Växer riktigt dåligt.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Andreas_
    • February 2011
    • 10

    Växer riktigt dåligt.

    Hej.
    Jag skaffade akvarium för två år sedan, och fiskarna har mått toppen, men växterna vissnar, och har alltid gjort det.
    Det jag har är ett Juwel-160 liters med utrustningen som följde med.

    Först köpte jag fina växter som jag tyckte skulle bli bra, men sakta sakta vissnade de och till slut bytte jag till det som skulle vara mest lättskött och överleva allt, men sakta så dör de med.

    Det är de vuxna plantorna som dör, men det kommer nya friska skott i botten hela tiden, men de vissnar efter några cm trots att de ska växasom ogräs upp till ytan.
    En bra sak som också är en ledtråd är att det växer obefintligt med alger.
    Växterna har alltid växt bäst nära filtret, och dött först i andra änden.

    Byter 50% vatten var 10e dag (kommunalt). Varken övermatar fiskarna eller snålar. 25 grader i vattnet.
    Dammsuger övre delen av sanden kanske en gång i månaden.
    Tänt 9 tim om dagen, och dagsljus når inte akvariet.
    Har alltid provat vattnet regelbundet med stickor och alla värdena ligger bra.
    Problemet har varit stabilt, och det finns inte perioder där det är bättre eller sämre.

    Har provat olika sätt för att komma tillrätta med problemet.
    Klassisk Happy-Life växtnäring - alger växer lite mer, märker inte någon skillnad på växter.
    Funderade om det berodde på vattenflöde så köpte en undervattensfläkt som snurrade runt vattnet, men det gjorde ingen skillnad.
    Provade PMDD, vilket skapade en alg-boom, men märkte inte så mycket på växterna.

    Det enda som jag kör annorlunda än Juwel-paketet är att jag bytte filtermaterial till "Biogravel", men det gjorde jag när problemet redan fanns, och ska bara vara en förbättring.

    Vad kan det bero på? Vad ska jag testa?​

    Bifogat bild på akvariet, samt teststicka.
    Discover the magic of the internet at Imgur, a community powered entertainment destination. Lift your spirits with funny jokes, trending memes, entertaining gifs, inspiring stories, viral videos, and so much more from users.

    Discover the magic of the internet at Imgur, a community powered entertainment destination. Lift your spirits with funny jokes, trending memes, entertaining gifs, inspiring stories, viral videos, and so much more from users.


  • Pierre67
    • November 2011
    • 321

    #2
    Ingen som svarat dig och jag kan tyvärr inte heller hjälpa dig. Jag har ett Juwel Rio 180l led med tekniken som följde med (lyse, pump och doppv.). Har tagit ur kolfiltret och stoppat i en Cirax behållare. Byter 30% vatten varje vecka och tempen ligger på 26 grader. Kollat värdena med stickor och alla ligger inom det gröna fältet.

    Karet har varit igång runt 4 månader nu och första månaden hade jag inte i nån växtnäring och mata väldigt lite varannan dag. Börja med 5 kilfläcksrasbora och efter nån vecka köpte jag 5 till och så vidare, tills jag hade 25. Sen kom algerna (håralger) och jag köpte 5 otocinclus och sen köpte jag 3 mosaikgurami. Sen börja kilfläcksrasborona dö en efter en, ibland en dag i mellan och ibland en vecka i mellan. Algerna kom när jag börja med Easy-Life Profito växtnäring. Sluta upp med den och lät algätarna jobba och till slut blev jag så gott som av med algerna. Men växterna började dö istället, så provade att ha lite näring och då blev det alg-explosion direkt.

    Nu har jag i Profito efter varje vattenbyte och jag har knappt några alger och fiskdöden har slutat också. Men 1 mosaikgurami och 15 kilfläcksrasbora dog för mig. Dock vill inte växterna växa alls och några har sakta men säkert dött. Jag förstår ingenting, då jag har lätta växter (vallisneria, polysperma, hornsärv, svärdplantor), som borde växa så det knakar. Svärdplantorna har fått näringskulor vid rötterna. Har även en anubias på en rot.

    Denna vecka har jag köpt 5 albino pansarmalar, 2 mosaikgurami och Tropicas gröna växtnäring. Så blir och testa den näringen vid nästa vattenbyte och hoppas på det bästa. Går inte det, så får det bli (hemska tanke) plastväxter!
    Senast redigerad av Pierre67; 29 December 2022, 22:05.

    Kommentar

    • snikke

      • December 2007
      • 135

      #3
      Borde ju funka med såna växter, har dock själv haft problem med svärdplantor som brukade vissna bort efter ett tag, Nu kör jag med CO2, då växer allt, men det ska man ju inte behöva använda. Dessa har jag fått att växa bra utan gödsling och CO2:Hygrophila difformis, Ceratopteris thalictroides/Cornuta





      Kommentar

      • admin
        Christian Alfredsson

        • November 2004
        • 11217

        #4
        Finns två saker som skulle kunna hjälpa växterna.

        1/ Belysning, få på mer effekt, alternativt gå på växter som kräver mindre belysning.
        2/ CO2 - Det är riktigt bra. Köp ett Nano-set som funkar med Sodastreamflaskor så blir det ganska billigt och ett tillägg. De är ju inte byggda för 160 liter så du kanske får byta flaska varje månad. Men det kommer göra skillnad på tillväxten.
        Christian Alfredsson
        Tekniskt ansvarig Zoopet

        Kommentar

        • Al G

          • August 2022
          • 29

          #5
          Långt ifrån någon expert, men det ser som du har förhållandevis lite grus(?) i. Om du kör plantor som tar sin näring från bottensubstratet kanske du behöver mer. Plus att lägga i några näringstabletter gruset när du fyller på.

          Sen kanske testa med t ex Anubias som tar sin näring från näringsämnena i vattnet.

          Bara några tankar utifrån att tittat på bilden ??‍♂️

          Kommentar

          • åheim
            • April 2006
            • 13123

            #6
            Det finns ju inga växter bara plast det är ju uppenbart ett prank om än så fantasilöst
            Viva Leo Buscaglia

            Kommentar

            Arbetssätt...