Mina växter dör

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Karu
    • December 2020
    • 13

    Mina växter dör

    Mina växter ruttnar och har massa svart som angriper dom. Tillväxten har avstannat helt. Jag började med såna där start tabletter och sedan göd tabletter som jag tryckte ner i sanden. Jag har kollat värdena med stickor och allt ser bra ut förutom att Ph ligger på ca 6.7. Fiskarna och pigga och glada. Jag byter ca 30 - 40% vatten varje söndag med 3-4 salt paletter. Lysröret fick jag med när jag köpte det JUWEL . Har till och med tejpat aluminium folie i taket gör mer ljus. (Vet inte om bilden kom med nu. Ser ingen bifogas länk i förhandsvisningen https://ibb.co/7CGNBTG )
  • snikke

    • December 2007
    • 135

    #2
    Vad är salt paletter? Är det nyinstallerat, vänta så kanske det blir bättre om du fortsätter byta vatten som du gör, om det svarta är alger? Bladen på Cryptocoryne kan ruttna om du har satt i såna nyss, men de kommer tillbaka. När jag startar om mitt akvarium och sätter tillbaka mina Cryptocoryne, så ruttnar många blad bort i början.

    Kommentar

    • cambru

      • September 2008
      • 209

      #3
      Jag tippar på att det är ett ganska nystartat akvarie? Det ser ut som att du har en del kiselalger och det kommer ofta i nystartade akvarium. Håll ut, de brukar försvinna när det börjar bli balans. Vet inte vad "salt paletter" är men salt gynnar inte växterna alls, tvärtom.
      Näringstabletter i sanden är bra, framförallt för den du har längst bak som ser ut som någon form av echinodorus/svärdsplanta. Men det kan ta ett par månader innan växterna hunnit bilda rötter ordentligt och kommit igång med att växa.
      Jag skulle inte byta mer än max 25 % vatten eftersom du gör det varje vecka, men det finns lika många åsikter om mängden vattenbyte som det finns akvarister

      Kommentar

      • Fiskburken
        • March 2019
        • 198

        #4
        pH 6.7 är OK och jag skulle säga perfekt så länge du inte har fiskar som måste ha hårt vatten dvs...

        De flesta bladen verkar OK men har kiselalger (som försvinner med tiden förmodligen). Ta bort de blad som på allvar blivit gula (från stammen).

        Eftersom det är nystartat skulle jag ge det lite tid att räta ut sig självt.
        Senast redigerad av Fiskburken; 18 December 2020, 20:10.

        Kommentar

        • Sleaper

          • September 2008
          • 2880

          #5
          Sen är den främre växten till höger troligen en krukväxt som inte klarar sig någon längre tid i akvariet. Växten bakom den är kanske en anubias? Det är ingen växt jag skulle plantera initialt eftersom den växer väldigt långsamt och lätt blir ett "offer för alger". Mera snabbväxande och mindre krävande arter skulle jag satsa på.
          Succes med dit akvarium - Tropica Aquarium Plants

          Kommentar

          • Fiskburken
            • March 2019
            • 198

            #6
            ^Bra poäng. Några exempel på lämpliga uppstartsväxter:

            Egeria densa (vattenpest)
            Limnophila sessiliflora (gälört)
            Ceratopteris thalictroides (vattenormbunke)
            Hygrophila polysperma
            Vesicularia dubyana (javamossa, inte min egen favorit dock då du aldrig blir av med den efter att du introducerat den i ditt ekosystem)

            Kommentar

            • Karu
              • December 2020
              • 13

              #7
              Tack för svar. Zoo affären jag köper av säger att jag ska ha salt i för att hålla parasiter och svamp borta från fiskarna.
              men jag slutar med dom och ser om växtarna återhämtar sig.

              kan inget om arter. Får kolla närmare på det.

              när jag rensa filtret så var det med helt igen slammat av brun/svart klet. Skulle någon av dessa alg removers som finns att köpa hjälpa till att få bort dom?

              Kommentar

              • Fiskburken
                • March 2019
                • 198

                #8
                Alltså det finns ju en massa slask i filtret efter en tids användning, det är därför man rensar det. Är det verkligen överfullt kanske du bör rensa det oftare eller skaffa ett ytterfilter med högre kapacitet.

                Kommentar

                Arbetssätt...