Cryptocoryne Wendtii smälter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • snikke

    • December 2007
    • 135

    Cryptocoryne Wendtii smälter

    Jag har en del Cryptocoryne Wendtii på olka ställen i akvariet, ljusgröna och mörkgröna. Den senaste tiden, kanske två veckor eller så, så har en mängd av dem smält. Jag misstänker att det kan bero på att jag ökat på ljusmängden något. Det är främst de som står direkt utsatta för ljuset som smält. Andra som skuggas av t ex min gigantiska svärdplanta verkar klara sig bättre. Kan detta vara problemet? Jag har för övrigt försökt hålla allt annat konstant med vattenbyte, gödsling mm. Tidigare, då jag hade lysrör så fick jag bara problem när jag planterade tillbaka växterna efter att jag tömt hela akvariet för flytt eller liknande. Jag antar att det borde komma nya blad igen?
  • åheim
    • April 2006
    • 13123

    #2
    Ja cryptocoryne har ett kraftigt rotsystem och även om bladen försvinner och den smälter bort helt så brukar det snart poppa upp nya blad och dem kan poppa upp på andra ställen i karet.
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • Lusse

      • April 2008
      • 328

      #3
      Svårt det där med plantor. Det är enl tropica en "lätt" växt:
      ​​​​https://tropica.com/en/plants/plantd...een'(109)/4562

      Vad har du för KH?
      (För hög Kh så kvittar det vad du gör och om du har alla andra betingelser i tip top. Det hindrar all tillväxt ändå.)

      Som du märkt så flytta dem INTE när de har rotat sig.

      Är de rellativt nyintroducerade i akvariet då är det det som händer enl nedan "normalt":
      When first introducing cryptocoryne wendtii to an aquarium, it is common to experience a significant leaf die off. Many of the leaves will quickly wither away, but don’t assume that the plant is dead if this happens. This is common occurrence, and is a result of a sudden change to the plants water conditions. The roots of the plant will normally remain healthy, and new leaves should been seen shortly (though this can sometimes take a while).
      Källa:https://aquariumtidings.com/cryptoco...oryne-wendtii/

      Kommentar

      • snikke

        • December 2007
        • 135

        #4
        KH har jag inte mätt på länge, men den borde nog inte ha ändrat sig så mycket tror jag. Ja, den anses väl vara en lätt växt i och med att den växer ganska bra utan extra gödsel och CO2. Men den är känslig om saker och ting ändras. Nånstans läste jag att det kan hända att de kan smälta om ljusförhållanden ändras.

        Kommentar

        • admin
          Christian Alfredsson

          • November 2004
          • 11217

          #5
          Har alltid samma problem när jag flyttar mina mellan akvarium. De kommer alltid tillbaka även om det tar tid.
          Christian Alfredsson
          Tekniskt ansvarig Zoopet

          Kommentar

          • groll
            • August 2016
            • 45

            #6
            Ska starta upp ett kar efter att haft paus i 3 år. Har aldrig haft crypto, men ska ha någon nu. Hur som helst, på ämnet:
            Click 'SHOW MORE' for full video description and links► Have you heard about the crypt melt? Yes its a thing, Crypts usually melt when adopting to new water ...

            Kommentar

            • snikke

              • December 2007
              • 135

              #7
              Nu smälter dem igen efter att ha haft en kraftig tillväxt. Det är nya blad på gång igen. Skumt.

              Kommentar

              • admin
                Christian Alfredsson

                • November 2004
                • 11217

                #8
                Har exakt samma erfarenhet, men oftast med flytt eller vattenförändringar.
                Christian Alfredsson
                Tekniskt ansvarig Zoopet

                Kommentar

                • snikke

                  • December 2007
                  • 135

                  #9
                  Jo, flytt brukar framkalla det, men nu blir det så här utan att jag riktigt vet varför. Kanske nåt hänt med vattnet.

                  Kommentar

                  • snikke

                    • December 2007
                    • 135

                    #10
                    Jag kom på att jag har haft i Ektozon för ett tag sedan då jag fick problem med ett misstänkt parasitangrepp som kom med nyinköpta fiskar. Kanske det är det som orsakade det?

                    Kommentar

                    • admin
                      Christian Alfredsson

                      • November 2004
                      • 11217

                      #11
                      Det är en förändring. Så absolut kan det vara så. Goa är att vi vet att de kommer igen.
                      Christian Alfredsson
                      Tekniskt ansvarig Zoopet

                      Kommentar

                      Arbetssätt...