Tropica växtnäring ammoniak

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • aleksanderVG
    • January 2018
    • 1

    Tropica växtnäring ammoniak

    Hej har börjat använda tropica växtnäring, har haft tidigare men inte märkt samma reaktion hos fiskarna. Men nu har dom efter varje användning (både gul och grön flaska)
    ​​ blivit slöa, liggande på botten m.m. Och typiska symptom på vattenkvalite (dosera efter varje vb). Kopplade inte först till växtnäring men kolla innehåll och det är både nitrat och ammonia, kollade vattnet med dropptest och visade 1mg/l ammoniak (har ph 8,5-9). När jag inte använt näring nu så är det inga problem med fiskar eller med ammoniak. Varför används ammonia i produkten? och finns det växtnäring för akvarium som bara innehåller nitrat form? Hur gör ni andra som har ph där det blir ammoniak? Tack
  • Sleaper

    • September 2008
    • 2883

    #2
    Använder Tropicas växtnäring och har aldrig varit med om att det varit något problem med detta. Kanske kan vara så att det är något i kranvattnet som samverkar med näringen så att det ev. bildas ammoniak?

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13124

      #3
      Javisst, ammonium omvandlas till direkt dödlig amminiak vid hög Ph och därför låter det galet att växtnäringen innehåller ammonium? Är du säker på det? Jag vet att det finns tropica med och utan nitrat... Med nitrat används om man har mycket få fiskar.
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • Sleaper

        • September 2008
        • 2883

        #4
        Kollar på Tropicas hemsida angående den växtnäringen men kan inte se att den innehåller ammonium? (kanske står på flaskan?) Borde varit en varningstext på flaskan ifall näringen inte bör användas till akvarier med pH över pH7. Har inte hört något om detta tidigare, däremot vet jag att många använder den här näringen.

        Kommentar

        • Sleaper

          • September 2008
          • 2883

          #5
          Ammonium produceras ju naturligt i akvariet samtidigt som det tillförs mera via växtnäringen, vid ett så högt pH som pH8,5-9 blir det får det nog lurigt och risk för förgiftning.

          Kommentar

          Arbetssätt...