Trådalger

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Charlotte AX
    • April 2021
    • 29

    Trådalger

    Startade 180 L akvarium i juli och har nu problem med trådalger. Jag har ändrat belysningen till 8 h per dag (från 12). Gjort 1/3 vattenbyte varje vecka (förut bara varannan vecka). Har hållit på i 4 veckor. Jag drar bort de långa trådarna flera gånger i veckan från mina växter. Arnubian blommar till och med men övriga växter ser "ledsna ut". Bruna vissnande blad. Jag har soil under sanden och använder tropica (orange) efter varje vattenbyte. Tillsätter endast halva mängden, med tanke på algerna.
    Jag har köpt algmedel, men tvekar att använda detta då jag läst att onaturliga medel bör undvikas i akvarier. Jag har endast räkor och små fisk i akvariet i liten mängd. Hur ska jag få bort dessa envisa alger.
  • Lusse

    • April 2008
    • 328

    #2
    Det är svårt och tröttsamt. Men änträgen vinner i längden..

    Har inte dina 4 veckor gett resultat i rätt riktning?

    Nu vet vi inte hur mycket fisk o växter du har i karet.
    Att tänka på när man använder "tropica (orange)​​​​​​"
    • Suitable for aquariums with few or slow-growing plants and many fish
    källa: https://tropica.com/en/plant-care/li...ium-nutrition/

    tropica (grön) är enl tillverkaren:
    • Suitable for aquariums with many and fast-growing plants
    källa: https://tropica.com/en/plant-care/li...sed-nutrition/

    Tropica (orange) innehåller inte kväve o fosfor, "without nitrogen and phosphor".
    Då tillsammans med kanske lite fiskar plus massa vatten byten. Så kommer växterna ha brist på just dessa viktiga näringsämnena.

    Då kan man börja spekulera om växterna ser "ledsna ut" pga brist på dessa nämnda ovan..

    Jag vet inte hur man skall gå tillväga men de förslag jag har läst är att man i teorin skall försöka stimulera växt tillväxt o därmed på lååång sikt konkurrera ut trådalgerna samtidigt som man fysiskt tar bort dem som du gör. Tänk på att algerna klarar mycket bättre ej optimala betingelser än växterna och gillar samt använder/konsumerar givetvis också den gödning du tillför idag. Menar inte att du skall sluta med det. Utan kanske gå över kanske till Tropica grön o därmed jämna ut eller förbättra oddsen mellan plantorna o algerna.
    Vissa extema rengör allt o sätter upp akvariet på nytt. Kan ses som en finger visning om hur jobbigt processen är att bli av med trådalgerna.

    Men ledsna växter låter inte som om de trivs särskilt. O "Bruna vissnande blad" kan just bero på nitrogen (kväve) brist om det är på äldre blad.

    "Arnubian blommar till och med" nu kan jag vara ute o cykla. Men det behöver inte vara något positivt att den blommar. Många växter kan reagera på det viset. När de "märker" att de håller på att dö eller liknande så gör de en ansträngning med att föra arten vidare genom att blomma/fröa av sig (kanske fröerna flyter/landar på ett mer gynnsamt ställe), o på så sätt försöka "överleva".

    Personligen tycker jag att växter är mycket svårare att hålla i liv än de flesta fiskarna. Med det vill jag säga att det finns troligen mer än bara byta Tropica orange till grön o ge full dos. För att få växterna till att börja trivas.

    Berätta gärna mer o försök få till en bild så slipper du skriva så mycket (en bild säger mer än 1000 ord). Det är lite problematiskt med beskrivningar vissa säger att de har tex lite växter/fiskar och någon annan tycker att sama kar har grymt mycket växter/fiskar osv..

    Vet inte hur man skall agera gällande algmedel. O hur det påverkar dina djur har själv inte räkor o det sägs vara "känsligare".
    Men bortsett ifrån djuren och att kväve cykeln kanske blir störd.
    Så hade jag tänkt såhär att fortsätta så som du gör samt få växterna "starka o friska". Sen om det inte med tiden trådalgerna ger med sig så kanske algmedlet hjälper till med den sista biten. (Men kolla först då att algmedlet är "räksäkert")
    Lycka till!
    Senast redigerad av Lusse; 16 November 2021, 12:36.

