Tacksam för tips på asiatiska växter av specifika typer

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bambikill
    • August 2014
    • 384

    Tacksam för tips på asiatiska växter av specifika typer

    Jag behöver lite tips på växter till ett svartvattenkar Asien... (Kosmopoliter funkar, men annars endast Asien).

    Belysningen blir fokuserad i mitten med skummare belysta kanter/hörn. I de mörkare partierna - blir det javaormbunke för att rama in samt en massa crypter, lagenandra och bucephalandra på rötter. Eventuellt mossa om jag tycker att det passar in i helheten. Som bakgrund mörkare partier-->medelljust; Hygrophila difformis och Hygrophila corymbosa angustifolia (jag är dock tveksam till om plantorna jag beställt faktiskt bör benämnas så eftersom de snarare ser ut som siamensis i typ).
    I det ljusaste partiet; Hydrocotyle tripartita "Japan" (fritt växande lodrätt) och Nymphoides hydrophylla "Taiwan". Eventuellt Murdannia keisak bakom dem om det får plats och ser klokt ut.
    Uppe i vattenytan på rötter, halvt emersed - dao noi. (Pogostemon helferi). Troligen även små epifyter som bucephalandra. På botten eventuellt mindre mängder Blyxa japonica i de ljusare partierna, men jag betvivlar att de kommer att trivas. Vi får se.


    Men jag har aldrig velat ha medelhöga till låga småväxter - så jag har rätt dålig koll på den typen av växter - plus att jag vill ha bruna/gula/röda/orange/rosa toner på dem. Det blir för mycket grönt redan. Jag vill hålla mig så mycket som möjligt till växter som får brunaktiga toner i svartvatten. (Och jag planerar att testa CO2 förr eller senare så även de som behöver det för att få färg - kan tänkas få färg senare, även om de skulle bli gröna utan. Dessutom håller sig ju vissa växter i brunaktiga toner även utan CO2). Om det blir mer grönt - får det vara mörkgrönt. Inga fler ljusgröna :S

    Men allt som är väldigt krävande - oavsett om det gäller ljus, CO2 eller annat meck - går bort.
    Botten är fin grus/grov sand.

    Men nu känner jag att något mindre kunde ha behövts då de flesta växterna är storbladiga och många av epifyterna är lågväxta. Vilket ger en för stark kontrast mot de högre växterna, i mitt tycke. Någo aningen sprödare och liten stängelväxt (men inte så smått som traditionella marktäckare). Gärna något som ser ut lite som Lindernia sp. India. (Som jag gillar - men den verkar på tok för krävande och hade nog inte trivts). Inga gräs för det gillar jag inte. Jag vill inte ha några tätväxande marktäckartyper av växter öht då botten ska vara fri förutom fläckvis grejer - det ska (i slutänden när det tagit sig) vara slambotten med löv och skräp och annat.

    Någon slags mellanhög vore väl också rätt bra. Säg, typ, 20 cm eller något sådant. Inte mycket större än så. Även den lite åt det småbladiga hållet - jag hade egentligen gillat något som ser ut lite som Limnophila hippurioides - typ... lite "puffigt". Men inte för stort.


    Och om någon vet någon asiatisk flytväxt - är jag intresserad. Har inte lyckats hitta något utom kosmopoliter.
    Likaså om någon har koll på vad den asiatiska lotusväxten som ska vara snarlik tigerlotus, heter - och om den finns att köpa. Jag har inte lyckats snoka rätt på infon och vill inte ha afrikanska växter. (Dock är ju tigerlotus dessutom enorma...)

    Jag är inte minimalist och vet att vissa tycker att det blir växtsoppa med för många arter av växter men jag håller inte med - så länge det är bra placerat (Och det är meningen att det här karet ska bli riktigt tätt planterat också). Och det mesta är epifyter och är inte "i vägen".
    Och samtliga fiskar är små så de tar sig lätt fram mellan växterna. (Och en stor del av dem håller sig dessutom på botten och krälar runt).
    Senast redigerad av Bambikill; 06 July 2020, 15:39.
Arbetssätt...