Trött på tofsalger!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Beman
    • April 2020
    • 27

    Trött på tofsalger!

    Hej!

    jag har ett kar på 250L och där bor 4 slöjstjärtar, ett gäng blue dream räkor och några malar samt 3 zebrasnäckor.

    Akvariet har varit igång i över 6 månader och är stabilt. Det är placerat framför ett fönster med bara 1h morgon sol. Dock så har jag persiennen fördragen hela tiden. Akvariets placering kan jag inte påverka.

    det sitter ett ytterfilter på 800l/h och ett innerfilter Eheim pickup 200.

    växternas namn vet jag inte men dom Flesta växer så pass fort att jag måste ansa varje vecka till varannan vecka. Jag är noga med att blad och växtdelar tas ur akvariet varje dag. När jag ansar så är det först och främst algangripna blad jag tar bort.

    vattenbyten gör jag var 7e dag med ungefär 30-40% byte. Eheim filtret tvättar jag rent i akvarievatten och ytterfiltret har jag inte rengjort än. Som jag förstår det ska de inte rengöras så ofta. Jag häller också i beredningsmedel i vattnet.

    lysrören vet jag inte heller namnen på men de jag kan säga om dom är att dom inte riktigt täcker hela akvariet. Det är 1dm på varje sida som är
    lite mörkare än mitten. Dessa köptes nya när akvariet sattes igång. Jag har lyset på ca 11h per dygn.

    jag tillför växtnäring 1gång i veckan enligt rekommendationerna på flaskan.
    När jag matar fiskarna så ser jag till att allt äts upp inom några minuter.


    Nu till problemet. Jag har tofsalger på alla växter. Det har även börjat på stenar och prydnader.

    Frågor:

    Gör jag för stora vattenbyten och för ofta?

    ska jag fortsätta med växtnäringen?

    Borde jag rengöra ytterfiltret?

    Är det ens att fundera på att skaffa algmedel typ algexit?

    har jag för mycket ljus eller för lite?

    jag försöker att sköta akvariet så gott jag kan för fiskarnas skull och dom verkar stortrivas. Dom leker och har lagt rom. Dom växer och äter som dom ska så fiskarna är inte påverkade av algerna. Vattnet är bra syresatt med mycket ytrörelser och jag gjorde nyss en stor slamsugning av bottenmaterialet.

    att köpa siamesiska algätare har jag funderat på men dom kan äta upp räkorna och det känns inte så kul.

    skötseln av akvariet verkar vara enda permanenta lösningen på tofsalgerna efter vad jag lyckats läsa mig till. Vad gör jag fel?






    Senast redigerad av Beman; 07 September 2020, 15:56.
  • Sleaper

    • September 2008
    • 2876

    #2
    Tycker du verkar göra allt rätt, men tofsalger är väldigt svåra att få bort. Jag hade rengjort ytterfiltret mer frekvent som en åtgärd. Ökad biomassa gynnar alger. Sen är det att ta bort angripna blad ev. rengöra inredning mekaniskt om det går. Det går även att spruta Easy Carbo eller väteperoxid med en spruta direkt på algerna. Men inget slår siamensis, jag har ett par på 6-7 cm ungefär man har inte sett att dom rört räkorna. Men det kan kanske vara olika vilken typ av räka man har?

    Kommentar

    • Beman
      • April 2020
      • 27

      #3
      Just det. Ska prova att rengöra filtret. Hur ofta bör man rengöra ytterfilter? Jag läste ett år imellan gångerna, men de måste väl va för sällan?. Jag har ett mindre akvarium som jag tänkte ha som reserv då hanarna jagar nästan ihjäl honorna när dom leker så jag har låtit honorna vila upp sig i det. Ja kan ju alltid sätta dom räkor jag hittar dit och sedan köpa in några siameser och se vad dom gör mot resten av räkorna. Jag ska kolla upp Easy Carbo. Tack
      Senast redigerad av Beman; 30 August 2020, 18:37.

      Kommentar

      • Fiskburken
        • March 2019
        • 198

        #4
        Easy Carbo tog bort mina toffsalger. Se dock till researcha och ha respekt för medlet då det har mindre smickrande hälsoaspekter.

