Växter som ruttnar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Hugobugo
    • January 2019
    • 32

    Växter som ruttnar?

    Hej, jag har problem med mina växter. Dem ruttnar hela tiden och jag vet inte vad jag ska göra åt saken. Det är 2 st olika växter som är drabbade. Ena är hornsärv och den andra vet jag inte vad den heter. Det är dem enda växterna som är drabbade och resten är bra. Jag har haft ner växtnäring i flytande form i 2 veckor nu men ingen Co2. Jag har inte haft för ofta vattenbyten och inte så mycket varje gång då jag inte har kommunalt vatten och avlopp. Jag har mellan 9 och 10 ljustimmar. Måste jag klippa av dem ruttna delarna på växten? Vad är felet?
    Jag skulle vara tacksam för svar!

    Hugo
  • åheim
    • April 2006
    • 13110

    #2
    Om du har ett ganska grovt grus så har spröda växtrötter lätt för att bli skadade och växten "smälter ner"
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • Bambikill
      • August 2014
      • 384

      #3
      Hmm. Vad underligt att det är just hornsärv du har problem med - den brukar ju tåla alla förhållanden, även om den trivs bäst i mjukare och finare substrat.
      Fast de har aldrig vantrivts till graden av att de har dött hos mig, även om de löpt mest amok och växt nästan abnormt fort och starkt i just kar med finare sand och gyttja med mycket nedbrutet biomaterial.

      Annars har jag snarare haft problem med just finare substrat - många av de växter jag haft har inte riktigt gillat det så jag har haft något grövre sand/grus "osynligt" fläckvis just där de växterna stod.

      Men om det nu just bara är de två arterna som inte trivs - medan alla andra gör det - är det nog ingenting som har att göra med näring, vattenvärden eller ljus. Speciellt inte när det rör en så härdig art som hornsärv. Det är ju snarare en art som orsakar problem med andra växter eftersom den snor all näring och växer så fort att den kväver allt annat.
      I och för sig kan ju olika växter ha olika stora behov av olika näringsämnen, men just "ogräs" som hornsärv brukar knappast vara de första som stryker med. Utan problemet beror då kanske just på bottenmaterialet, som Åheim påpekade.

      I nystartade kar eller näringsfattiga kar kan ju de flesta växter ta stryk, speciellt om bottensubstratet inte är mättat med näring eftersom flytande näring inte tas upp riktigt lika lätt, men även om det skulle vara det - är det ändå småkonstigt att det är en av de växter man knappt kan slå ihjäl ens med hammare, som dör för dig. I dåligt ljus blir hornsärv ofta ranglig, brun och ful i de nedre delarna, men ruttna brukar de ju inte göra om de inte får noll näring och står i totalt mörker.


      Men ta bort ruttna rötter och annat. Även om hornsärv gillar gegga, behöver de friska delarna utrymmet för att ta igen sig och allt det ruttna kväver nya rötter. Skillnad på sund biobotten och substrat fullt av rotgegga.

      Får du absolut inte ordning på dem hade jag skrotat dem, oavsett anledningen till att de är knepiga. Det är ju inte så roligt om de orsakar algproblem och annat, för att de skapar inbalans i karet.

      Kommentar

      • Hugobugo
        • January 2019
        • 32

        #4
        Ursprungligen postat av Bambikill
        Hmm. Vad underligt att det är just hornsärv du har problem med - den brukar ju tåla alla förhållanden, även om den trivs bäst i mjukare och finare substrat.
        Fast de har aldrig vantrivts till graden av att de har dött hos mig, även om de löpt mest amok och växt nästan abnormt fort och starkt i just kar med finare sand och gyttja med mycket nedbrutet biomaterial.

        Annars har jag snarare haft problem med just finare substrat - många av de växter jag haft har inte riktigt gillat det så jag har haft något grövre sand/grus "osynligt" fläckvis just där de växterna stod.

        Men om det nu just bara är de två arterna som inte trivs - medan alla andra gör det - är det nog ingenting som har att göra med näring, vattenvärden eller ljus. Speciellt inte när det rör en så härdig art som hornsärv. Det är ju snarare en art som orsakar problem med andra växter eftersom den snor all näring och växer så fort att den kväver allt annat.
        I och för sig kan ju olika växter ha olika stora behov av olika näringsämnen, men just "ogräs" som hornsärv brukar knappast vara de första som stryker med. Utan problemet beror då kanske just på bottenmaterialet, som Åheim påpekade.

        I nystartade kar eller näringsfattiga kar kan ju de flesta växter ta stryk, speciellt om bottensubstratet inte är mättat med näring eftersom flytande näring inte tas upp riktigt lika lätt, men även om det skulle vara det - är det ändå småkonstigt att det är en av de växter man knappt kan slå ihjäl ens med hammare, som dör för dig. I dåligt ljus blir hornsärv ofta ranglig, brun och ful i de nedre delarna, men ruttna brukar de ju inte göra om de inte får noll näring och står i totalt mörker.


        Men ta bort ruttna rötter och annat. Även om hornsärv gillar gegga, behöver de friska delarna utrymmet för att ta igen sig och allt det ruttna kväver nya rötter. Skillnad på sund biobotten och substrat fullt av rotgegga.

        Får du absolut inte ordning på dem hade jag skrotat dem, oavsett anledningen till att de är knepiga. Det är ju inte så roligt om de orsakar algproblem och annat, för att de skapar inbalans i karet.
        Tack för svaret!
        Jah klippte av alla ruttna delar på växten och nu så börjar dem ta sig tror jag. Hornsärcen sitter i en ganska fin sand och den andra sitter i grus.

        Kommentar

        • Bambikill
          • August 2014
          • 384

          #5
          Ursprungligen postat av Hugobugo

          Tack för svaret!
          Jah klippte av alla ruttna delar på växten och nu så börjar dem ta sig tror jag. Hornsärcen sitter i en ganska fin sand och den andra sitter i grus.
          Bra det

          Skulle det vara att bara vissa stänglar påverkas - kassera dem i så fall. Med en art som växer så fort har du ju toppskott att klippa av till nya stänglar, på nolltid
          Och just eftersom du kan föröka dem så - kan du ju faktiskt choppa av växternas hela underrede och plantera om toppskotten. Är hela plantan sjuk inifrån tar de kanske inte sig, men om bara rotdelen är berörd borde ju toppskotten ta sig.

          Och i värsta fall - är det ju iallafall en billig och lättillgänglig växt Vore värre om det var något sällsynt och svindyrt.

          Jag rensade en vildvuxen liten tank på ett stort bestånd sagittaria nyligen när jag flyttade över fisk till ett tempkar och de hade stått för tätt och kompakt med hårt packad sand och en stor del rötter hade blivit äckliga - säkert syrebrist - och en del av växternas synliga delar också. Jag kastade allt som såg skabbigt ut och rensade och sköljde alla rötter som såg ofräscha ut - och det tog nog knappt en vecka innan resten såg hur fräscht ut som helst och började sprida sig igen. Bara växterna är härdiga, så går det ju ofta att rädda tillräckligt av det för att kunna skapa ett nytt bestånd.

          Kommentar

          Arbetssätt...