Lättstädat växtakvarium (hur städar man)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • AnneliJN
    • October 2020
    • 7

    Lättstädat växtakvarium (hur städar man)

    Jag ska snart starta upp ett 240 lit akvarium där jag planerar att ha mycket växter. Har haft akvarium förut, men då med ciklider och med lite växter och mest stenar och rötter. Nu vill jag ha ett med mycket växter och mycket "vanliga" småfiskar (typ små tetror tex). Mitt problem eller fundering är hur man städar i ett akvarium med mycket växter. Vi har en "dammsugare" som gör städningen mycket enkel i vårt andra akvarium, bara att sticka ned i gruset och smutsen virvlar upp och sugs ut. Hur gör ni som har nästan hela botten täckt av växter? Ser jättesnygga akvarier med hela botten täckt av växter, men fattar inte hur man gör rent botten i dessa (eller gör man helt enkelt inte det??). Finns det tex större korgar som man kan plantera växterna i så att de håller sig på plats, man kan få lite höjdskillnader och man lätt kan dammsuga gruset runt om? Har även sett växter som man planterar i rötter eller stenar, hur fungerar dessa? Växtsubstrat har jag förstått är bra att blanda in i gruset, för näring. Har försökt att läsa på, men tycker att det oftast förutsätts att man redan ska veta en hel del så det är inte mycket till hjälp. Känner mig som helt nybörjare bara för att jag vill prova en ny typ av setup. Jag ska ju börja från scratch nu så då vill jag göra rätt från början.
    Jag vill så gärna ha ett välmående växtrikt akvarium. Tacksam för alla tips!
  • Sleaper

    • September 2008
    • 2877

    #2
    Här finns en del tips för att hamna rätt från start. https://tropica.com/en/guide/
    När det gäller städning så gör man inte rent botten regelmässigt, man kan ev. suga upp sånt som ligger ovanpå bottensubstratet ifall man kommer åt. Större växtdelar som vissnat eller blad som lossnat osv. tar man ju bort. Med bra filtrering och god cirkulation så blir det heller inte så mycket bös på botten, speciellt inte inte när akvariet varit igång en längre tid och "mognat". Däremot kan man vid delvattenbyte behöva "veva runt" försiktigt med handen bland växterna där det kan samlas en del. Man kan även borsta av sten och rötter med en tandborste ifall man vill hålla dom rena från alger mm.

    Kommentar

    • AnneliJN
      • October 2020
      • 7

      #3
      Tack för svar! Ok, så det ska inte in och dammsugas bland gruset när man städar alltså. Det låter ju i och för sig logiskt, särskilt om jag ska lägga substrat underst. Har fattat det som att grusstorlek 2-3 mm är bra, men det är jättesvårt att hitta så smått. Är inte så förtjust i sand.

      Kommentar

      • Sleaper

        • September 2008
        • 2877

        #4
        2-3mm är bra, gärna kalkfritt.

        Kommentar

        • Akvatten
          • October 2020
          • 11

          #5
          Ett stim Corydoras är också bra på att motverka ansamlingar av bös bland växterna.

          Kommentar

          • AnneliJN
            • October 2020
            • 7

            #6
            Ursprungligen postat av Sleaper
            2-3mm är bra, gärna kalkfritt.
            Har du tips på något bra märke/sort? Har jättesvårt att hitta något som är så litet.
            Senast redigerad av AnneliJN; 21 October 2020, 12:34.

            Kommentar

            • AnneliJN
              • October 2020
              • 7

              #7
              Ursprungligen postat av Akvatten
              Ett stim Corydoras är också bra på att motverka ansamlingar av bös bland växterna.
              Ja, några sådana ska jag också ha. Har tänkt mig en del olika roliga och gärna lite ovanliga malar.

              Kommentar

              • Sleaper

                • September 2008
                • 2877

                #8
                Ursprungligen postat av AnneliJN

                Har du tips på något bra märke/sort? Har jättesvårt att hitta något som är så litet.
                Jag har tidigare köpt den här typen av sand hos Hornbach. https://www.hornbach.se/shop/Akvarie...-detaljer.html

                Kommentar

                Arbetssätt...