Nybörjare, problem med växter(?)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ishtachi
    • May 2021
    • 3

    Nybörjare, problem med växter(?)

    Hallåjsan!
    Jag tycker inte mina växter blir så fina som jag skulle önska, jag vet inte vad jag gör för fel ...
    Flertalet av växterna får brunakanter, någon "faller" isär.
    Har haft en del algangrepp som jag försöker få bukt med via vattenbyten och mer snabbt växande växter såsom 'Hygrophila Difformis'.
    Den utrustning har använder är Juwel LIDO LED 120 med ett JBL cristalprofi e402 och ett CO2 system.
    I botten finns Environment Aquarium Soil och Environment Aquarium soil powder.
    Växtbeståndet är idag en salig blandning som kanske inte alls passar ihop ...
    • Anubias barteri var. nana
    • Anubias sp. Petite
    • Bucephalandra 'Kedagang'
    • Bucephalandra SP. Red
    • Microsorum pteropus 'Windelöv'
    • Micranthemum tweediei Monte Carlo 1-2-Grow
    • Hydrocotyle verticillata
    • Vesicularia ferriei Weeping 1-2-Grow

    Har även fått lite problem med lite "partiklar" i vattnet, har testat Tetra Crystalwater och tycker inte det ger effekt.
    Partiklarna syns på en av bilderna.
    Senast redigerad av ishtachi; 09 May 2021, 15:20.
  • Dany
    • April 2021
    • 18

    #2
    Hej ,

    Det ser ut som brunalger på dina växter, gissar att du har inte haft länge akvariumet igång?
    Själv fick jag liknande problem efter 2-3 veckor , växterna sjönk ihop och blev bruna. Några började falla isär.
    Ancistrus mal hjälper till när växterna blir bruna och även för alger i övrigt, det tar inte många dagar innan det blir renare. Jag köpte 2st för mitt akvarium.
    Kan tillägga att jag byter 35% vatten varannan vecka i min 120l Juwel.




    Kommentar

    • Sleaper

      • September 2008
      • 2876

      #3
      Akvariet verkar vara rätt nystartat så en del "inkörningsproblem" är ju att vänta. Antar att det är originalbelysningen som står för ljuset? Sen kan det vara bra att veta pH, KH och temp samt näringsregim och frekvens på delvattenbyte för att kunna komma med en gissning. Men snabbväxande växter är ju bra i början, vilket du själv åtgärdat. Men ytterligare snabbväxare kanske skall planteras. Större delen av växterna i ditt kar behöver för övrigt rätt lång tid för att anpassa sig, speciellt i ett nystartat akvarium.

      Kommentar

      • ishtachi
        • May 2021
        • 3

        #4
        Tack för era svar!
        Akvariumet är lite drygt en månad gammalt. Jag letar efter ett prisvärt kit för att mäta vattenvärden.
        Finns det några bra "mellan-höga" snabbväxande vattenväxter?
        Belysningen som sitter i är det som satt i Juwel Lido LED när jag köpte, "LED-lysrör DAY och NATURE". Tar gärna rekommendationer på vad som kan åtgärdas där ...

        Har idag 3 st ancistrus malar, 3 st siamesiska algätare, 5 Amanoräkor. Införskaffade dessa i lördags, så kommer väl förhoppningsvis se resultat om ett tag

        Kommentar

        • Sleaper

          • September 2008
          • 2876

          #5
          Rotala rotundifolia och Hygrophila polysperma är ex. på snabbväxare som är lätta att hålla i lagom höjd genom trimning och ev. återplantering, även Hemianthus micranthemoides är ett alternativ som inte växer lika kraftigt på höjden och passar bra i mindre akvarium. Belysningen funkar nog bra i det karet.

          Kommentar

          • Fiskburken
            • March 2019
            • 198

            #6
            Rotala rotundifolia är en personlig favorit. Ludwigia rubin och den mindre palustris är trevliga om du vill ha lite annorlunda färg.

            Vet inte hur det är specifikt med Juwel men att belysningen är underdimensionerad för växtakvarier i akvariumstartpaket är regel snarare än undantag. Anledningen är att om man inte avser ha ett växtakvarium orsakar mycket ljus (utan motsvarande näring och CO2 + växter) bara problem till ökat pris.
            Senast redigerad av Fiskburken; 11 May 2021, 08:56.