    Kommentar

    • Charlotte AX
      • April 2021
      • 29

      #3
      Stort tack för långt och utförligt svar!!! Få se om jag lyckades bifoga bilderna...

      Jag har 15 neontetror, 4 siamensis, 2 bamburäkor, 8 körsbärsräkor (sist jag räknade), 3 pansarmalar, 2 små ancistrus och 6 tigerbarb samt ett antal clea helena snäckor. Inte många invånare på 180 L. Fiskarna mår bra. Har inte haft ett enda dödsfall sen start .

      Jag ansar växterna regelbundet. Tar bort bruna blad osv. Gräset i bakgrunden blir bara brunt och dör. Flytväxterna ser brunaktiga ut och bildar inte de långa "svansar" som de gjorde i mitt förra 125 L akvarium. Jag har lyft dem ur akvariet och låtit dem gå i algmedel och sedan sköljt innan jag satt dem tillbaka. Ingen effekt...

      Jag ska inhandla grön Tropica istället och se om det gör någon skillnad. Kanske det är fosfor som saknas.

      Hur ska jag göra med filtret. Kör nu Juwels standardfilter. Ska jag skölja dem vid varje vattenbyte eller låta dem vara?



      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13119

        #4
        Ursprungligen postat av Charlotte AX

        Hur ska jag göra med filtret. Kör nu Juwels standardfilter. Ska jag skölja dem vid varje vattenbyte eller låta dem vara?


        Låt gärna filtret vara så mycket som möjligt, att vi ibland måste rengöra dem är ett nödvädigt ont När du ser att flödet minskar så kan du krama ur filtermaterialet försiktigt i en hink med akvarievatten.
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • Lusse

          • April 2008
          • 328

          #5
          Tack!
          Snyggt, fast jag ser inte så mycket trådalger..
          Så jag antar att det håller på att bli bättre!

          Jo detta var svårt angående om du skall eller inte skall köpa Tropica grön eller ej.

          Att tänka på när man använder "tropica (orange)​​​​​​"
          • Suitable for aquariums with few or slow-growing plants and many fish
          Då antar jag att de menar att om man har mycket fisk som producerar den "näringen" och långsamt växande plantor som inte förbrukar snabbt näringen ur vattnet.

          Tycker inte att det är så mycket fisk som du säger när man tittar på bilderna.

          tropica (grön) är enl tillverkaren:
          • Suitable for aquariums with many and fast-growing plants
          Här tolkar jag att man har många samt snabbväxande plantor som förbrukar mer näring.

          Jag tycker inte att det är jättemånga växter du har lite mer lagom. Några av dem är såklart snabbväxande.

          Varför tycker jag det?
          Jo det är rätt kul i detta fallet har jag ett troligen likadant akvarium. 180l Juwel Rio LED.. Jag doserar mer än rekommenderade dosen av just precis Tropica grön. 4 gånger dagligen ~1.8 ml/gång dvs totalt 7.2ml/dag (automatisk doseringspump). Samt kör CO2 ~1.5 BPS. Men tyvärr ingen näring i substratet men växtnäringstabbletter nära rötterna istället.

          Har förmodligen samma bakgrund/plansch men den syns knappt för växterna. De behövs klippas ner o det är lite mycket växter nu (dödskallarna är kvar sen halloween):
          Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_20211116_213758.jpg
Visningar: 510
Storlek: 583,4 KB
ID: 2433265

          Jag har rellativt hårt vatten som hämmar tillväxten lite men det är pga att cikliderna vill ha det.

          Så mot den bakgrunden så kan du själv avgöra om du skall köpa Tropica grön eller ej. Eller börja full dosera den du har nu? (Som en gyllene medelväg?)
          Men du har å andra sidan några snabbväxande växter samt inte så många fiskar.. knepigt..

          Jag räknar med att karet håller en vattenvolym på ca 150l i praktiken när det inte är fyllt upp till kanten samt räkna bort volymen sand o filter tar.
          Tropica anger dosering:
          We recommend 6 mL (3 pumps) per 50 L water weekly.
          6 ml * 3 = 18 ml/vecka. Och jag doserar i mitt akvarium 7.2 ml/dag * 7 = 50.4 ml. Dvs 2.8 ggr den rekommenderade dosen iofs co2 samt 50% delvattenbyten varje vecka (som är viktigt/behövligt när man doserar så mycket lite EI regimen).

