Alg som tar över akvariet

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • HåkanM
    • April 2005
    • 102

    Alg som tar över akvariet

    I många år har jag haft en alg som i de flesta akvarier varit rätt harmlös, algen bildar bollar oftast flytande vid ytan, alt runt någon växt. men nu i ett akvarium har den tagit över helt, växer bollar från bottensanden, enorma flytande sjok vid ytan o runt växterna+ på rötter. Tänkte fota men insåg att den ser grön ut som vanliga alger. den är dock inte kladdig när man tar i den,snarare känns den sträv, liknar typ mossboll, vill behålla växterna men inser att nu får det bli kemikalier, vad kan man utrota denna med ?, kör nu mekanisk borttagning men efter nån vecka är det rätt stora mängder som hunnit växa fram. Går det att skicka till någon/något för artbestämmning, tycker denna trots allt är intressant,vill gärna veta vad det kan vara
  • Bambikill
    • August 2014
    • 384

    #2
    Någon slags håralger? Googlar du på akvariealger så kan du nog hitta rätt mycket bilder som du kan jämföra med. Det finns ju otaliga arter men inte sååå många olika "typer".

    Men jag är ingen förespråkare för kemikalier eftersom de egentligen bara avhjälper symtomen - inte problemet. Quick fixes funkar sällan i det långa loppet oavsett vad det rör sig om, och sen sitter man snart i samma situation igen. :S Plus att många av medlen är rent ut sagt giftiga.

    Att de ens poppar upp och tar över, är ett tecken på att något inte står rätt till. T.ex. för mycket näring i vattnet/för få växter, eller för mycket ljus etc.
    Hos mig har de enda större algproblemen funnits i nystartade kar eller kar med få växter.

    Så det bästa vore om du såg över din setup och försöker fundera på vad det skulle kunna tänkas vara som ställer till det i balansen - och samtidigt rensa alger. Kan du luska ut vad det är som inte stämmer, så bör du få bukt med det efter ett tag

    Kommentar

    • Sleaper

      • September 2008
      • 2876

      #3
      Låter som cladophora, samma som mossbollar som du tänkt på. https://www.aquasabi.com/aquascaping...phora-sp-algae
      Har haft en del problem med med denna typ av alg nyligen och för första gången. Ingen fisk eller räka verkar vara intresserad av att äta dessa alger. Jag har klarat mig bra med mekanisk bortagning, använt en tandborste för att rensa bort så mycket som möjligt. Kan hitta små bollar fortfarande i bla. javamossan men det är hanterbart.

      Kommentar

      • HåkanM
        • April 2005
        • 102

        #4
        Jag kollade på länken och är nu nästan 100% att det är cladophora, Tror att jag fick den för nästan 30 år sen, då flyttade jag från Luleå till Västerås, nån vecka efter flytten hyrde jag en 745 och åkte över en helg och hämtade 540+fisk.På nervägen fick jag tvärbromsa i ett trafikljus i Ö-vik. fiskarna ( Jack dempsy,Salvini, Nicaraguense + nåt annat)
        fiskarna låg i en sopsäck med vatten på golvet, allt vatten o fisk åkte ut och nu var goda råd dyra, hade ett svagt minne att det strax utanför ö-vik fanns en rastplats vid en sjö. Nån kilometer körde jag med sprattlande fisk på golvet men hittade sjön, körde av o fyllde säcken med sjövatten, i med fisken å så fortsatte resan mot västerås. Alla fiskar överlevde men det var efter denna händelse jag fick cladophora i mina akvarier, köpte inga nya fiskare,växter under ett par år så är själv övertygad om att detta var källan.
        Den har en otrolig tillväxt när den väl tar över, tror att jag får börja om, enda som är tråkigt är att har några fina ex av anubias coffeolia, går dessa att rädda genom att typ bada dem i någon lösning som dödar algerna ?

