Microsorum pteropus 'narrow' växer inte

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Seco

    • November 2008
    • 125

    Microsorum pteropus 'narrow' växer inte

    Har 2st Microsorum pteropus 'narrow' i mitt kar och dom trivs inte alls. Det som händer är att stjälken på bladen blir svart som sedan sprids upp till bladet som sedan lossnar.
    det kommer inga nya blad heller.
    Nån som vet nått?
    Den ena har jag klippt ner helt och hållet för att se om den tar sig men det kommer inga nya blad på den heller.
    jag göder med Easy Carbo och Profito växtgödning.
  • admin
    Christian Alfredsson

    • November 2004
    • 11215

    #2
    Jag har lyckats bäst när jag haft co2 som gödning (i gasform) + växtgödning. Det skulle kunna betyda att du tar bort Easy Carbo.

    Enklast är att köpa ett set som fungerar med Sodastreamflaskorna. Clas Olsson har en flaska med dubbla storleken som funkar väldigt bra.
    Kolla gärna i din lokala akvarieaffär om de har sådant kit.

    Följdfråga blir om andra växter i akvariet växer som de ska?
    Christian Alfredsson
    Tekniskt ansvarig Zoopet

    Kommentar

    • Seco

      • November 2008
      • 125

      #3
      Ursprungligen postat av admin
      Jag har lyckats bäst när jag haft co2 som gödning (i gasform) + växtgödning. Det skulle kunna betyda att du tar bort Easy Carbo.

      Enklast är att köpa ett set som fungerar med Sodastreamflaskorna. Clas Olsson har en flaska med dubbla storleken som funkar väldigt bra.
      Kolla gärna i din lokala akvarieaffär om de har sådant kit.

      Följdfråga blir om andra växter i akvariet växer som de ska?
      Ja andra växter ja......
      Det växer men inte riktigt så fort som jag hadde förväntat mig. Det flesta växter är snabbväxande. Hadde en Marsilea hirsuta men den blev som java plantan, svart på stjälken och sedan på bladet.
      den blev så ful att jag tog bort den.
      Co2 är inte det svårt att styra med PH värde och allt?
      Får nog fundera på det

      Kommentar

      • Sleaper

        • September 2008
        • 2876

        #4
        Svårt att gissa utan mer info gällande vad som finns i karet, andra växter, inredning, grus/sand som kan påverka vattenvärden etc. Vattentemperatur och belysning/belysningstid är också bra info. Generellt vad gäller Javaormbunke är att den kan vara lite "kinkig" precis som Cryptocoryne. Den behöver tid för att acklimatisera sig till nya förhållanden, och är inte någon bra växt att börja med i ett nystartat kar. Den får heller inte planteras så att rotstocken hamnar under sand/grus.

        Kommentar

        • admin
          Christian Alfredsson

          • November 2004
          • 11215

          #5
          Mina Cryptocoryne tar ofta flera månader på sig att komma igång när jag planterar skott i nytt kar. Har en sort jag haft i mer än 25 år så vi har bra koll på varandra.
          Christian Alfredsson
          Tekniskt ansvarig Zoopet

          Kommentar

          • Seco

            • November 2008
            • 125

            #6
            Ursprungligen postat av Sleaper
            Svårt att gissa utan mer info gällande vad som finns i karet, andra växter, inredning, grus/sand som kan påverka vattenvärden etc. Vattentemperatur och belysning/belysningstid är också bra info. Generellt vad gäller Javaormbunke är att den kan vara lite "kinkig" precis som Cryptocoryne. Den behöver tid för att acklimatisera sig till nya förhållanden, och är inte någon bra växt att börja med i ett nystartat kar. Den får heller inte planteras så att rotstocken hamnar under sand/grus.
            Dom växter som finns är:
            Hygrophila corymbosa Siamensis
            Hygrophila polysperma Rosanervig
            Lindernia rotundifolia
            Ludwigia palustris Super Red
            Cryptocoryne albida Brown
            Microsorum pteropus Narrow
            Anubias nana - Kruka
            Limnobium laevigatum
            Vallisneria spiralis Tiger

            Svart akvariegrus 1-2mm
            En del stenar köpt på akvariebutik
            vatten temp 25-26 grader
            Kh 4
            Ph 7.5
            Belysnings tid 7 timmar.
            Växterna har varit i akvariet i ca 6veckor.

            Kommentar

            • Sleaper

              • September 2008
              • 2876

              #7
              Förutsätter att javaormbunken är fäst på sten och inte förankrad/planterad i sanden. Sen är akvariet relativt nystartat och är fortfarande i incyklingsfasen skulle jag säga, vilket gör att det kan vara svårare för javaormbunken att klara sig bra. Kan också tänka mig att Easy Carbo kan påverka just javaormbunken, så man får nog dosera sparsamt ifall man vill använda detta.

              Kommentar

              • Seco

                • November 2008
                • 125

                #8
                Ursprungligen postat av Sleaper
                Kan också tänka mig att Easy Carbo kan påverka just javaormbunken, så man får nog dosera sparsamt ifall man vill använda detta.
                Följde rådet om Easy Carbo och slutade helt och hållet med den och nu börjar det komma massor av nya blad på Javaormbunken.
                Dom andra växterna växer på bra ändå så verkar inte behöva Easy Carbo.
                Tack för tipset.

                Kommentar

                • Fishz
                  • September 2022
                  • 16

                  #9
                  Easylife profito innehåller heller inte kväve som jag förstår det. Står "innehåller allt som behövs" sen inga nitrater. Och nitrater måste ju desvärre finnas i låga halter för att växterna ska växa. Och beroende på filtrering o matning så finns alltid risken att man ligger för nära 0 och behöver tillsätta det. Just javan är känslig för låga halter kväve. Testa tex PMDD eller bara kvävetillskott så ska du se att det händer grejer. Sen kan du ju köra mäsk, passiv co2 eller båda. Får bubbelkedjor i mina kar av ett upponedvänt vinglas fyllt med co2 från rusta ala 39kr flarran efter första inköp på typ 300kr. Kör dock en liten pump brevid flarran som sprider ut co2

                  Kommentar

                  Arbetssätt...