Växter konkurrerar om näringen?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • snikke

    • December 2007
    • 134

    Växter konkurrerar om näringen?

    Jag har en ganska stor svärdplanta som växte så det knakade för ett år sedan. Sedan tappade den fart samtidigt som Cryptocoryne Wendtii började ta fart rejält i storlek. Jag har haft lite problem med den senare nämnda växten, då den smält ner vid medicinering och annat. Nu på senare tid så har återigen svärdplantan börjat skjuta fart, samtidigt som C. W .har tappat fart och är nu en tredjedel i höjd och storlek mot förut. Är det konkurrens om näring som gör detta på nåt sätt? Jag har nog minskat något på PMDD.
  • Sleaper

    • September 2008
    • 2876

    #2
    Är dom planterade alldeles invid varandra kan det bli konkurrens om näring då bägge plantorna tar upp den mesta näringen via rötterna.

    Kommentar

    • snikke

      • December 2007
      • 134

      #3
      De är planterade 20-30 cm från varandra, men det kan kanske ändå bli så. Kanske dags att stoppa ner en ny lerkula till svärdplantan, det var två år sen sist tror jag.
      Senast redigerad av snikke; 06 December 2022, 20:39.

      Kommentar

      • Sleaper

        • September 2008
        • 2876

        #4
        Med det avståndet är väl det ingen konkurrens direkt utan andra faktorer. Det kan vara näringsbegränsning på något sätt, men det händer också att plantor kan stagnera eller gå tillbaka pga. näringsbrist, ändrade ljusförhållanden eller vattnets kvalitet har ändrats. Crypto kan ju smälta ifall det blir sådana förändringar. Det finns det näringskapslar som kanske är bättre än lerkulor att trycka ner i botten, som ett alternativ.
        Tropica Nutrition Capsules - GodhemsZoo

        Kommentar

        Arbetssätt...