Co2 - lågt pH

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Yadina
    • December 2014
    • 367

    Co2 - lågt pH

    Hej!
    Har en fundering kring Co2-tillförsel i ett akvarium med naturligt lågt pH.

    Akvariet är på ca 75 liter
    Belysning: Fluval Aquasky 2.0
    Tillför PMDD, främst micronäringen.

    Mitt kranvatten har ca 8,5 pH och kh 3.

    I akvariet har jag två stora rötter samt lite eklöv och alkottar. Detta gör så att vattnet blir murrigt och härligt samt att pH har sjunkit till ca 6,8-7,0.

    Vill gärna ha lite extra fart på växterna och vill därför tillsätta Co2. Men vågar man det när pH är så lågt? Känns som en uppenbar risk för pH-krasch?
    Har mycket "gråsten" i akvaret som säkert innehåller en del kalk. Något annat kalkhaltigt har jag inte i akvariet, detta då jag inte vill höja kh och pH.

    När belysningen är släckt så luftar jag akvariet med en luftpump och syresten, för att på så vis undvika ännu lägre pH under natten.

    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1730.jpg
Visningar: 375
Storlek: 570,6 KB
ID: 2435051
  • Yadina
    • December 2014
    • 367

    #2
    ...jag ska tillägga att jag tillförde Co2 för några veckor sedan, men slutade när jag såg att pH sjönk. Har sedan dess märkt att växterna växer långsammare.
    Nu när jag kollar på Co-2 vätskan så är den helt blå, vilket ju indikerar att den lösta Co2-halten är låg (för låg)

    Kommentar

    • Sleaper

      • September 2008
      • 2885

      #3
      Ifall du har en dropchecker som är blå så indikerar det ett relativt högt pH. Den visar ju egentligen inte halten CO2 direkt utan mäter alltså pH.

      Kommentar

      • Orpheon
        • February 2019
        • 38

        #4
        Men dropcheckern kan väl inte mäta vattnets pH då det tekniskt sett är en luftbarriär emellan eller tänker jag fel? Det är väl den lösta gasen i vattenmassan som sedan dropcheckern reagerar på, finns det inte tillräckligt med co2 kan den inte indikera på något annat, oavsett hur surt eller basiskt vattnet faktiskt är.

        Kommentar

        • Sleaper

          • September 2008
          • 2885

          #5
          Nej, det är ett "permanent" pH-test. Att mäta CO2 är lite krångligare.
          7 Things You Need To Know About Drop Checkers - CO2Art.eu

          Kommentar

          • Yadina
            • December 2014
            • 367

            #6
            Ursprungligen postat av Sleaper
            Nej, det är ett "permanent" pH-test. Att mäta CO2 är lite krångligare.
            7 Things You Need To Know About Drop Checkers - CO2Art.eu
            Ah, okej! Jag trodde som Orpheon att pH inte fungerade att mäta utan direkt kontakt med vattnet.
            Tack för klargörandet.

            Då är alltså pH också ett mått på hur mycket co2 som finns i vattnet? Men låt säga att man tar vatten ur en brunn där ph:t är 6,5. Då behöver man altså inte tillsätta co2 för att få "turbo" effekt på växterna? Sleaper

            Kommentar

            • Sleaper

              • September 2008
              • 2885

              #7
              Nej, pH säger inte direkt om det finns CO2 eller snarare kolsyra i vattnet. Det finns en del annat som sänker pH vilket du nämner i början t.ex. alkottar mm.

              Kommentar

              • Lusse

                • April 2008
                • 328

                #8
                Det är en relation mellan pH och kH för hur mycket co2 man kan suplementera med. O det finns tabeller över det:
                Please ignore the recommended ranges for good/Bad CO2 ppm, they vary by tank and lighting and other factors, a good range to target initially is 30-40 ppm. Then adjust slowly watching plant health and vigor.



                Som sagt sen finns det andra saker som påverkar pH som har avverkats ovan.

                Du kan öka kH för att öka buffringskapasiteten. För att undvika att pH fluktuerar (om den går ner för mycket "kraschar").
                Klicka på bilden för större version

Namn: 16444802436406845496753031418325.jpg
Visningar: 312
Storlek: 359,1 KB
ID: 2435084

                Men det motverkar syftet (högre kH ger mindre tillväxt) med att få fart på växterna.. så det är inte en lösning (men bra att ha om kH av någon anledning blir alldeles för lågt o pH fluktuerar alldeles för mycket.)

