Från cyanobakterier till kiselalger

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • JockePQ
    • January 2009
    • 14

    Från cyanobakterier till kiselalger

    Har väckt till liv det slumrande akvarieintresset, startade upp ett 240L-kar i våras och kämpar nu i lite uppförsbacke. Allt var frid och fröjd tills limnophila-beståndet (ganska stort) kraschade i somras, antagligen av en kombination av värme och näringsbrist. Då kom cyanobakterier som ett brev på posten och tog fullständigt över hela botten och växterna. Jaja... fick vara kaos över sommaren eftersom jag var borta rätt mycket. Rensade när jag var hemma men var helt täckt igen efter en vecka.

    För att sedan få ordning på det hela så rensade jag bort så mycket jag bara kunde, mörklade helt 3 dygn och började med normal dos PMDD och EC. Planterade lite fler snabbväxande växter, och större växter har lerkulor i sanden under. Det är nu efter 5 veckor klar förändring. Växterna börjar få fart och se fräscha ut igen. Visst finns det spår av cyanobakterier kvar, kommer i små punkter på sanden och små fläckar på gamla blad, men det är bara en bråkdel av vad det var innan.

    Det som stör mig är att jag har rätt mycket kiselalger, både på gruset och på delar av växterna (de delar/blad som inte växer lika bra - orsak eller konsekvens?). De kommer tillbaka direkt efter vattenbyte. Ska jag bara ha is i magen och vänta ut det? Det går ju ganska lätt att städa bort mycket av det vid det veckovisa vattenbytet. Funderar annars på att köra en mörkläggning till för att ge den lilla cyanon som är kvar ytterligare en känga. Är bara rädd att det stör växterna och på så sätt gör mer skada än nytta.

    I övrigt har jag ganska lite fisk i karet och belysningen på i 10h varje dag.

    Några tips eller tankar?
  • MariaBj
    • January 2016
    • 121

    #2
    Jag skulle tippa på att det beror på näringsfattigt vatten, vilket tenderar att trigga kiselalger. Om du planterat mycket snabbväxande växter och bara göder med fulldos PMDD en gång i veckan så förbrukas det förmodligen rätt snabbt och du får ett näringsfattigt vatten som bjuder in kiselalger. Har du prickalger också?

    Kommentar

    • MariaBj
      • January 2016
      • 121

      #3
      Och eftersom du även använder EC så behövs ännu mer av övriga näringsämnen.

      Kommentar

      • MariaBj
        • January 2016
        • 121

        #4
        Mitt tips blir således: släck inte ned utan öka istället gödningen, uppdelat på två gånger/ vecka.

        Kommentar

        • JockePQ
          • January 2009
          • 14

          #5
          Tack Maria! Har övervägt det eftersom jag tycker det tar fart senare under veckan, när näringsnivåerna borde vara lägre. Jag gör ett försök! Just prickalger vet jag inte om jag sett, är mest kiselalger, lite cyanobakterier och gamla gröna tofsalger. Tofsalgerna är helt klart på väg tillbaka, trivs inget vidare nu och blir på många ställen övertagna av cyanos - så jag nyper enkelt bort dem.

          Kommentar

          • MariaBj
            • January 2016
            • 121

            #6
            Jag skulle börja lite försiktigt med att lägga till halv dos mitt i veckan, köra så några veckor och vid behov öka upp sedan. Cyano brukar ju gynnas av låga kvävenivåer, så även den kan eventuellt försvinna med ökad näringstillförsel.

            Gröna tofsalger har jag aldrig sett. De brukar väl vara gråa? Är du säker på att det är tofsalger?

            Kommentar

            • JockePQ
              • January 2009
              • 14

              #7
              Nej, inte ett dugg säker! Ser ut som de gråa tofsalgerna jag haft förut men är mörkgröna och växer på främst rötterna. Jaja, de verkar inte trivas längre i alla fall så de är inte ett problem längre.

              Kommentar

              • MariaBj
                • January 2016
                • 121

                #8
                Hur går det?

                Kommentar

                • JockePQ
                  • January 2009
                  • 14

                  #9
                  Jo, det går åt rätt håll tycker jag. Bytte ut EC mot CO2, så med både PMDD och CO2 så börjar det bli ordentlig sprutt på växterna (även om jag nog är lite snål med CO2 såhär i början). Kan få lite brunaktig hinna över sanden efter vattenbyte men inte mer än så. Cyanon är lite seg tycker jag, i princip ingenting på botten men sätter sig på växterna. Speciellt på finbladiga som hornsärv men även hygrophila. Försöker gnugga bort det mesta 2-3 ggr i veckan och ta bort de mest angripna plantorna. Det fyller ju på rätt fort ändå nu, så jag misstänker att det är så jag får fortsätta att göra.

                  Lite grönalger också men inget som jag egentligen lider av.

                  Har ingen O2-bubbling från växterna så börjar köra lite mer CO2 nu. Droppcheckern är mörkgrön. Funderar på att stoppa i några siamesiska algätare men är lite osäker, gillar egentligen inte sånna stirriga fiskar.

                  Kommentar

                  • flygrc
                    • June 2006
                    • 2755

                    #10
                    Skippa fosfaten i PMDD, Jag har även slutat med microämnena men bara för det finns redan så mycket sånt i vårt kranvatten så nu kör jag bara med nitrat. Hade massor med kiselalger förr men i stort sett inget nuförtiden. EC slutade jag också med, tycker ärligt att det är skit. Går ju inte att ha mossor då.
                    https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
                    Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

                    Kommentar

                    • Sleaper

                      • September 2008
                      • 2878

                      #11
                      Låter som att det är en del kisel i kranvattnet eftersom algerna uppträder efter vattenbyte? Annars är väl detta en alg som brukar ge sig när karet kommit en bit i utvecklingen, mer ljus och CO2 kan säkert ha en positiv effekt för att bli av med brun/kiselalger. Angående skaffa siamensis i syfte att bli av med alger så är det för att hålla efter tofsalger som dom är grymma på. Ottosar och amanoräkor är nog annars mer lämpade för att bekämpa kiselalger.

                      Kommentar

                      • JockePQ
                        • January 2009
                        • 14

                        #12
                        Tack för alla tips! Tycker inte kiselalgerna är något problem längre, de är helt klart på väg att försvinna. Nu är det cyanon, och lite grönalger och tofsalger som jag jobbar vidare med. Framförallt cyanon för den tycker jag inte alls om. Men, det är mindre och mindre för varje vecka så jag försöker ha tålamod och inte ändra för mkt nu. Blev en liten grupp "silver flying fox" och ett par Pelvicachromis Taeniatus Nigeria Red så lite mer belastning nu, får se vad det ger för effekt.

                        Kommentar

                        • JockePQ
                          • January 2009
                          • 14

                          #13
                          Kan meddela att algproblemen nu är ett minne blott! 2 bubblor CO2 i sekunden och full dos pmdd + en halv dos mitt i veckan har gjort växterna nöjda (240 l burk). Mina silver flying fox gör ett fantastiskt jobb och putsar bort alla algrester. Cyanon finns inga spår av alls. Så himla nöjd, försöker nu bara hålla rutinerna och klippa ner växterna en gång i veckan. Tack för alla tips!

                          Kommentar

                          Arbetssätt...