Tanig hornsärv

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Saya
    • February 2021
    • 80

    Tanig hornsärv

    Köpte hornsärv på Tradera, en del var/har blivit väldigt taniga, eller glesa, speciellt nedtill medan de är fylligare på toppen. Kan man knipsa av toppen och sätta ner i sanden eller ska jag låta de se ut som de gör? De är även angripna av något ludet, akvariet är nytt och första fiskarna gick i igår kväll. Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_20210310_123743.jpg
Visningar: 259
Storlek: 487,4 KB
ID: 2428218
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Du kan klippa av dom och sedan plantera överdelen. Om de är taniga längst ner beror det oftast på att ljuset är för dåligt och drar de sig uppåt och växer bäst nära ljuset.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Saya
      • February 2021
      • 80

      #3
      Misstänkte att det kunde ha med ljuset att göra... Vill ju inte behöva byta belysningen i ett helt nytt kar (Rio 180), finns det något annat man kan göra/tänka på?

      Kommentar

      • Saya
        • February 2021
        • 80

        #4
        Jag vände på lysrampen så att Nature kom utåt och Day inåt, Day känns lite starkare och hamnar nu över hornsärven mer. Detta kanske inte gör någon som helst skillnad eller så är det rent av fel?

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #5
          Ursprungligen postat av Saya
          Misstänkte att det kunde ha med ljuset att göra... Vill ju inte behöva byta belysningen i ett helt nytt kar (Rio 180), finns det något annat man kan göra/tänka på?
          Är lysrören också nya?
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • Saya
            • February 2021
            • 80

            #6
            Ursprungligen postat av Kjell Fohrman

            Är lysrören också nya?
            Ja, allt är fabriksnytt, det är LED-belysning.

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              #7
              Svårt att veta vad det är för belysning efter vad du skriver, kanske är det för lite belysning för akvariets storlek?
              Om akvariet är nystartat kanske det ännu inte finns tillräckligt med "växtnäring" i akvariet?
              Du får väl avvakta och se vad som händer
              Senast redigerad av Kjell Fohrman; 11 March 2021, 17:56.
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • Saya
                • February 2021
                • 80

                #8
                Will do. Tack!

                Kommentar

                • Fiskburken
                  • March 2019
                  • 198

                  #9
                  Det är ju regel snarare än undantag att akvarium levereras med belysning som duger för fiskar men som gör de flesta akvarieväxter som inte har minimala ljuskrav ledsna. Tycker bilden påminner om symtomen för växter som får dåligt med ljus dessutom. Hoppas det löser sig utan uppgraderingar, man blir enkelt irriterad på akvarietillverkare som inte är tydliga med vilket ljus man får för priset. Samtidigt ökar kraftig belysning kraven på CO2 och näring så helt ologiskt är det inte.
                  Senast redigerad av Fiskburken; 10 March 2021, 23:06.

                  Kommentar

                  • Saya
                    • February 2021
                    • 80

                    #10
                    Ursprungligen postat av Fiskburken
                    Det är ju regel snarare än undantag att akvarium levereras med belysning som duger för fiskar men som gör de flesta akvarieväxter som inte har minimala ljuskrav ledsna. Tycker bilden påminner om symtomen för växter som får dåligt med ljus dessutom. Hoppas det löser sig utan uppgraderingar, man blir enkelt irriterad på akvarietillverkare som inte är tydliga med vilket ljus man får för priset. Samtidigt ökar kraftig belysning kraven på CO2 och näring så helt ologiskt är det inte.
                    Vi avvaktar och ser vad som händer, akvariet är ännu väldigt nytt. Tillsätter Easycarbo och Profito än så länge. Skulle reflektorer hjälpa om det inte blir tillräckligt ljus framöver eller är det nya lampor som gäller då?

                    Kommentar

                    • Kjell Fohrman
                      Administrator

                      • December 2001
                      • 48148

                      #11
                      Ja reflektorer är ett "billigt" sätt att öka belysningen med minst 50%
                      Akvaristiska hälsningar
                      Kjell
                      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                      Kommentar

                      • Saya
                        • February 2021
                        • 80

                        #12
                        Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                        Ja reflektorer är ett "billigt" sätt att öka belysningen med minst 50%
                        Tack, Kjell! Får kika på det om det inte blir bättre.

                        Kommentar

                        • B.Ros...
                          • January 2021
                          • 16

                          #13
                          Håll ut! Min hornsäv bara var... i 5-6 veckor sen tog den fart, nu får jag klipp ur den varannan vecka.

                          Har läst att den inte förökar sig med rötter, utan att man klipper ner den och på så vis förökar den. Min breder sakta ut sig också "rotvägen". Hornsäv är dessutom bra på att göra åt näring - till förtret för algerna. Så ge inte upp! Hornsäv är vacker, enligt min mening en typisk vattenväxt, som jag gärna har mycket av. Bra också som gömsle för ev yngel.

                          Kommentar

                          • Saya
                            • February 2021
                            • 80

                            #14
                            Ursprungligen postat av B.Ros...
                            Håll ut! Min hornsäv bara var... i 5-6 veckor sen tog den fart, nu får jag klipp ur den varannan vecka.
                            Tack för peppen och hoppet om förbättring!

                            Kommentar

                            Arbetssätt...