                Den lösningen jag ser är att ta ut grejer (en del eller allt) ur karet som sänker pH o när du har naturligt högre pH i kranen så har du utrymme att sänka pH något med co2. Kanske finns det annat som gör vattnet "murrigt" o inte påverkar pH om man vill ha det, men jag har ingen aning om.

                Sen finns det dyr co2 utrustning som med hjälp av en pH probe i vattnet ser till att reglera co2 tillförseln så att ett pH värde hålls o då förhindrar man krasch. När det funkar som en pH watchdog:

                ​​​​​

                Det coola är den prytteln som man bara kopplar in på co2 slangen som han presenterar senare i videon. Då funkar den på all co2 utrustning..

                Kommentar

                • A/Wing
                  • July 2021
                  • 49

                  #9
                  Hej fick syn på den här tråden.
                  En undran angående drop checker. Jag som har en co2 controler behöver jag då en drop checker bägge gör ju samma jobb om jag förstått det rätt?

                  Kommentar

                  • Sleaper

                    • September 2008
                    • 2885

                    #10
                    Ursprungligen postat av A/Wing
                    Hej fick syn på den här tråden.
                    En undran angående drop checker. Jag som har en co2 controler behöver jag då en drop checker bägge gör ju samma jobb om jag förstått det rätt?
                    Jag har både och, droppcheckern mest för att få extra koll. Det är ju lätt att kasta ett öga på checkern då och då ifall nu controllern skulle hitta på något. Har aldrig hänt ifs..

                    Kommentar

                    • A/Wing
                      • July 2021
                      • 49

                      #11
                      Ja det är så jag har det i dag men även jag trodde att den mätte co2 halten men det gör den då inte.

                      Kommentar

                      • Hans.Zeiner@telia.com

                        • December 2021
                        • 1

                        #12
                        Om jag förstått det rätt är det inte ph värdet i akvarievattnet som droppchecken använder utan ph värdet i vätskan.
                        Text från Planedtank.blog nedan

                        The drop checker is a reservoir designed to contain an indicator solution and an airspace or air bubble. When submerged in an aquarium, the airspace eliminates contact between the indicator solution and the aquarium water.

                        When CO2 is injected into the aquarium, the CO2 will out gas from the aquarium water into the airspace of the drop checker. As CO2 enters the air, it is absorbed into the indicator solution. The absorption of CO2 is the result of the gas seeking a point of equilibrium, or equal distribution of CO2 in the solution and the air; the basic principle behind the function of the drop checker. As CO2 gas is absorbed into the indicator solution, it lowers the pH of the KH standard, which in turn changes the color of the pH indicator. This condition of equilibrium allows the drop checker, a simple glass reservoir, to provide a highly accurate measurement of carbon dioxide (CO2) in the planted aquarium.

                        This process is reversed when the injection of CO2 is decreased or zeroed, and the indicator solution contains more CO2 than the aquarium water. The CO2 will outgas from the indicator solution to seek equilibrium with the airspace and the aquarium water. This out gassing of CO2 will raise the pH of the solution and change the color of the pH indicator.

                        In summary, never underestimate the power of the drop checker as an accurate tool for the measurement of CO2 (when used correctly).

                        Kommentar

                        • Sleaper

                          • September 2008
                          • 2885

                          #13
                          När man löser CO2 i vatten bildas kolsyra vilket påverkar vattnets pH. I dropcheckern som innehåller en pH-reagens (bromtymolblått)
                          reagerar just på vattnets pH. Vill man mäta CO2 finns CO2-test som innehåller två testvätskor, vore ju onödigt ifall det skulle räcka med en kan man tycka. Sen hävdas visserligen att luftbubblan i dropcheckern gör en skillnad på vad checkern reagerar på. Men kollar man vattnet med ett pH-test kommer det visa samma färg som checkern är min erfarenhet.
                          CO2 Measurement Using A Drop Checker | UK Aquatic Plant Society (ukaps.org)
                          Senast redigerad av Sleaper; 20 February 2022, 08:52.

                          Kommentar

                          • Lusse

                            • April 2008
                            • 328

                            #14
                            Och för att göra det enklare så kan man köpa droppcheckersolution med olika kH.
                            Så har man en kH på 3° dh i karet (bifogad bild visar en 4dKH variant) så är det den blandningen av indikatorvätska man bör använda sig av. Om jag har förstått det rätt.

                            Det bör ge den mest "rättvisa" färgen för vad en droppchecker kan prestera..

                            Klicka på bilden för större version

Namn: Screenshot_20220220-145305_Chrome.png
Visningar: 215
Storlek: 469,9 KB
ID: 2435314

                            Kommentar

                            Arbetssätt...