Världsdel Asien, vilka växter?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fannika
    • February 2021
    • 10

    Världsdel Asien, vilka växter?

    Jag står i startgroparna att starta upp ett kar på 250 l och med dvärggurami som tema. Nu försöker jag lära mig mer om vilka växter som passar dels till fiskarna men också till världsdelen. Det ska kanske inte bli en helt avancerad biotop men jag vill gärna hålla mig i rätt världsdel även när det kommer till växter.
    Att gurami vill ha flytväxter och stillsamt flöde på vattnet är jag på det klara med men vilka växter passar extra bra i denna miljö?.
    Är det någon här som har och vill dela med sig av lite kunskap på temat?

  • MIL

    • August 2019
    • 86

    #2
    Jag föreslår Ceratopteris cornuta eller thalictroides. De är vackra och kan planteras eller flyta. De växer bra och hjälper till att hålla undan algerna. Sedan passar javaormbunke som en fin kontrast till både färg och form. Blir det mycket alger på den så tål den att plockas upp och tvättas.
    Cryptocoryne finns många arter av med olika storlek och färg. C undulata gillar jag själv mycket, den finns ibland i butiken. Man får se vad som finns tillgängligt. Cryptocoryne har en tendens att tappa bladen när den flyttas men de tar sig ofta igen.

    Kommentar

    • Fannika
      • February 2021
      • 10

      #3
      Tack snälla för din hjälp! Jag ska titta närmare på dina förslag.
      Förhoppningsvis kommer jag iväg till butik till helgen för inköp av växter.

      Kommentar

      • ampe
        • August 2007
        • 1073

        #4
        Det finns ju lotus också. Väldigt trevlig växt! (Den röda på bilden, finns även gröna varianter)

        Klicka på bilden för större version

Namn: C626BF35-9DBD-4698-ACE6-CE2F71080DAE.jpeg
Visningar: 192
Storlek: 551,8 KB
ID: 2427333
        Återfallsakvarist.

        Kommentar

        • MIL

          • August 2019
          • 86

          #5
          Lotusen är jättefin, den gillar jag mycket. Näckrosor finns över hela världen men om man vill ha just asiatiska växter får man välja en annan art för Nymphaea lotus kommer från Afrika.
          Hälsningar från besserwissern

          Kommentar

          • ampe
            • August 2007
            • 1073

            #6
            Ursprungligen postat av MIL
            Lotusen är jättefin, den gillar jag mycket. Näckrosor finns över hela världen men om man vill ha just asiatiska växter får man välja en annan art för Nymphaea lotus kommer från Afrika.
            Hälsningar från besserwissern
            Se där, jag hade för mig jag läst att det både återfinns i Asien o Afrika.
            Återfallsakvarist.

            Kommentar

            • lan
              • May 2019
              • 35

              #7
              "Egyptisk vitlotus är en näckrosväxt som växer i olika delar av tropiska Afrika och sydvästra Asien. I tropiska Asien och Australien ersätts arten av den snarlika bronslotusen. Den föredrar klart, varmt, stillastående och svagt surt vatten. En population växer i de termiskt varma vattnen i den rumänska floden Peţa. Wikipedia"

              Kommentar

              • Sleaper

                • September 2008
                • 2876

                #8
                Om det gäller näckros så finns ju https://tropica.com/en/plants/plantd...'(041BTC)/4463 Sen finns ju en del Rotala, H.difformis och H.polysperma mfl.

                Kommentar

                • MIL

                  • August 2019
                  • 86

                  #9
                  Kom på två andra bra växter. Limnophila sessiliflora och Hygrophila polysperma. (Edit: Sleaper hann visst före mig på den) Växer snabbt och hjälper till att hindra algerna. De kommer dessutom ifrån samma område som Dvärgguramierna nämligen Indien, Pakistan och Bangladesh. De är rätt vanliga i butikerna också, annars kan utbudet vara snålt, iallafall där jag brukar röra mig. Det går säkert bra att beställa i butiken också, det har jag gjort flera gånger. Då är det bara att titta på leverantörens hemsida och se vad som finns. Troligt är att butiken köper från Imazo eller Tropica.

                  ampe, jag tittade i Akvariets lexikon och där står faktiskt att N lotus finns i Östafrika och Sydostasien.
                  Senast redigerad av MIL; 18 February 2021, 15:37.

                  Kommentar

                  • ampe
                    • August 2007
                    • 1073

                    #10
                    Ursprungligen postat av MIL
                    Kom på två andra bra växter. Limnophila sessiliflora och Hygrophila polysperma. (Edit: Sleaper hann visst före mig på den) Växer snabbt och hjälper till att hindra algerna. De kommer dessutom ifrån samma område som Dvärgguramierna nämligen Indien, Pakistan och Bangladesh. De är rätt vanliga i butikerna också, annars kan utbudet vara snålt, iallafall där jag brukar röra mig. Det går säkert bra att beställa i butiken också, det har jag gjort flera gånger. Då är det bara att titta på leverantörens hemsida och se vad som finns. Troligt är att butiken köper från Imazo eller Tropica.

                    ampe, jag tittade i Akvariets lexikon och där står faktiskt att N lotus finns i Östafrika och Sydostasien.
                    Hade för mig jag såg lotusar när jag var på Sri Lanka för några år sen (vilda alltså) I övrigt finns de överallt där då det är en väldigt vanlig blomma att ”offra” när man är i templen. (Då kan de ju såklart vara odlade, men det är ju inte direkt ett rikt land) men det kan ju också vara en annan art. Inte just den jag har såklart!
                    Återfallsakvarist.

                    Kommentar

                    • Fannika
                      • February 2021
                      • 10

                      #11
                      Spännande att läsa allt ni skriver. Från att tycka att det var svårt att hitta bra växter har jag nu nästan för mycket att välja på. Nästa utmaning blir såklart att se vad som faktiskt går att få tag på

                      Kommentar

                      Arbetssätt...