Frälst i Bucephalandra - någon med erfarenhet och åsikter om optimal skötsel?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bambikill
    • August 2014
    • 384

    Frälst i Bucephalandra - någon med erfarenhet och åsikter om optimal skötsel?

    Jag har fullständigt, totalt förälskat mig i släktet Bucephalandra från Borneo - och får sådana habegär att jag får tygla mig för att inte beställa hem varenda art man kan få tag i... Jag nöjde mig med några få till att börja med. Och jag kan inte se mig mätt på dem...

    Så otroligt vackra att det är helt vansinnigt. Jag älskar epifyter i allmänhet men de här är verkligen något utöver det extra... som små ädelstenar att stoppa i karet...
    Små, små, små - men vackrare än i stort sett någonting annat man kan ha i ett akvarium... Det enda minuset är väl priset på några av dem - och hur långsamt de växer...
    Jag överväger allvarligt att sätta igång ett litet extrakar bara för att ha som display för de här otroliga små växterna. Färgerna, skimret och det mikroskopiska pärlmönstret är helt oslagbart... <3

    Fick hem fem små sticklingar idag från UK - generöst tilltaget med dubbla exemplar av de fyra arter jag beställt (skulle bara ha fått en per art) och som bonus ytterligare en art, som enligt deras listningar var slutsåld - dessutom var det en art jag tänkt beställa inom Sverige, så det sparade jag 90 spänn på
    Jag var orolig över vilket skick de skulle komma fram i men de var ganska pigga när de damp ner i brevinkastet - trots åtta dagar i posten.

    Släktet verkar inte så jättevanligt förekommande i Sverige än - jag tycker inte att jag sett det i många kar på bilder och det finns inte i speciellt många butiker online, och inte alls i Imazos sortiment, så det går inte att beställa till någon fysisk zoobutik i min stad.


    Är det någon som har erfarenhet? Givetvis läser jag på men vad man läser är ju inte samma sak som att höra vad folk som haft och har arterna, säger
    Dessutom tycks uppgifterna online variera beroende på källa. Vissa anser att de nästan måste ha bra ljus - andra säger motsatsen. Vissa säger att de prompt måste ha CO2, andra att de klarar sig finfint utan. Generellt ser man dem oftast i vanliga kar om man kikar på bilder online - väldigt få i svartvattenkar. Enligt parametrar angivna i artbeskrivningar, borde man få dem att trivas även i svartvattenkar - men någon kanske har testat?
  • Fiskburken
    • March 2019
    • 198

    #2
    Har aldrig haft arter ur detta släkte men blir lite sugen att prova när jag läser detta, men får bli när jag har mer plats, kanske i ett nytt mer stenorienterat scape. Ser några enstaka arter från Tropicas sortiment hos Godhems (i övre prisklassen som vanligt).

    Tycker konsensus verkar vara att de gillar dåligt ljus men det kan väl vara artberoende eventuellt.
    Senast redigerad av Fiskburken; 02 July 2020, 02:32.

    Kommentar

    • Sleaper

      • September 2008
      • 2883

      #3
      Tycker dom växer bättre och är lättare än t.ex. anubias. Blommar ganska villigt också. Skall säga att jag bara haft en sort och det kanske finns sorter med andra krav. I stort så växer och utvecklas alla växter bättre med CO2, men dessa funkar säkert bra i "low-tech".

      Kommentar

      • Tyko
        • April 2015
        • 279

        #4
        Jag har sett vilda på Borneo, men där växte de visserligen ovanför ytan i en liten bäck. Det var en djup bäckfåra och mycket skuggande träd så ljuset borde de inte vara så kinkiga med, koldioxid är jag mera osäker på. Ska du ställa iordning något eget åt dem så kan du ju prova att ha några emerst så att de kan använda atmosfäriskt CO2.

        Kommentar

        • Bambikill
          • August 2014
          • 384

          #5
          Ursprungligen postat av Fiskburken
          Har aldrig haft arter ur detta släkte men blir lite sugen att prova när jag läser detta, men får bli när jag har mer plats, kanske i ett nytt mer stenorienterat scape. Ser några enstaka arter från Tropicas sortiment hos Godhems (i övre prisklassen som vanligt).