            Kommentar

            • ishtachi
              • May 2021
              • 3

              #7
              Beställde 2x Rotala rotundifolia till akvariet nu, den såg riktigt trevlig ut!
              Har ni något tips på bra kit för att kolla vattenvärden? Jag har några stickor från Tetra (Tetra Test 6in1, T6239) som jag använder idag, men tycker dom är lite kniviga att avläsa. Kan kanske bero på ovanan.
              Finns de några rör som kan tänkas passa i min ramp som är bättre för växter? Eller behöver ja kanske komplettera med en ramp till?

              Jag glömde skriva att jag byter 25-40 % vatten 1 gång i veckan, första veckan bytte jag 3 gånger på rekommendation på ett annat forum.

              Kommentar

              • Fiskburken
                • March 2019
                • 198

                #8
                Passar vidare utrustningsfrågorna. Jag kör nåt multitest från JBL. Allmänt för teststickor är ju f.ö. att inte alla mätningar går att fullt lita på då utfallet oftast beror på mer än den parameter man mäter. Ett exempel är om man alltid mäter att klorhalten är för hög, men har gjort alltid för att säkerställa att det ej finns klor, samt att fiskarna klarar sig ypperligt kan man bortse från det.

                Ifall du gillar att spara pengar ville jag dock bara påpeka att det är billigare att köpa en (1 st!) av varje sort av växt och dela växterna i delar (om inte annat via rotsystemet) och sprida ut dem vid plantering. Rotala rotundifolia kan i princip delas hur mycket som helst även vid stjälkarna. Visst, det tar några veckor fler att få samma grönska, men det känns bättre med tanke på att priserna på t.ex. Tropica ofta ligger på över 60 kr/växt. Aquascapingvideor sponsrade av Tropica m.fl. visar dock sällan detta då de hellre vill du spenderar så mycket pengar som möjligt. :P

                Det finns såklart några växtsläkten som är undantag och inte låter sig delas så lätt, t.ex. Crinum [calamistratum].
                Senast redigerad av Fiskburken; 11 May 2021, 17:08.

                Kommentar

                • Sleaper

                  • September 2008
                  • 2876

                  #9
                  Ursprungligen postat av ishtachi
                  Beställde 2x Rotala rotundifolia till akvariet nu, den såg riktigt trevlig ut!
                  Har ni något tips på bra kit för att kolla vattenvärden? Jag har några stickor från Tetra (Tetra Test 6in1, T6239) som jag använder idag, men tycker dom är lite kniviga att avläsa. Kan kanske bero på ovanan.
                  Finns de några rör som kan tänkas passa i min ramp som är bättre för växter? Eller behöver ja kanske komplettera med en ramp till?

                  Jag glömde skriva att jag byter 25-40 % vatten 1 gång i veckan, första veckan bytte jag 3 gånger på rekommendation på ett annat forum.
                  Vet inte vad/varför du vill testa, men pH och KH är ett måste (om man inte kan få den infon av kommunalt VA-verk) initialt för att kunna ställa in CO2-systemet. Två droptest behövs annars för att få en bra koll detta. Sen klarar man sig i princip med en dropchecker för att ha koll på CO2/pH löpande. Belysningen skulle jag inte göra något med, den funkar för dom växter du tänkt satsa på, kanske kan ev. gå lite segt med MC'n som bottentäckare. I övrigt är det ju växter med litet ljusbehov som du har.

                  Kommentar

                  • Yadina
                    • December 2014
                    • 367

                    #10
                    Den här videon lärde jag mig en hel del av när det gäller växter:

                    I finally balanced my tank! Learn about the detailed steps I took to grow plants & defeat algae.? SUBSCRIBE so you won’t miss my latest video: https://www.y...

                    Kommentar

                    • SaraGP
                      • September 2020
                      • 9

                      #11
                      Vad använder du för växtnäring? Kan även rek flyttande växter vid inkörning av akvarium för att suga upp allt extra näring som ger alger

                      Kommentar

                      Arbetssätt...