        Kommentar

        • Bambikill
          • August 2014
          • 384

          #5
          :O Kan det sprida sig...? Där ser man. Det hade jag ingen aning om. Bra att veta. Jag har bara haft bollar i två kar - till räkor och Axolotl för att de gillade att äta slash sova på dem - men jag kastade dem för att jag tröttnade på hur de såg ut, inte för att de var till besvär. Jag hade faktiskt ingen aning om att det kunde sprida ut sig i... mattform, eller vad man ska kalla det... Men då är det kanske lite separat, eller? Att som "pest" förekommer den vare sig man haft bollarna eller ej? Det finns väl rimligen tonvis av underarter.

          Men, beroende på exakt hur hysteriskt och med hur mikroskopiska mängder den förökar sig - borde det inte räcka med mekanisk, noggrann rengöring av din anubias? Om det nu fungerade för Sleaper. Anubias tål ju rejält mycket i den vägen.

          Som när man t.ex. rengör växter som kommer från snäckinfesterade kar eller från kar med andra algproblem. (Jag har aldrig kemiskt "sanerat" växter från kar där jag fått snäckproblem, cyano eller alger, bara tvättat och gnuggat extremt noggrannt - och har inte fått med det till nästa/samma kar. Rhizomet i anubias kan ju iofs gömma en hel del smått men om man pillar försiktigt med en tandborste och toksköljer - borde man ju kanske få bort det. Får man bort andra alger och cyano - borde man kunna få bort även detta. Du kan ju kanske isolera dem i annat kar eller bara en stor låda eller glasburk ett tag för att se. (Dock inte så optimalt kanske, men om skiten växer tillbaka fort borde det ju inte krävas lång tid för att utröna om den kommit med eller ej).

          Död materia kan du ju koka men lite svårt med växter... :P


          Jag googlade lite fort bara för att se vad folk säger och det dillades mycket om Easylife Alg-Exit här och där. Jag har dock noll koll på hur pass "ofarligt" det är och det verkar vara en långtidsbehandling snarare än saneringsdopp. Det senare finns det ju många preparat för men jag kan inte komma ihåg att jag sett något för alger utan mer svamp och sådant. Det känns inte så rimligt att det finns något som snabbfixar alger - utan att vara så giftigt att det skadar annat också. Och gifter/kemikalier kan ju stanna kvar i material och växter likväl som alger/svamp/sjukdomar kan.

          Men oavsett om du väljer att behandla hela karet eller starta om rubbet - tror jag ändå att du bör se över karets biofunktioner om nu algen blommar upp så lätt och aggressivt.
          Och mekanisk rengöring hand i hand med genomgång av vad som inte funkar riktigt i balansen - brukar vara det enda som hjälper i längden.

          Ps; Även om du kanske fick med skit med din nödlösning - var det iallafall kvicktänkt
          Och tuffa fiskar! :O
          Senast redigerad av Bambikill; 26 June 2020, 21:32.

          Kommentar

          • Sleaper

            • September 2008
            • 2876

            #6
            Ett algmedel skulle kunna knäcka dom. Har inte testat det på cladophora men på grön/trådalger. När jag startade mitt Lido första gången fick jag en massiv invasion av grönalger som jag tillslut fick bukt med med en kur algmedel. Senare blev detta karet det mest problemfria jag haft. Algproblem uppstår oftast i nystartade akvarier och med en omstart hamnar man ju på ruta ett.

            Kommentar

            • HåkanM
              • April 2005
              • 102

              #7
              Men finns det inte någon kemikalie man kan bada växterna i för att döda algerna? , minns förr körde man alunbad för å ta bort snäckor från växter

              Kommentar

              • Sleaper

                • September 2008
                • 2876

                #8
                Ursprungligen postat av HåkanM
                Men finns det inte någon kemikalie man kan bada växterna i för att döda algerna? , minns förr körde man alunbad för å ta bort snäckor från växter
                Jo, man använder väteperoxid har jag sett. Ett kort bad i 3% väteperoxid verkar mänga använda, men det är en rätt kraftfull kur men dödar alger och bakterier som det verkar.
                Tror att ett algmedel direkt i karet är skonsammare. Jag har även använt just väteperoxid vid punktbehandling av alger men även gjort total behandling i karet med väteperoxid. https://www.youtube.com/watch?time_c...ature=emb_logo

