Fullt med Alger i akvariumet

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Cryziz
    • January 2021
    • 5

    Fullt med Alger i akvariumet

    Första gångs postare här, tror jag gjorde rätt.

    Fick ett akvarium (120L) i present i slutet av september, lät det stå i 1 vecka innan jag la ner växter(Duckweed? Och en sten med en växt i samt 3 stycken långa sjögräs liknande växter) sedan väntade jag ytterligare 2 veckor innan jag köpte 10 guppies som visade sig vara 9 guppies och en dog dagen efter och jag såg att fenan var delad på mitten och den hade som pyttesmå kulor under huden. Köpte även en fin blå kampfisk (hata mig inte, läst mig till efteråt att man absolut inte skulle blanda dem tillsammans och arken zoo i Lidköping nämnde ingenting när jag köpte dem) som tur är så har det funkat bra, guppies har provat kampfisken som simmar efter dem men inte rör dem, han chillar i sina växter och vandrar över på deras sida utan problem.
    Nu till problemet, jag hade i växtnäring för 120 (som jag trodde det var) men det visade sig att det var 98L i akvariumet så jag hsr fått en explosion av Alger, detta kom under 1 dag, från kväll till kväll. Köpte därefter 4 stycken siamesiska algätare, 4 stycken sniglar som skulle vara bra på att äta älgar och 8 räkor som efter någon vecka sprang med rom under sig.

    Finns det något medel som ni som är lite mer kunniga inom området tipsar om så jag får bort algerna. Förstår att en del Alger finns i akvariumet men detta är extremt, växer till och med på glaset och på växterna och är långa strån efter dem

    ​​​​​​​Mvh Cryziz, och god fortsättning på er!
  • Fiskburken
    • March 2019
    • 198

    #2
    1) Ta det lugnare med växtnäringen, har du svag belysning (och så är det garanterat med ett defaultakvarium) krävs det ganska lite näring. Doseringen som anges är ofta för växtakvarier och även då kanske den överdrivs.

    2) Det andra grundproblemet förutom övergödning är om dina växter generellt inte mår bra nog för att konkurrera ut algerna. Oftast beror detta som sagt på svag belysning, men en annan aspekt är tillgången till koldioxid i vattnet, vilket det finns (dyr) utrustning för tillsätta. "Professionella" växtakvarier kör oftan en blanding av starkt ljus med en koldioxidkälla. Ett billigt kemiskt alternativ finns: EasyCarbo, men det är inte lika bra och det är giftigt nog att döda hela akvariet om du överdoserar (och är hormonstörande) - läs på innan du använder det.

    3) Jag utgår från att du använder en algskrapa på rutorna. Om inte, skaffa en bra rakbladsliknande variant (gör dig ej besvär med magnetiska). Exempel: https://www.cyberzoo.se/sv/articles/...0snabbkoppling

    4) Regelbundna vattenbyten hjälper, speciellt i samband med att du skrapat alger då det flyter omkring algdelar som riskerar fästa sig på nytt.

    5) Algätare kan hjälpa till men de kan inte lösa grundproblemet åt dig. De bästa är nog Amanoräkor, även om de inte förökar sig själva. Körsbärsräkor (som du verkat ha köpt) gör en liten del av jobbet också och förökar sig gladeligen.

    6) 4 st siameiska algätare i 98 liter kommer inte må bra när de blir större, så du får nog omplacera dem. Ett bättre val för samma jobb vore nog Ancistrus eller Otocinclus.
    Senast redigerad av Fiskburken; 02 January 2021, 00:19.

    Kommentar

    • snikke

      • December 2007
      • 134

      #3
      Håller med Fiskburken. För mig funkar en magnetisk algborste bra, den är rätt kraftig och innerdelen flyter om den skulle lossna, viket är praktiskt, har inte så mycket alger som sätter sig på rutorna dock. Det är alltid bra med en rakbladsvariant ändå. Har nyss själv börjat med CO2 och gödning efter att i över 30 år ha haft detta akvarium utan såna saker. Det är en balansgång mellan ljus och näring. Ett lysrör gick sönder samma dag som jag hade 1,5 dubblat PMMD dosen, och på några dagar återkom algerna på mina Anubias som gradvis hade försvunnit på ett par veckor. Du skulle kunna skaffa några snabbväxande växter som tar näring så att inte algerna får så mycket. Jag har t ex Hygrophila Polysperma, den är lite som ett ogräs, växer utan nån speciell gödning. Dock lätt att rensa.

      Kommentar

      • Cryziz
        • January 2021
        • 5

        #4
        Tack för alla era tips! Har en pinne som man fäster olika skrapor på, en med rakblad, grövre svamp och en "fin putsare". Rensar rutorna med dem alla 3 så dem försvinner men växterna är illa ute för algerna :/ Angående Siameserna så ska min bror ta över dem i Mars då han startar upp ett 400L kar.

        Tycker det är synd att det blivit så mycket Alger, finns det något medel som tar bort Alger utan att skada växterna?

        Kommentar

        • Cryziz
          • January 2021
          • 5

          #5
          Tilläg: Doserade för 120 l när karet är på 98, resten av växterna har fått sig en riktig skjuss iallafall så det är väl bra det iallafall.

          Går det att göra en hårdrensning eller kan det skada alla bakterierna?

          Kommentar

          • snikke

            • December 2007
            • 134

            #6
            Har provat med algmedel nån gång, men minns inte resultatet av det. Innan jag började med CO2 använde jag Happy Carbo, "flytande CO2". Du kanske kan prova det, både att dosera i vattnet och eventuellt pensla på algangripna blad. Jag gjorde det med mina Anubias, men jag vet inte om det gav nån effekt, algerna försvann sakta men säkert, men kanske inte berodde på penslingen. Se t ex här (Easy-Carbo, samma sak tror jag):https://godhemszoo.se/produkt/easy-life-easycarbo/

            Kommentar

            Arbetssätt...