Är det här okej? Anubias och Javaormbunke.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Munin
    • December 2020
    • 658

    Är det här okej? Anubias och Javaormbunke.

    Finns det ens en liten chans att de rotar sig? Jag har bara tryckt in de i glipor på roten, de lär knappast lossna men finns det tillräckliga förutsättningar eller behöver man liksom knyta fast roten/rhizomen närmre trät?
  • Darkg
    • September 2020
    • 97

    #2
    De fäster nog, men det tar ett tag :-)
    Senast redigerad av Darkg; 10 April 2021, 01:05.

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      #3
      Halloj Munin!
      Om du har fått fast plantan/orna på ett säkert sätt - så att den/de inte lossnar, och att du själv inte flyttar den/dessa (över huvud taget), så skall den/de etablera sig på underlaget där den/dessa är fäst/fästa, om förutsättningarna är adekvata.

      Jag vet inte om du kikat in i min tråd (Akvariestugan) på senare tid, men där har jag visat lite bilder på de små skott av olika Anubiasplantor - helt frankt avskurna från moderplantornas stockar - som sedan bundits upp på diverse pinnar och rotdelar.
      Dessa små skott har slagit en mängd rötter och blad redan under några veckors tid.

      Jag drar in några bilder på detta.

      Bara vänta in plantornas utveckling. Det kan gå ganska fort, men väldigt ofta är det en långsam process (veckor och i många fall, månader) lite beroende på vilka förutsättningar karet bjuder.
      Sitt på händerna, och vänta på det goda.


      Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        IMG_0807.JPG Visningar:	0 Storlek:	789.4 kB ID:     	2429638

      Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        IMG_0808.JPG Visningar:	0 Storlek:	796.1 kB ID:     	2429639

      Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        IMG_0809.JPG Visningar:	0 Storlek:	1.13 MB ID:     	2429640
      Senast redigerad av Mats Bryzell; 10 April 2021, 17:56.

      Kommentar

      • Munin
        • December 2020
        • 658

        #4
        Ursprungligen postat av Mats Bryzell
        Halloj Munin!
        Om du har fått fast plantan/orna på ett säkert sätt - så att den/de inte lossnar, och att du själv inte flyttar den/dessa (över huvud taget), så skall den/de etablera sig på underlaget där den/dessa är fäst/fästa, om förutsättningarna är adekvata.

        Jag vet inte om du kikat in i min tråd (Akvariestugan) på senare tid, men där har jag visat lite bilder på de små skott av olika Anubiasplantor - helt frankt avskurna från moderplantornas stockar - som sedan bundits upp på diverse pinnar och rotdelar.
        Dessa små skott har slagit en mängd rötter och blad redan under några veckors tid.

        Jag drar in några bilder på detta.

        Bara vänta in plantornas utveckling. Det kan gå ganska fort, men väldigt ofta är det en långsam process (veckor och i många fall, månader) lite beroende på vilka förutsättningar karet bjuder.
        Sitt på händerna, och vänta på det goda.


        Klicka på bilden för större storlek Namn:	 IMG_0807.JPG Visningar:	0 Storlek:	789.4 kB ID: 	2429638

        Klicka på bilden för större storlek Namn:	 IMG_0808.JPG Visningar:	0 Storlek:	796.1 kB ID: 	2429639

        Klicka på bilden för större storlek Namn:	 IMG_0809.JPG Visningar:	0 Storlek:	1.13 MB ID: 	2429640
        Halloj själv! Jodå de sitter, hade just ett stort vattenbyte och de har hållt sig på plats. Självklart är jag inne i din tråd och kollar lite då och då, jag håller det inte för omöjligt att det var den som till slut fick mig att få tummen ur och skaffa en anubias att knyta upp. Får väl hoppas på samma utveckling här men är inställd på att det kan ta tid, vem vet på sikt kanske jag också kan ta av lite och sätta på andra ställen, men jag har ju inte lika mycket att fästa de på.