                Kommentar

                • Bambikill
                  • August 2014
                  • 384

                  #9
                  Ursprungligen postat av Sleaper

                  Jo, man använder väteperoxid har jag sett. Ett kort bad i 3% väteperoxid verkar mänga använda, men det är en rätt kraftfull kur men dödar alger och bakterier som det verkar.
                  Tror att ett algmedel direkt i karet är skonsammare. Jag har även använt just väteperoxid vid punktbehandling av alger men även gjort total behandling i karet med väteperoxid.
                  Väteperoxid är farligt för vissa djur om man utsätter dem för höga doser så jag hade inte använt det i ett kar med invånare i. Det är frätande - iofs då i större doser - men jag betvivlar att fiskars känsligare slemlager och organ klarar större doser om man doserar det minsta fel.
                  Dock löses det upp i sina beståndsdelar i vatten på hyfsat kort tid. (Jag vet inte exakt hur kort men jag läste om saken ganska nyligen för att jag kollade upp väteperoxid som virusdödare i brist på annat när det blev panikhamstring för ett tag sedan... och där nämndes att det sönderfaller fort i vatten). Men nu när du skrev om väteperoxid kom jag på en grej vi laborerade med på gymnasiet. Väteperoxid neutraliseras av klor minns jag. (Jag hatar lukten av båda så jag mindes experimenten tydligt...) Jag googlade precis och det stämde. Och klor använder man ju i dammar för att döda alger om jag inte har fel för mig. Öht till vatten. Fast det kanske inte funkar på alla alger...? Det vet jag inte.
                  Skulle man inte kunna flytta fiskar - använda klor som algdödare direkt i karet och sedan neutralisera kloret med väteperoxid som i sin tur försvinner på kort tid?
                  Jag skulle knappast använda klorin i ett kar med fisk i, om man säger som så - vilket är varför det inte ens slog mig - men om man då kunde få bort kloret effektivt efteråt?
                  Jag är inget fan av klor direkt men kemiska processer som eliminerar varandra fullständigt, känns lite som en annan grej än medel som innehåller gud vet vad för konstiga ingredienser.

                  Men läs i så fall på ordentligt om doseringar för väteperoxid och klor bör kunna avge väldigt skadliga gaser eller möjligen explodera (vilket det kan göra med ammoniak iaf), om man tjoffar i dem samtidigt, med tanke på hur klor reagerar med vissa ämnen

                  Och man ska nog inte hälla i något av dem om man inte är helt säker på att jag inte yrar... haha

                  Kommentar

                  • Bambikill
                    • August 2014
                    • 384

                    #10
                    Ursprungligen postat av HåkanM
                    Men finns det inte någon kemikalie man kan bada växterna i för att döda algerna? , minns förr körde man alunbad för å ta bort snäckor från växter
                    Alun dödar snäckor, ja. Huruvida det dödar alger vet jag inte dock, bara som snäckmedel men för det fungerar det utmärkt.

                    Kommentar

                    • Fiskburken
                      • March 2019
                      • 198

                      #11
                      EasyLife AlgExit och/eller EasyCarbo var min första tanke, här är jag hittat en artikel som typ rekommenderar detsamma. https://www.aquasabi.com/aquascaping...phora-sp-algae Finns på CyberZoo bl.a.

                      EasyCarbo kanske du vill hålla dig ifrån permanent bruk av dock (läs på om innehållet)

                      Kommentar

                      • stefant
                        • January 2009
                        • 783

                        #12
                        Ursprungligen postat av HåkanM
                        Men finns det inte någon kemikalie man kan bada växterna i för att döda algerna? , minns förr körde man alunbad för å ta bort snäckor från växter
                        Alunbad dödar snäckor som sagt men inte alger, det vet jag av erfarenhet.

                        Kommentar

                        Arbetssätt...