Lite frågor:)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tobbeekholm
    • December 2020
    • 3

    Lite frågor:)

    ​ Hej

    Jag skulle behöva lite vägledning kring mitt nystartade växtakvarium​​jag har under en 10-års period kört ett saltvattensakvarium men nu är det dags att byta inriktning till sött. Jag har kört igång mitt kar med ganska riklig plantering. Karet är på 960 liter med måtten 150l*90b*70h, till det kommer en sump på ca 200 liter.

    Mina frågor gäller gödning främst, jag kör en co2 reaktor(aqua medic) med pH styrning, min fråga är vilket pH man eftersträvar för optimal tillväxt? Jag ligger på 7,1.

    Jag har också börjat dosera pmdd och undrar här hur man enklast avgör vilken dosering som är rätt för växterna då denna ju måste variera efter belastning i karet?

    Slutligen gällande ljuset, jag har en belysningsarmatur med 8* 54 w t5, 6 rör PRO light gro 54w/865/HO 6500 kelvin och två blå rör 15000 kelvin. Är det en bra lösning? har läst ngt om 0,5w per liter i ett växtakvarium. Rampen hänger ca 15 cm över vattenytan. Kör utan täckglas.

    har en hel del kiselalger och börjar få lite trådalger, är som sagt helt nybörjare vad gäller co2 och pmdd. Har haft en del enklare sötkar men Inte med den typen av tillförsel av näring till växterna. Så jag tar mer än gärna emot tips och ideer

    Tack på förhand
  • Sleaper

    • September 2008
    • 2883

    #2
    När det gäller CO2 så kan man utgå från en CO2-tabell som denna Koldioxid i akvarium - CO2-tabell (pny.se)
    Där går att läsa relationen mellan pH, KH och CO2 och vilket pH-värde man bör sikta i förhållande till KH och CO2. En CO2-halt på 25mg/l brukar vara ett rekommenderat värde. Sen får man ta i beaktande ifall det finns annat i akvariet som påverkar och sänker pH förutom CO2, och som kan göra att tabellen inte fungerar som tänkt.
    PMDD skulle jag bara fulldosera veckovis samtidigt som man gör ett delvattenbyte på 50%. Gällande belysningen kanske rören med 15000kelvin borde bytas till rör med ca.. 9000kelvin för ett mer lämpligt ljus i ett sötvatten/växtkar. Det var mina spontana tankar kring frågorna. Måste gå åt en del CO2 i ett kar med den volymen.

    Kommentar

    • Tobbeekholm
      • December 2020
      • 3

      #3
      Tack för svaret ligger nog på två bubblor i sekunden men det gick åt en hel del i kalkreaktorn till saltkaret också funderar på att byta alla rören i rampen få dessa är anpassade till växter över vatten ( är en lightwave t5 köpt på wexthuset.se) förslag på bra rör mottages tacksamt, tycker ljuset är för gult.

      Kommentar

      • Sleaper

        • September 2008
        • 2883

        #4
        Dessa rörtyperna funkar bra. 1. Giesemann T5 SUPER FLORA fluorecent tube 24 W - 550 mm | aquaristic.net 2.Sylvania Aquastar T5 24 W - 549 mm | aquaristic.net
        En mix av dessa rör skulle säkert ge ett väldigt bra ljus med rätt färgspektrum och bra färgåtergivning etc.

        Kommentar

        • Tobbeekholm
          • December 2020
          • 3

          #5
          Toppen tack

          Kommentar

          Arbetssätt...