Nybörjare, nystartat kar, hål i blad

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gäst

    #16
    Ursprungligen postat av Sleaper
    Vill man fördjupa sig när det gäller att tillsätta växtnäring så kan kolla på t.ex. https://www.youtube.com/watch?v=r53ZQW0m8VM
    Det var mycket ord... mycket lite substans. Inte så han har fel men säga "ge växterna rätt mängd näring inte mer inte mindre helst dagligen" behöver man inte 38 minuter för och mer än så säger han ju egentligen inte. Dessutom missar ju hela videon det mycket centrala. Fiskarna. Som är det som för de flesta är basen för växtnäringen i karen.
    Har vi vår kar främst för växter eller fisk? Är fisken det viktiga, ja då har inte videon mycket att ge. Är karet 90% växter har den väl visst värde i budskapet "ge växterna rätt mängd näring inte mer inte mindre helst dagligen".

    Kommentar

    • Dany
      • April 2021
      • 18

      #17
      Det går inte att se ett helt YouTube avsnitt från Green Aqua utan att man spolar fram det, visst intressant och inspirerande men för mycket snack för att man skall orka se igenom. Sen upplever jag en hel del marknadsföring från deras sida i dessa klipp. Som nybörjare kan man lätt bli avskräckt från att börja odla växter hemma i karet.

      Kommentar

      • Farsot
        • March 2021
        • 132

        #18
        Har nu lyckats ta lite bilder men ser att kvaliten på bilderna är mycket sämre än i telefonen. Jag har klippt bort de mest skadade bladen, undrar mest hur jag ska göra för att det inte fortsätter. Så bilderna nu visar hål samt hur nymphoiden viker sig vid ganska lite strömning...undrar om den klara det helt enkelt, den kanske växer sig starkare och kraftigare?

        Jag har beställt mer växter från nätet, främst snabbväxande, som kommer snart.

        Jag tycker inte jag har så mycket fisk (det är ju bara siemeserna som är normalstora, pygmeerna är ju pyttesmå) i jämförelse med karets storlek?
        Senast redigerad av Farsot; 12 April 2021, 15:26.

        Kommentar

        • Gäst

          #19
          Bladen ser ju inte skadade ut. Inga gula eller bruna kanter eller så. Fin grön frisk färg. Lite tunna och svaga vilket KAN (men behöver inte) bero på ett näringsöverskott av kväve. Överskott på kväve ger snabb tillväxt men "svaga" växter som växer sönder. Gäller akvarieväxter så väl som potatis eller annat som växer.
          Jag gissar du har lite för MYCKET makronäring och får svaga växter alltså. (för mycket fritt kväve främst). Men se det inte som mer än en gissning. Kan vara fler orsaker.
          Mycket makronäring är bra när dom väl rotat sig, inte före.

          Ge det tid bara. Vad gäller strömmingen så är det alltid ett problem. Växterna kommer växa delvis som det strömmar. Jag brukar lösa det med att se till det strömmar mindre. Rikta vattenrörelsen så den inte stör växterna för mycket.

          Tänk så här. Först behöver växterna en månad (eller mer) för att rota sig riktigt. Sedan börjar dom på växa och breder ut sig. Det är ju så att när du köper och planterar växterna så förstör du det mesta av deras rotsystem. Alla dom där rottrådarna som är som ett hårstrå kommer rivas bort. Oundvikligt. Så första tiden kommer växten att återskapa ett rotsystem och anpassa det till miljön och sedan börjar delarna ovanför roten utvecklas. Under första fasen brukar låga halter makronäring vara att föredra medans högre halter passar för väl etablerade växter.

          Kommentar

          • Sleaper

            • September 2008
            • 2876

            #20
            Ursprungligen postat av Bernt G
            Det var mycket ord... mycket lite substans. Inte så han har fel men säga "ge växterna rätt mängd näring inte mer inte mindre helst dagligen" behöver man inte 38 minuter för och mer än så säger han ju egentligen inte. Dessutom missar ju hela videon det mycket centrala. Fiskarna. Som är det som för de flesta är basen för växtnäringen i karen.
            Har vi vår kar främst för växter eller fisk? Är fisken det viktiga, ja då har inte videon mycket att ge. Är karet 90% växter har den väl visst värde i budskapet "ge växterna rätt mängd näring inte mer inte mindre helst dagligen".
            Många vill ha både växter och fisk, problemet brukar ofta vara växterna. Men en sak som nämns i videon som kan vara bra att tänka på är hur svårt det är att ge någon råd om man inte vet alla förutsättningar, delvattenbyten, vilka/vilken näring man tillsätter, temperatur, fiskar, filtrering, belysning mm. eftersom allt påverkar.

            Kommentar

            • Sleaper

              • September 2008
              • 2876

              #21
              Ursprungligen postat av Dany
              Det går inte att se ett helt YouTube avsnitt från Green Aqua utan att man spolar fram det, visst intressant och inspirerande men för mycket snack för att man skall orka se igenom. Sen upplever jag en hel del marknadsföring från deras sida i dessa klipp. Som nybörjare kan man lätt bli avskräckt från att börja odla växter hemma i karet.
              Jo, han nämner ju det direkt i början. Man kan (som dom flesta gör) tillsätta växtnäring enligt rekommendationer från tillverkaren och det funkar rätt bra för det mesta. Men vill man nörda ner sig i ämnet så finns en del man kan fördjupa sig i.

              Kommentar

              • Gäst

                #22
                Ursprungligen postat av Sleaper

                Jo, han nämner ju det direkt i början. Man kan (som dom flesta gör) tillsätta växtnäring enligt rekommendationer från tillverkaren och det funkar rätt bra för det mesta. Men vill man nörda ner sig i ämnet så finns en del man kan fördjupa sig i.
                Växter är lika svårt (eller lätt) som fiskar. Dock så har fokus legat på fisken och växterna har nog lite glömts bort av många.
                Bara en sådan enkel sak som att växterna ska kunna utvväckla rötter glöms bort. För lite och för hårt bottensubstrat många gånger för att växterna ska kunna utveckla sina rotsystem.

                Kommentar

                • Farsot
                  • March 2021
                  • 132

                  #23
                  Nu ser växten ut så här
                  Tror ni det är näringsbrist eller Amanoräkor/siameser som är skyldiga?

                  Edit: jag ser ju att friska blad kommer så tänkte försöka toppa dom och gräva ner topparna och klippa ner de andra rotade, ta bort fula löv och hoppas den tar sig igen. Den trivdes väldigt bra i mitt förra kar.
                  Senast redigerad av Farsot; 01 May 2021, 16:45.

                  Kommentar

                  • Sleaper

                    • September 2008
                    • 2876

                    #24
                    Tror mer på närings- och/eller ljusbrist, eller att den inte anpassat sig till nya förhållanden. Amano och siamensis är nog inte skyldiga, det är mer likt ancistrus att göra att blad kan se liknande ut som dessa.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...