Förgrundsväxter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mottinen
    • June 2015
    • 95

    Förgrundsväxter

    Hej tycker det är så svårt att få någon förgrundsväxt att trivas och breda ut sig..
    någon som har tips på växt samt metod?
  • Inger H

    • December 2008
    • 11247

    #2
    Hej, dessa tillhör mina favoriter som förgrundsväxter


    //Inger
    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

    Kommentar

    • Fiskburken
      • March 2019
      • 198

      #3
      Om du har enbart grus kan du ju prova Anubias nana och/eller Anubias petite.

      Om du vill ha mer krävande växter, se till att ha adekvat belysning eftersom förgrundsväxter ofta "drar det kortaste strået" i tävlingen om ljuset.

      Planterar du i enbart grus/sand kan det vara läge att lägga aquasoil i ett lager under eller helt byta ut materialet där du vill att växter ska vara. Dock jobbigt att göra i ett akvarium fyllt med vatten pga. nedsatt sikt när man gräver runt (men det går).

      Letar du efter en gräsliknande växt gillar jag Helanthium tenellum som funkar i halvbra ljus.
      Senast redigerad av Fiskburken; 27 July 2020, 15:22.

      Kommentar

      • Mottinen
        • June 2015
        • 95

        #4
        Dessa ska jag kika på. många tack

        Kommentar

        • Mottinen
          • June 2015
          • 95

          #5
          Gjorde nog en miss beställde Lilaeopsis novae-zelandiae 4 krukor. Fick tipset av dom på zoo.se. Dom sa att den va lätt å inte skulle vara några problem i mitt kar. Men har läst lite mer nu å känns som de kan bli tufft att få den å trivas =/

          Kommentar

          Arbetssätt...