C02 dygnet runt?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jazen
    • April 2020
    • 47

    C02 dygnet runt?

    Tänkte sakta börja med C02 i mitt kar och har sett lite blandad information, vissa verkar köra det dygnet runt och annan regel är enbart när belysningen är på. Har jag tolkat det helt fel eller är det bara en regel som gäller?
  • Sleaper

    • September 2008
    • 2876

    #2
    Styr man över controller som håller konstant pH kör man oftast dygnet runt. Men styr man över klockströmbrytare så kör man nattavstängning, t.ex. startar tillförsel av CO2 en eller ett par timmar innan belysningen tänds och stänger av CO2 någon timma innan det släcks. Det är nog lite lurigt att köra CO2 dygnet runt utan någon styrning, isf. får man ha väldigt bra koll på vad som händer med pH nattetid när belysningen är släckt. Tycker inte att den idén är vettig, risken är att det blir för mycket CO2 på natten och för lite på dagen.

    Kommentar

    • Jazen
      • April 2020
      • 47

      #3
      Ursprungligen postat av Sleaper
      Styr man över controller som håller konstant pH kör man oftast dygnet runt. Men styr man över klockströmbrytare så kör man nattavstängning, t.ex. startar tillförsel av CO2 en eller ett par timmar innan belysningen tänds och stänger av CO2 någon timma innan det släcks. Det är nog lite lurigt att köra CO2 dygnet runt utan någon styrning, isf. får man ha väldigt bra koll på vad som händer med pH nattetid när belysningen är släckt. Tycker inte att den idén är vettig, risken är att det blir för mycket CO2 på natten och för lite på dagen.
      Ne håller med, med tanke på att det inte sker nå fotosyntes under släckta timmar. Kommer i början köra manuellt, försöka hitta rätt läge för rätt mängd bubblor och med en dropchecker för att hålla koll på CO2 halten, sedan köpa en magnetventil som löser båda på och av sättning. Tack för svaret.

      Dessa kompletta system för soda stream patroner, är det några som kör dessa? Måste ju vara mer ekonomiskt då en sådan patron är på 425g och kostar ca 175:-
      För en 30L akvarium bör det hålla ett bra tag?

      Kommentar

      • 237
        • July 2019
        • 79

        #4
        Jag kör med ett sodastream sett i 260l och har tuffat på snart en månad utan att byta flaska. Kostar väl ca 20-30:- att fylla på en flaska.
        Till ett 30l nano så kommer det räcka länge.
        Jag köpte två flaskor så jag byter bara och fyller på nästa.

        Kommentar

        • Jazen
          • April 2020
          • 47

          #5
          Ursprungligen postat av 237
          Jag kör med ett sodastream sett i 260l och har tuffat på snart en månad utan att byta flaska. Kostar väl ca 20-30:- att fylla på en flaska.
          Till ett 30l nano så kommer det räcka länge.
          Jag köpte två flaskor så jag byter bara och fyller på nästa.
          Mja det är lite som jag trodde, har beställt hem allt o ska köpa flaska idag o sedan sätta igång i veckan

          Kommentar

          • Jazen
            • April 2020
            • 47

            #6
            Fråga ang dropp checker. Ska den byta färg när CO2 inte är igång? under dagen när jag har igång systemet så har jag en perfekt limegrön färg. Nu på morgonen när allt varit avstängd under natten så får jag den vanliga blåa färgen

            Kommentar

            • Sleaper

              • September 2008
              • 2876

              #7
              Precis så funkar droppcheckern, så det är helt normalt. Men det är ju en viss tröghet så färgskiftningen sker inte momentant, om man säger så.

              Kommentar

              • Jazen
                • April 2020
                • 47

                #8
                Ursprungligen postat av Sleaper
                Precis så funkar droppcheckern, så det är helt normalt. Men det är ju en viss tröghet så färgskiftningen sker inte momentant, om man säger så.
                Toppen, så är det som det ska. Ska bli intressant och följa utvecklingen i karet =)

                Tack för all hjälp

                Kommentar

                • Jazen
                  • April 2020
                  • 47

                  #9
                  En sista fråga kring belysning. Finns det nån generell tid det ska vara tänt? 6h,7h,8h? Vad är optimalt. Har 30L kar med tetror o räkor

                  Kommentar

                  • Sleaper

                    • September 2008
                    • 2876

                    #10
                    Belysningstiden kan vara lite olika beroende på hur bra och kraftfull den är. Vid dålig eller måttlig belysning kan en längre belysningstid funka bra, medan en mer kraftfull gör att man kanske bör ha en kortare belysningstid för att det skall bli optimalt. Så det finns egentligen inget generellt svar, men jag tycker att 6-tim/dygn kan vara en bra utgångspunkt för att sen kanske öka med en timma eller två. Vid nystart av ett akvarium tycker jag att 4-tim/dygn kan vara lämpligt dom första två veckorna eller så. Det handlar om att ge växterna den belysning dom behöver utan att främja algpåväxt, så långt det nu är möjligt.

                    Kommentar

                    • Jazen
                      • April 2020
                      • 47

                      #11
                      Ursprungligen postat av Sleaper
                      Belysningstiden kan vara lite olika beroende på hur bra och kraftfull den är. Vid dålig eller måttlig belysning kan en längre belysningstid funka bra, medan en mer kraftfull gör att man kanske bör ha en kortare belysningstid för att det skall bli optimalt. Så det finns egentligen inget generellt svar, men jag tycker att 6-tim/dygn kan vara en bra utgångspunkt för att sen kanske öka med en timma eller två. Vid nystart av ett akvarium tycker jag att 4-tim/dygn kan vara lämpligt dom första två veckorna eller så. Det handlar om att ge växterna den belysning dom behöver utan att främja algpåväxt, så långt det nu är möjligt.
                      Ok då är jag med har kört med 6tim i karet i snart 3v och det verkar arta sig. Dock har jag reglerat mellan vilka timmar. Man vill ju att det släcks senare så man hinner se nått när man kommer hem från jobbet.

                      Kommentar

                      • Jazen
                        • April 2020
                        • 47

                        #12
                        Spelar det nån roll hur högt eller lågt diffusern är ?
                        Jag har min enligt bild, får bra grön färg i drop checkern.

                        Kommentar

                        • Sleaper

                          • September 2008
                          • 2876

                          #13
                          Man skulle kanske kunna flytta den lite längre in i karet för att den inte skall synas lika mycket. Annars ser allt perfekt ut

                          Kommentar

                          • Jazen
                            • April 2020
                            • 47

                            #14
                            Ursprungligen postat av Sleaper
                            Man skulle kanske kunna flytta den lite längre in i karet för att den inte skall synas lika mycket. Annars ser allt perfekt ut
                            Har du rätt i, jag skall byta ut den med en glas diffuser o slang tackar

                            Kommentar

                            • Jazen
                              • April 2020
                              • 47

                              #15
                              En fråga till ang dropp checkern.
                              Min CO2 kommer igång 11.30 , lampan kommer igång 13.
                              Vid 15 börjar dropp checkern börja bli grön, sen håller den limegrön hela tiden tills CO2 släcks kl 18.
                              Är det normalt att det tar närmare 3-3,5tim innan den blir grön? när den väl blir grön så håller den sig grön hela tiden.
                              Bör man öka droppen eller bara låta det va

                              Kommentar

                              Arbetssätt...