          Tycker konsensus verkar vara att de gillar dåligt ljus men det kan väl vara artberoende eventuellt.
          Jag blev förtjust när jag såg dem hos någon privatsäljare som tyvärr hade slut på dem. Det var nog prickarna som gjorde det... Aldrig sett något liknande.
          Jag har sett arten hos några onlinebutiker men de kostar ju runt 90 spänn där... Så jag beställde från engelska ebay och säljaren jag köpte av hade billig frakt. 2,80 £ tror jag att jag betalde totalt. För sticklingarna mellan 4-7 £ styck och köpte man tre eller fler, fick man en bonus på köpet. När jag fick dem upptäckte jag att han hade skickat med dubbla sticklingar av alla de fyra sorter jag köpte (En av bonus-arten). Och ingen av de arterna går att få tag på i Sverige utom Kedagang (bonusen). Visst, man får mer i en av Tropicas 1-2-Grow men då finns det bara två arter tillgängliga om man ska ha från Sverige

          Jag vill beställa från tyska Aquasabi för de har ett stort sortiment av dem, men frakten är hisnande... 15 €... Så det känns inte helt skoj :S

          Kommentar

          • Bambikill
            • August 2014
            • 384

            #6
            Ursprungligen postat av Sleaper
            Tycker dom växer bättre och är lättare än t.ex. anubias. Blommar ganska villigt också. Skall säga att jag bara haft en sort och det kanske finns sorter med andra krav. I stort så växer och utvecklas alla växter bättre med CO2, men dessa funkar säkert bra i "low-tech".
            Jaså? De flesta arterna påstås vara långsamt till mycket långsamt växande... Det är iofs anubias också. Dock har nana alltid växt ganska bra hos mig. Men större sorter har jag inte direkt fått att trivas så värst superbra.
            Blommorna är också en spännande bonus - vissa av dem är ju helt otroligt vackra. Vilken art hade du?

            Jag vill ju ha CO2 men nojar ändå över det pga min fåniga skräck för kolsyrepatroner och smällande flaskor. Jag funderar på att testa Tropicas budgetvariant med engångssystem, de är billiga och kunde vara värt att testa i ett litet kar för att se om jag nojar ihjäl mig - och hur resultatet blir :P

            Kommentar

            • Bambikill
              • August 2014
              • 384

              #7
              Ursprungligen postat av Tyko
              Jag har sett vilda på Borneo, men där växte de visserligen ovanför ytan i en liten bäck. Det var en djup bäckfåra och mycket skuggande träd så ljuset borde de inte vara så kinkiga med, koldioxid är jag mera osäker på. Ska du ställa iordning något eget åt dem så kan du ju prova att ha några emerst så att de kan använda atmosfäriskt CO2.
              Åhhhh... Borneo är ett ställe jag alltid velat åka till - har inte lyckats ta mig så långt söderut i Asien. Än.
              Ljuset bör ju vara någorlunda flexibelt har jag tänkt - iom att de ändå är djungelväxter. Jag tänkte, som du sade, sätta dem på olika höjder och då försöka ha någon precis vid - eller ovan ytan - vilket jag även vill prova med dao noi.

              Kommentar

              • Sleaper

                • September 2008
                • 2883

                #8
                Ursprungligen postat av Bambikill

                Jaså? De flesta arterna påstås vara långsamt till mycket långsamt växande... Det är iofs anubias också. Dock har nana alltid växt ganska bra hos mig. Men större sorter har jag inte direkt fått att trivas så värst superbra.
                Blommorna är också en spännande bonus - vissa av dem är ju helt otroligt vackra. Vilken art hade du?

                Jag vill ju ha CO2 men nojar ändå över det pga min fåniga skräck för kolsyrepatroner och smällande flaskor. Jag funderar på att testa Tropicas budgetvariant med engångssystem, de är billiga och kunde vara värt att testa i ett litet kar för att se om jag nojar ihjäl mig - och hur resultatet blir :P
                Jag hade "wavy green". Tänker på hur olika man bedömer saker som en ren allmän fråga. Det en person tycker funkar bra t.ex. hur växterna växer och ser ut osv. kan en annan se som en smärre katastrof. Man märker alltså ibland hur olika krav etc. man har, tex. "det växer bra" inser man är ett relativt begrepp. Har inget med tråden att göra, det var bara en tanke som sagt.
                När det gäller CO2 så är min erfarenhet (har testat det mesta utan DIY) att man bör satsa på ett trycksatt system med diffusor och nattavstängning (är akvariet 300l+, kan en reaktor istället för diff vara bättre). Risken är annars väldigt stor att man kastar bort pengar på sånt som inte ger utlovat resultat eller blir som man tänkt.
                Senast redigerad av Sleaper; 02 July 2020, 21:23.

