Djur som förstör växter?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Farsot
    • March 2021
    • 132

    Djur som förstör växter?

    Har nåt djur som biter/knipsar av mina växter så de lossnar men roten är kvar, kan det vara elefantsnäckorna?

    Har också nåt djur som gräver runt växternas rotsystem, skulle det kunna vara mina kuhli-ålar?

    Nu har jag lagt småsten runt några växter men min gräsmatta har jag gett upp :-(
    Nån som har tips på vad man göra annars?
    I karet finns också amanoräkor, siameser och pygmepansarmalar men tror inte de är skyldiga.

    Bilderna visar när det inte var ”så farligt”, glömde ta kort när det var som värst, sker ofta nattetid.

  • Fiskburken
    • March 2019
    • 198

    #2
    Fiskar som bökar runt i botten är ett vanligt "problem" (naturligt beteende trots allt, gillar man det inte ska man välja andra arter). Har inte haft Kuhliålar sedan barndomen men jag vill minnas att de gillar att gräva ner sig. Jag har själv pansarmalar numera vilka nöjer sig med att söka efter föda, men jag får ändå tävla med dem om att justera och omplantera saboterade växter före de rotat sig vid nyplantering.

    Kommentar

    • cambru

      • September 2008
      • 209

      #3
      Mina siameser kan äta blad emellanåt, framför allt när jag varit snål med ärtor och annat mumsigt. När de svishar runt kan de röra runt en hel del och nyplanterade växter kan man få förstärka till de rotat sig. Jag brukar försöka lägga lite sten ovanpå sanden runt nyplanterade växter så det inte blir så lätt att komma åt. Stenarna kan man ta bort efter någon månad.

      Kommentar

      • Farsot
        • March 2021
        • 132

        #4
        Det här med djur som knipsar av växter då? Är det elwfantsnäckorna? Flyttade till ett annat kar och samma sak hände där men inte lyckats fånga dom in action...

        Kommentar

        Arbetssätt...