Limnobium laevigatum flytväxt får ej rötter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nnyman
    • December 2019
    • 34

    Limnobium laevigatum flytväxt får ej rötter

    Hej, har problem med mina flytväxter, får inga rötter, bladen lägger sig under ytan och ruttnar, men kommer nya blad men slutar med att dom också ruttnar, tar liksom aldrig någon fart. Tycker inte att jag har nån vidare cirkulation heller, far väll runt lite men inte vid ytan
    Doserar näring 1ggr i veckan med tropicas premium
    vad kan vara problemet?
  • LoGeek
    • September 2008
    • 1651

    #2
    Har du öppet kar eller med lock? Vilken typ av belysning och hur nära växterna?

    Kommentar

    • Darkg
      • September 2020
      • 97

      #3
      Jag vet inte vad problemet är.
      En work-around kunde vara att se om de tar sig i en separat balja och sen kanske reder sig bättre i akvariet när de redan har börjat få rötter?

      Kommentar

      • Nnyman
        • December 2019
        • 34

        #4
        Alla mina kar är öppna, har provat i alla 3 men samma sak händer, på det jag vill ha dessa flytväxter och där jag försökt få dom att frodas mest är det kina led, medium styrka 40cm ovanför karet

        Kommentar

        • LoGeek
          • September 2008
          • 1651

          #5
          Bra att karen är öppna. De kan vara lite kinkiga om de inte trivs men växa som ogräs vid rätt förhållanden.

          Håll nere cirkulationen vid ytan till minimum, vilket du kanske redan gjort. De behöver rätt bra med ljus.

          Problemet med rötterna kan även vara pga ammoniak / ammoniumföreningar. Om du inte har problem med det i vattnet så kan det vara näringsbrist. Mycket andra växter som konkurrerar om veckodosen?

          Kommentar

          • Nnyman
            • December 2019
            • 34

            #6
            Tycker alla växter generellt inte har kommit igång i det här karet, kanske ska dosera lite mera

            Kommentar

            • JoMa
              • January 2014
              • 25

              #7
              Tipsar om den här tråden och andra diskussioner kring "Duckweed index" https://www.ukaps.org/forum/threads/...r-chart.62129/

              Kommentar

              • jackson
                • September 2003
                • 1242

                #8
                Ursprungligen postat av Nnyman
                Alla mina kar är öppna, har provat i alla 3 men samma sak händer, på det jag vill ha dessa flytväxter och där jag försökt få dom att frodas mest är det kina led, medium styrka 40cm ovanför karet
                Att du skriver "medium styrka" säger inget. Ej heller att du har ljuset 40 cm ovanför ytan. Lumens eller i vart fall watt-tal ger mer information, tillsammans med hur stort akvariumet är.
                Gödning är viktigt, men även hur ofta och mycket du byter vatten. Samt hur mycket växter som du har i övrigt i akvariumet.

                Så vill man göra det lättare för de som kan svara, så är det bra om man ger mer information, speciellt de värden som man kan ge, och eventuellt bilder. Både detalj och översiktliga.
                Växtakvarium (typ djungel) 540l i Gävle och mer "städat" 450 l i Lumsheden.
                Jag försöker undvika att mata troll. För övrigt anser jag att Kjell skall sluta med godtyckligt modererande av inlägg.

                Kommentar

                • LoGeek
                  • September 2008
                  • 1651

                  #9

                  Kommentar

                  • Nnyman
                    • December 2019
                    • 34

                    #10
                    Ja det var dålig info från mig absolut, ang lampan har jag dålig koll på watt antal och lumen, ska kolla imorgon om jag kan hitta någon info, jag är på väg att fixa bättre belysning till karet då just då jag är osäker på styrkan... 57l, byter 50% 2ggr i veckan, har ökat näringen nu och tycker att jag ser en liten förbättring, växterna i sanden har även rot näring.
                    men jag kommer fortsätta prova mig fram nu först med näringen då jag ser framsteg av att bara dosera mera, sedan byta belysning så småningom då jag ändå inte är så imponerad av den...

                    Kommentar

                    • LoGeek
                      • September 2008
                      • 1651

                      #11
                      50% 2ggr per vecka låter mycket. Ser inte ut som du har så mycket fisksom skulle kräva det? Du nämnde tidigare att du doserar näring 1 ggr per vecka. Du måste dosera full dos efter varje 50% vattenbyte.

                      Ja kolla belysningen. Kan vara otillräcklig.

                      Kommentar

                      • Nnyman
                        • December 2019
                        • 34

                        #12
                        Har 15 kardinaltetror i det, har mest bytt 2ggr pga av att jag inte haft och ens har speciellt mkt växter i det, vill slippa alg påhälsningar men det kanske är fel tänk av mig

                        Kommentar

                        • Nnyman
                          • December 2019
                          • 34

                          #13
                          Om någon får samma problem så funkade det för mig att öka näringen, ändrade inget annat än att bara öka doseringen vilket hjälpte i mitt fall

                          Kommentar

                          • LoGeek
                            • September 2008
                            • 1651

                            #14
                            Så bra att det löste sig.

                            Kommentar

                            Arbetssätt...