        För att motverka min brist på tålamod så gjorde jag idag en jätteplantering i akvariet, lyckades hitta massor cryptocorynes och några jättelånga smala lökväxtliknande saker som någon behövde rensa ur, så nu är mitt akvarium en riktig grönsakssoppa, väldigt nöjd så då kan anubias få växa precis hur långsamt den vill! Kör du med någon näring för övrigt? Jag slängde i lite profito efter vattenbytet men vet inte om det är någon höjdare egentligen?
        Senast redigerad av Munin; 10 April 2021, 20:26.

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          #5
          Halloj Munin!
          Nej, jag kör inga tillsatser i karen.
          Det enda jag gör är att sköta vattenbyten hyfsat regelbundet. Metoden är rigoröst beskriven i min tråd och är heltäckande vad gäller; vatten, foder, miljö (inredning specifikt för olika arter och inredning i allmänhet som idé, funktion och utseende), fiskar och växter.

          Kommentar

          • Munin
            • December 2020
            • 658

            #6
            Jo jag är nog mera inne på den linjen egentligen också, det vill säga att desto mer kemikalier man petar ner desto mer kan gå fel men det är nog även enklare att köra på din taktik i ett redan välfyllt akvarium(men så stod flaskan där och det var svårt att motstå, det är ju trots allt lördag), efter senaste planteringen börjar nog mitt också bli ganska fullt däremot. Lär knappast köpa speciellt mycket mera tillsatser på burk alldeles oavsett. Om du fick rekommendera en "måste fisk"(gärna relativt liten, inte speciellt krävande och fredlig) vilken skulle det vara? Fast svar kanske förvisso går att finna i din tråd?

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              #7
              Munin! Jag är mitt uppe i en ”musikalisk grej” med lite folk, så jag låter mitt svar hänga tills imorgon, eller något senare - hoppas det är ok?

              Kommentar

              • Munin
                • December 2020
                • 658

                #8
                Absolut, ha en bra fortsatt lördagskväll- eller det kanske rent tekniskt är söndag nu? Nåja.

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  #9
                  Oj, nu var det plötsligt måndag...
                  Det är svårt att rekommendera en "måste-fisk" då den inriktning på karet man söker också sätter vilken typ av fisk man introducerar.
                  Men, i den typ av kar jag har just nu, med ganska tät inredning bestående av organiskt material, tycker jag att någon variant av corydoras är en både vacker och fiffig fisk.
                  Jag har runt 40 stycken pandor i 720-karet i nuläget och de gör ett väldigt fint jobb i bottenmiljön.

                  Kommentar

                  • Munin
                    • December 2020
                    • 658

                    #10
                    Äntligen måndag! Jo det är klart, corydoras blir det nog inte för min del även om jag också tycker de är fina och dessutom vad jag förstått nyttiga att ha så dtycker jag att det blir lite fullt med bottenfiskar. Det kanske är lite så överlag att många fiskar helt enkelt dras till botten(malar, små ciklider etc, även mina tetror gillar ju mest att åka runt och böka i löven)? Har lite svårare att hitta för andra segment, såg att du skrev om pennfisk/nannonstomus i någon annan tråd och de var lite lockande.

                    Kommentar

                    • Gäst

                      #11
                      Växten kommer rota sig så vida du inte har en växtätare som äter upp den eller du aktivt dödar växten. Vilket gäller alla växter. Den funktion jord eller substrat fyller är bara att håll växterna på plats. Så kallad Hydroponisk odling är att fixera växten mekanist och sedan låta den växa med rötterna i vatten som innehåller näring expelvis från ett akvarium så kallad aquaponics. Så kort. Fixera en växt i ett akvarium och låta den rota sig är .. mycket enkelt och motsvarande görs dagligen av tusentals odlare runt om i Sverige. Vi planterar växter och låter dom rota sig.. mer märkvärdigt än så är det faktist inte och det fungerar med allt som växer. Vad gäller kemikalier så är det så att fisk behöver mat med rätt näring. Växter behöver rätt näring. Inget växer egentligen i kranvatten, det är rätt så näringslöst. Så vart i från ska växterna få sin näring från?
                      Det är absolut inget fel att använda "kemikalier". Kranvatten är en kemikalie expelvis om du vet hur och varför.


                      Kommentar

                      Arbetssätt...