        Kommentar

        • Beman
          • April 2020
          • 27

          #5
          Jag tänkte eventuellt köpa in några Otocinclus vittatus. Jag skulle nog tycka de va bättre att algerna blir godis för en hungrig mal istället för att använda bekämpningsmedel. Tror ni dom går ihop med slöjstjärtar och ancistrus?

          om jag nu får in för mycket dagsljus till akvariet så algerna växer så måste jag ju tyvärr kompensera på något vis. Och då kanske några ottosar funkar för det.

          Kommentar

          • Fiskburken
            • March 2019
            • 198

            #6
            Otocinclus är jättefina tycker jag (och rekommenderar dem) men de äter inte tofsalger vad jag vet.

            Kommentar

            • Sleaper

              • September 2008
              • 2876

              #7
              Ursprungligen postat av Beman
              Just det. Ska prova att rengöra filtret. Hur ofta bör man rengöra ytterfilter? Jag läste ett år imellan gångerna, men de måste väl va för sällan?. Jag har ett mindre akvarium som jag tänkte ha som reserv då hanarna jagar nästan ihjäl honorna när dom leker så jag har låtit honorna vila upp sig i det. Ja kan ju alltid sätta dom räkor jag hittar dit och sedan köpa in några siameser och se vad dom gör mot resten av räkorna. Jag ska kolla upp Easy Carbo. Tack
              Finns ingen specifik tid för hur lång tid det bör gå emellan rengöring av filter. Beror på fisklast, storlek och utformning av filter mm. Men ett år tycker jag är för lång tid rent allmänt. Filtermaterial kan ganska fort bli helt igensatt och ytan för nyttobakterier krymper samt att biolasten ökar. Har man ett akvarium som är incyklat är det ingen risk med rengöring relativt ofta. Man kan ju testa med en gång i kvartalet, man märker nog efter en tag vad som är tillräckligt ofta. Ottosar äter inte tofsalger dess värre, endast siamensis som gör detta i märkbar omfattning.

              Kommentar

              • Beman
                • April 2020
                • 27

                #8
                Ok! Ska ta tag och rengöra det. jag läste vidare på otosar och de är som du säger. Det får bli ett par siameser så får vi se hur de går. Tack för svar

                Kommentar

                • Sleaper

                  • September 2008
                  • 2876

                  #9
                  Jepp, kan ju testa med ett par riktigt små siamensis. Skulle det senare visa sig efter något år eller så när dom blir större att dom skulle vara ute efter räkorna, så går det oftast bra att fånga dom i en petflaska som man kapat vid halsen och vänt inåt flaskan (tratten in mot resten av flaskan). lägg i en fodertablett som lockbete och sänk i akvariet. Brukar inte dröja många minuter innan dom fastnat i flaskan.

                  Kommentar

                  • Beman
                    • April 2020
                    • 27

                    #10
                    Ook! Ska åka och köpa 3 imorgon. Rengjorde filtret idag så de är på gång.

                    Kommentar

                    • Mottinen
                      • June 2015
                      • 95

                      #11
                      Är detta tofsalger? Klicka på bilden för större version

Namn: 20200901_200233.jpg
Visningar: 746
Storlek: 704,6 KB
ID: 2421569

                      Kommentar

                      • Sleaper

                        • September 2008
                        • 2876

                        #12
                        Sitter en del tofsalger lite varstans på javaormbunken, men vad det andra skulle kunna vara är svårt att se. Algerna på stenarna ser inte ut som tofsar.

                        Kommentar

                        • Beman
                          • April 2020
                          • 27

                          #13
                          Jag tänkte uppdatera vad som hänt!

                          jag bestämde mig för att byta ut gruset i akvariet mot sand istället då jag läst att slöjstjärtar kan svälja stenen och få förstoppning.

                          när jag väl lyft upp alla stenar och rötter så ramlar en död mal ner från en rot. Jag har konstigt nog inte reflekterat speciellt över att 1 av 3 aldrig visade sig. Men då jag har mycket gömställen osv så trodde jag att den gömde sig när det var ljust.

                          men det visade sig ju att den var död och hade nog legat där i någon vecka iaf. Jag kan nog mycket väl tänka mig att algerna berodde på detta.

                          ouppäten mat och död fisk lockar alger!

                          fick lära mig den hårda vägen att räkna fiskarna ibland och kontrollera att man ser alla fiskar levande och friska.

                          Kommentar

                          Arbetssätt...