Hjälp ! Brunalger ??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Thalita

    • June 2021
    • 22

    Hjälp ! Brunalger ??

    Upptäckte i dag i mitt nystartade kar att växten Bacopa caroliniana hade fått något brunt på bladen så att även på karets glas bakom växten fanns det något brunt. Vad är detta ? Har 4 sorgmanteltetror i karet men inga andra fiskar. Hoppas vekligen att detta inte är brunalger eller något sådant. Någon som vet vad detta är ?
  • Thalita

    • June 2021
    • 22

    #2
    Vad kan man göra åt detta ?

    Kommentar

    • Thalita

      • June 2021
      • 22

      #3
      Har googlat och fått varierande svar. Tror jag börjar om med detta kar. Tvättar och borstar utav inredning. Skaffar nya växter och tvättar gruset samt rengör glaset. Det är nog den snabbaste lösningen. När jag planterade växterna använde jag en flytande växtnäring och nu när jag tänker efter så överdoserade jag medlet det kan vara "boven i dramat" orsaken till obalansen. Har inte haft i gång karet mer än 3 veckor och det är nytt. Är det någon som har synpunkter ?

      Kommentar

      • cambru

        • September 2008
        • 209

        #4
        Förmodligen är det ett litet utbrott av kiselalger. De kommer nästan alltid i nystartade kar och brukar gå tillbaka när akvariets nitrifikationsbakterier kommer igång och växterna har acklimatiserat sig. Jag skulle inte starta om för algernas skull, då är man tillbaka på ruta ett igen men känns det rätt för dig så ska du förståss göra det.

        Kommentar

        • snikke

          • December 2007
          • 134

          #5
          Det var inte så mycket alger på den växten. Skulle också avvaktat om det är så nystartat.

          Kommentar

          • Thalita

            • June 2021
            • 22

            #6
            #4 och #5 Tack för svar. Har förstått att det är vanligt med kiselalger i nystartade kar. Fick rådet att skrapa bort algerna med skrapa och byta vatten 50 % plus att jag har tvättat av de växter som hade dessa alger. Har gjort detta i dag plus att jag stänger utav doppvärmaren och håller belysningen släkt i 5 dagar. Hoppas nu att detta hjälper mitt ganska ringa algangrepp. Är det någon som har synpunkter på dessa åtgärder ?

            Kommentar

            • snikke

              • December 2007
              • 134

              #7
              Vet inte om man behöver göra så många åtgärder, det verkar inte vara nån katastrof. Man kan försöka göra lite åtgärder i taget, så man vet vad som hjälper. Byta vatten en gång i veckan, mata sparsamt, ha ljuset tänt lagom länge och avvakta lite.

              Senast jag satte igång ett akvarium täcktes mina Anubias av grönalger, men de försvann efter ett par månader. I och för sig började jag med CO2 och gödning också.

              Kommentar

              • åheim
                • April 2006
                • 13109

                #8
                Ursprungligen postat av Thalita
                #4 och #5 Tack för svar. Har förstått att det är vanligt med kiselalger i nystartade kar. Fick rådet att skrapa bort algerna med skrapa och byta vatten 50 % plus att jag har tvättat av de växter som hade dessa alger. Har gjort detta i dag plus att jag stänger utav doppvärmaren och håller belysningen släkt i 5 dagar. Hoppas nu att detta hjälper mitt ganska ringa algangrepp. Är det någon som har synpunkter på dessa åtgärder ?
                Tja om du släcker i 5 dgr så slutar växterna växa och riskerar att fara illa. Försök begränsa belysningstiden och gå inte över 10 timmar tycker jag. Vattenbyten har under mina år aldrig varit en framgångsrik åtgärd däremot att dra ut på dem och uppnå en viktig balans i akvariet, vattenbyten rubbar balansen, så låt allt vara i fred nån månad brukar vara det bästa och byt 30% var månad. Obs! Har man tungt belastade kar(mycket fisk) så är man tvungen att byta mycket vatten!
                Viva Leo Buscaglia

                Kommentar

                Arbetssätt...