                Kommentar

                • Bambikill
                  • August 2014
                  • 384

                  #9
                  Ursprungligen postat av Sleaper

                  Jag hade "wavy green". Tänker på hur olika man bedömer saker som en ren allmän fråga. Det en person tycker funkar bra t.ex. hur växterna växer och ser ut osv. kan en annan se som en smärre katastrof. Man märker alltså ibland hur olika krav etc. man har, tex. "det växer bra" inser man är ett relativt begrepp. Har inget med tråden att göra, det var bara en tanke som sagt.
                  När det gäller CO2 så är min erfarenhet (har testat det mesta utan DIY) att man bör satsa på ett trycksatt system med diffusor och nattavstängning (är akvariet 300l+, kan en reaktor istället för diff vara bättre). Risken är annars väldigt stor att man kastar bort pengar på sånt som inte ger utlovat resultat eller blir som man tänkt.
                  Aha. Det var en av arterna jag fick hem. Ingen superfavorit för mig men den ska vara tåla lite sämre ljus och växa rätt fort i jämförelse med andra (om man ska gå efter de flesta källorna iaf) och jag vill ändå ha så många sorter som möjligt för att utvärdera vilka som trivs bäst. Däremot är släktet fortfarande väldigt virrigt utrett, verkar det som - och jag har hittills inte hittat några vetenskapliga större artiklar som behandlar släktet lite mer ingående. Jag hänger upp mig på sådant så jag ska försöka hitta några nörd-skriverier om saken :P De som beskrivit släktet hittills, måste ju ha släppt skrivna studier. Det är nämligen en art som på flera ställen påstås vara identisk med "Melawi", medan andra källor separerar dem. Flera ställen påstår att det korrekta namnet ska vara "Bukit Kelam/Sintang" och att "Melawi" är en felaktig benämning och "Green Wavy" är en populärnamnform. Jag tycker dock inte att min Green Wavy och min Melawi ser ut att vara samma art. Det kan ju dock iofs vara odlingen som orsakat utseendeskillnader och att separata former är under kreation.

                  Jag vill testa CO2 eftersom jag ska ha en del växter som helst vill ha det. Dock kan jag försöka sätta dem emersed för det är ändå så de växer naturligt. Jag har aldrig lyckats med dao noi förut men nu ska jag fan ta mig lyckas, har jag bestämt mig för, och iom att karet blir mörkare känns det som att jag vill hjälpa växterna så mycket som möjligt på traven på andra sätt för att kompensera lite för att ljuset inte blir fantastiskt i alla delarna av karet. Jag har aldrig testat PMDD heller men tänkte prova senare när jag fått till stabila värden. Just nu är det enormt näringsöverskott så det behövs definitivt inte just nu :S
                  Men riktiga system kommer nog aldrig in i mitt hus - dels på grund av priset men även pga att jag kan acceptera risken med smällande plastflaskor - men inte klarar av tanken på att ha kolsyrepatroner hemma :S Jag vet att det är ologiskt och att risken är mikroskopisk men det är en fobi jag har och det lär jag aldrig komma över.


                  Du verkar ha koll på CO2, skulle du kanske kunna förklara för mig, lättfattligt, hur det där med "avstängning" av DYI (citronsyra + bikarbonat) fungerar, rent kemiskt? Någon tråd jag såg på Reddit, tror jag det var - behandlade just att någons DYI-system hade flippat och smällt och han pratade om att han stängde av det i regelbundna cykler. Någon annan påstod då att man inte kan stänga av det för att det då exploderar. Då sade en tredje person att det kan man visst göra - för att processen med mäsk är konstant men citronsyra+bikarbonat är en annan sak och KAN stängas av. Men jag fattar verkligen inte mig på det, eftersom jag inte lyckats reda ut den exakta kemiska processen och hur produktionen funkar rent tekniskt.
                  Jag har bestämt mig för att överkomma min ologiska skräck för smällande flaskor - för jag gillar inte ologiska saker Men jag tror att jag tänker sätta det på test på toaletten, där inga större skador kan ske och jag kan sova på natten utan att noja. Men jag har hakat upp mig på att jag inte fattar vad jag gör.

                  Jag är lite sådan... :P Jag hade urusla betyg i matte på högstadiet och gymnasiet - men när jag kom upp till komvux för att läsa upp matten jag behövde för att söka till veterinärlinjen - fick jag plötsligt bäst i HBG på nationella proven i Ma A... :P Läraren kunde förklara på ett sätt som gjorde det logiskt och då fattade jag. (Sen var det inte riktigt lika skoj med vidare kurser med en annan lärare... :S Men strunt samma för det sket sig på andra sätt så det blev inte veterinärutbildning i slutänden oavsett). Det var samma sak med genetik när jag började föda upp katter. Fattade inte ett skit förrän jag gick på ett föredrag med en av världens bästa kattgenetiker och då; PANG. Resulterade i att jag själv höll workshops i genetik för kattuppfödare :P
                  Jag blir lite aspie med allt jag vill sätta mig in i - och ger mig inte förrän jag kan allt fram-och-baklänges, men jag är blockerad från start om jag inte förstår grunden.

                  Jag måste förstå allt från grundstenarna - och det gör jag inte eftersom jag inte kan hitta några källor som förklarar DIY-CO2 från idiotnivå upp till "expert".


                  Eller om du kanske vet någon bra artikel eller minns någon forumtråd (vare sig det är på svenska eller engelska) där de tar det från början :P

                  Kommentar

                  Arbetssätt...