Intressant ja det tycker jag också att det är en djungel.

        Men jag tänker så här. Kollar lite på de som är väldigt mycket och går all in på just växtakvarium de vet troligen bättre än Dr Novak som är inte primärt intresserad av växter utan mera av karpar, guldfiskar, plenum och Pond.
        Känns mer att han har några typer av växter som funkar och inställningen är troligen att det är ok och mycket bättre än plastväxter (lite hårt utryckt)..
        Med det sagt så har han inte ett större intresse att testa nya och svårare växter och få till och kämpa så att de frodas ligger inte i hans intresse han är nöjd där han är. Med de växter som råkar överleva och frodas hos honom.

        Det betyder att när han säger oh det behövs inte ditt eller datt då utgår han ifrån sina begränsade erfarenheter ifrån sitt lokala vatten samt en handfull av olika sorters växter som råkar gilla hans lokala betingelser och andra har dött ut och försvunnit (det händer hos mig med) sen länge utan att bry sig om varför eller vad den specifika växtens krav är och behov var.

        Tex tittar jag här (bara ett exempel) de har också en YouTube kanal men glömt vilken men en seriös asiat IAF (med seriös menar jag att han går inför växtakvarium först och främst sen kan man komplettera med räkor och fiskar ett helt annat mindset än Novak: https://www.aquasabi.com/aquascaping...aquatic-plants

        Tex i länken ovan står där man bör ha mellan 0.1 och 1.0 PO4. Vissa sidor anger 0.5 som minimum.

        Jag kollade på den bilden i länken angående PO4 brist symptom och hajade till att hmm detta har jag sett innan.. kanske en (av flera andra möjliga) orsaker till att jag fått den utgången historiskt sätt. Och varför jag har haft allt annat "rätt" CO2, belysning och gödningsmedel. Men ändå har vissa arter tynat bort och det kan ha tex varit för låg PO4.. eller en kombination av låg PO4 och något annat..

        Tänker även på att det tydligen finns ett utforskat och fastält behov vetenskapligt:
        Phosphate is an important nutrient for aquatic plants because it helps form adenosine diphosphate (ADP) and adenosine triphosphate (ATP), which are used in a variety of chemical reactions within a plant.

        Most importantly, ATP plays a crucial role in capturing and transferring energy that is generated during photosynthesis. Without phosphorus, these important processes could not occur.
        källa: https://rootedtank.com/what-should-p...and_phosphorus


        PO4 har historiskt sett utmålats som något oönskat och något som skapar problem. Men idag vet vi lite bättre.

        Ju fler variabler man kan kontrollera o hålla reda på i vilken härad de är i dess bättre.

        Nu blev jag nyfiken på hur mycket PO4 har jag i mitt lokala kranvatten?
        När jag använde kranvatten för ett år sedan.
        Gjorde nu ett test och det var mer eller mindre 0 en obetydlig liten osynbar färgning men helt klart mindre än 0.03 kanske uppskattningsvis 0.01.. typ 0 med andra ord.

        Så när man vet det samt att jag gör relativt ofta och stora DVB >40% en gång i veckan. Med 0 PO4 så då kommer det alltid att späs ut emot nollan oavsett om jag använder kranvattnet eller RO vattnet.

        Samt att jag har en kraftigt planterat kar som troligen förbrukar PO4 mer än ett kar som det är typ tomt o en växt här eller där. Så i ett i jämförelse nästa plantlöst kar där kanske den PO4 som finns i maten ger tillräcklig nivå eller till och med ger för hög nivå av PO4 under vissa omständigheter (få eller för små DVB).
        Men i ett växt akvarium är det kanske istället ett problem att hålla tillräckligt hög nivå av näringsämnet PO4.
        Detta bidrar också till att man får olika skilda råd ifrån "experter" med hekt olika förutsättningar. Som skapar att det känns som en djungel.. man måste se på helhetsbilden och varifrån dessa experters erfarenheter och synvinklar kommer ifrån.

        Tex hade jag haft tex ett mindre fiskbestånd som inte skapade så mycket nitrat och samtidigt med ett överplanterat kar, så då kanske jag hade också behövt Suplimentera nitrat.. när växterna och DVB tar bort mer än vad fiskarna tillför..

        Det jag däremot inte vet är bidraget ifrån maten. Om den kommer att vara tillräckligt för att dra upp och hålla PO4 över 0.1 eller 0.5 ? (Så vi ser att i mitt fall så pratar jag inte om att riskera att gå över 1 och få eventuella alg problem utan tvärtom är det mer så att jag har troligen problem att uppnå minimum nivån i min setup.) Det skulle man kunna testa men ser ingen anledning till att slösa tid på det just nu.

        Det är bra att veta var jag är i denna specifika ändan av skalan..

        Så att mäta är att veta. Och nu kan jag i mitt specifika nuvarande läge och driftförhållanden ta bort en möjlig orsak till att vissa plantor tynar bort. Som jag hade ingen aning om innan.

        Kommentar

        • Yadina
          • December 2014
          • 367

          #5
          Jag säger samma sak om dig! Vi verkar tänka likadant. Men du är kanske ännu mer insatt och du dyker ännu mer på djupet än vad jag gör.

          Du har en bra synpunkt vad gäller Dr Novaks val av växter. Dock så har han en väldigt fin Monte Carlo matta. Vilket ju inte är någon av de enklare växterna.
          Som du säger har alla olika förusättningar vad gäller vattenkälla. Där han bor i Florida så har de otroligt hårt vatten (liquid rock, har jag hört som benämning).
          Därmed minskas behovet av att tillföra diverse ämnen.

          Här i Örebro går det enkelt att komma åt analysprotokoll för vattenvärdena i vårt kranvatten.
          I nästan hela Örebro kommun har vi mjukt vatten. Det innebär att du inte behöver använda så mycket tvätt- och rengöringsmedel för att det ska bli rent.


          Vet inte om du sett MD Fish Tanks

          Han har väldigt många otroligt fina växtakvarium. Det enda han göder med är järn och kalium. I de flesta burkar byter han dessutom aldrig vatten. Dock så är ju karln sponsrad av API, så hans förkärlek till deras produkter ska nog tas med en nypa salt.

          Kommentar

          • Sleaper

            • September 2008
            • 2883

            #6
            Planted Aquarium WATER PARAMETERS & TESTING Masterclass - YouTube

            Kommentar

            Arbetssätt...