          Med det sagt så tror jag nog att man skulle kunna gå upp till åtminstone Tropicas "fulldos".
          ​​​​​
          En kul grej är att titta på mitt akvarium till höger o vänster finns samma "dilliknande" växt som du har i ditt akvarium i mitten. På min bild har de översta bladen stängt sig som ett ihopfällt paraply som är upp o ner (om du förstår vad jag menar). Denna växt signalerar att den har fått nog med ljus för dagen o stänger sig. Det är fottat 15 min innan ljuset skall släckas och jag har också 8 timmars belysningstid. O nästa dag öppnar den upp o fäller ut bladen igen för att få så stor träffyta så mer ljus kan absorberas.

          Ja när det gäller filtret så håller jag med åheim att det rör du så lite som möjligt o du ser på växterna hur mycket de vajar i det strömmande vattnet avtar det så rengör den översta korgen (den undre korgen med den lilla fiskbelastningen kan du låta vara upp till ett år innan lite lättare avsköljning i akvarie vatten ej i kranen man vill inte döda eller bli av med alla nyttobakterierna). Det som kommer att först sättas igen är den tunna 4mm vadd duken som blir brun o stoppar flödet skölj eller byt. (Det är hög tid att göra om du inte har gjort det sen i somras. Notera flödet efter rengöring så att du kan avgöra när det har sjunkit o det är dax igen.)

          Tyvärr vet jag inte om detta inlägget hjälper dig med dina trådalger..

          Tycker att du har ett bra urval av fiskar o sniglar som håller rent åt dig.

          Kommentar

          • Charlotte AX
            • April 2021
            • 29

            #6
            Hej!

            Stort tack till er som svarat på mitt inlägg! Ett fantastiskt akvarium du har Lusse! Tack för bild . Jag börjar med att ändra 2 parametrar. 1) Röra filtret mindre. Jag har rengjort för ofta tror jag. 2) Öka mängden Tropica (orange). Testar en månad och ser vad som händer .
            Ang osynliga trådalger på bild så kan jag berätta att jag plockar bort nästan varje dag. Lätt att ge upp, men svaren på mitt inlägg har givit ny inspiration. Tack!

            Kommentar

            • Lusse

              • April 2008
              • 328

              #7
              Tack för din vänlighet! Kul att vi kunde inspirera dig.
              Tänkte kanske det kan uppskattas med lite till hjälp så du slipper göra allt själv.

              Om du gillar "Rosy barbs" (Pethia conchonius) blir i akvariet65 – 75 mm, så sägs det att de äter vissa sorter av trådalger. Men har man fiskar med stora fenor så sägs det att de lär bita i dem.
              Ser inte att du har det men kanske vill skaffa någon i snar framtid? Vill ha lite svalare vatten. O vara i ett stim på fem styck tex. Blir ca 5 år.
              (Bara en idé har själv aldrig haft dem)

              Googla o kolla om det passar dig o ditt kar så förhoppningsvis kan de hjälpa till lite om så är fallet.

              Jo filtret har till uppgift eller rättare sagt kan "bara" omvandla med bakterierna, amunium till nitrit och nitrit till nitrat.
              Medan den gör det så hålls amunium o nitrit på 0ppm om/när bakterierna är där och nitratet som är ändhållplatsen stiger allteftersom och den reducerar man med sina delvattenbyten.

              Dvs gör filtret den biologiska processen så som våran Juwel filter gör åt oss så blir det inte "bättre filtrerat" om man har ett stort dyrt filter med mer filtermaterial i för att det går inte att få lägre än 0ppm och den "producerar" också nitrat som slutprodukt. Så den kan inte göra någonting bättre förutom att den behöver mer sällan rengöras samt den tar ingen plats i akvariet.

              Vill man reducera nitrat så tas det upp av plantorna det är naturens eget reningsystem. Man kan googla efter vilka arter har störst nitrat upptag. Kanske lite off topic men det är kul att veta att förutom att växterna är trevliga att se på utan de också till nytta o håller vattnet lite renare som främjar fiskarna.

              Bra jobbat med bortplockade av algerna!​​​​​​​

              Kommentar

              • Lusse

                • April 2008
                • 328

                #8
                Hej!
                kunde inte låta bli
                Här är en video i ämnet lite co2 snack men i slutet även utan co2 tips:


                 

                Kommentar

                • Charlotte AX
                  • April 2021
                  • 29

                  #9
                  Hej!

                  Tusen tack för ditt engagemang! Jätte roligt med så uttömmande svar!

                  Det verkar finnas hopp .

                  Kommentar

                  • Charlotte AX
                    • April 2021
                    • 29

                    #10
                    Skaffade amanoräkor som det tipsades om i videon - jag har inte behövt plocka en trådalg sen dess

                    Kommentar

                    • Lusse

                      • April 2008
                      • 328

                      #11
                      Hej vad kul att höra!
                      Ja jag tänkte föreslå räkor men när du hade ett par varianter redan.. men man kan aldrig få för många

                      Det roliga med just dem att en av de stora Aqua scapers Takashi Amano har namngivit den räkan och han hade den i många av sina kar.
                      Om man tänker så här att en legend som skriver åtskilliga böcker i Aqua scaping o var en expert för sin tid. Att även han behövde en effektiv städare i sina kar oberoende hur enastående man än må vara med växter..

                      According to different sources, Caridina multidentata was introduced into the world of aquaria by Takashi Amano in the early 1980s. They are usually used in an aquarium because they feed primarily on algae, thus cleaning the aquarium of it in large numbers.
                      Jo jag hade lite fel angående storleken på filter.. har lärt mig nya saker.. Att kväve cykeln inte egentligen slutar med nitrat. Utan att anaeroba bakterier (bakterier som inte behöver syre) kan omvandla nitrat till NO3-N som sedan lämnar karet som gas. Men man behöver ca 1 - 1.5 kg porös biologisk filtermaterial per 100L vatten beroende på hur mycket fisk man har. Då i mitten av filtermaterialet finns inte mycket syre o där omvandlar de aneroba bakterierna nitratet. Men det tar 4 - 6 månader tills de har etablerats.
                      Därmed om man har ett större ytterfilter så hade vi behövt 1.5 kg till 2.25 kg biologiska filter material (bollar, keramiska ringar mm). O den mängden rymmer inte våra innefilter.

                      Men vi avyttrar nitrat med delvattenbyten som majoriteten gör.

                      Jag har lärt mig en annan intressant grej.. Jo jag har varit glad att jag har 0ppm av nitrat 50% delvattenbyte per vecka för att jag tillför så mycket näring. Men har sett brist symptom på växterna o därför kör med Tropica grön
                      Nu var det så att min doseringspump gav inte så mycket näring pga att jag inte hade installerat en backventil.

                      Nu är Tropica grön i full fart plus jag har inte bytt vatten på 9 dagar (av andra anledningar). Min nitrat är med kemi test ~20ppm. För någon dag sedan upptäckte jag oj vad ovanligt många sidoskott plantan har nu. Jämfört med innan. Sen läste jag att nitrat på 10 - 25mg/l (ppm) så skjuter stam växter sidoskott o blir "buskigare"!
                      oj nu trillade polletten ner.. det var exakt vad jag såg! Coolt! Så indirekt skadade jag en del av tillväxten med att ha 0ppm nitrat..

                      Så kanske man inte skall vara för nitisk i sin städ iver. Lagom är bra o klart skall man byta vatten med jämna mellanrum.. o lite nitrat är bra att ha för växterna IAF.

                      Jag har ett sådant tetra stripe test 6in1. Men skaffade test med provrör som skall bara lite mer noggrant. Mätte idag med bägge o provröret sa ~20ppm o strip:en sa 56ppm (digitalt avläst). Men visar hur mycket de slår på.. tror mer på ~20ppm IAF.
                      Om jag gör ett 50% delvattenbyte o har 0ppm nitrat i kranen så bör jag ha ca 10ppm efter det delvattenbytet.

                      Det jag tänker på att ett nitrat test kan ju avgöra hur ofta och eller hur stort delvattenbyte man skall göra. Så om jag vill göra det varje vecka för att det passar mitt schema så får det bli ISF mindre än 50%.

                      Nu skall jag inte babbla på så mycket men är glad att det blivit mycket bättre i ditt kar, samt vill delge mina egna nyligen förvärvade kunskaper o erfarenheter.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...