Luftpump och snygga bubblor i vattnet

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Göran 46

    • April 2020
    • 62

    Luftpump och snygga bubblor i vattnet

    Förr i tiden (50 år) när jag började med akvarier fanns inte dagens reningsanläggningar. Man gjorde rent akvariet 2 ggr/år genom att ta bort allt vatten och spola rent gruset. Det ända som skapade cirkulation var en syrepump. Av någon konstig anledning fungerade det väldigt bra om man hade ett akvarium som var minst 100 liter. Växterna växte och fiskarna mådde bra. Enda problemet var vita prick-sjuka som ofta botades med metylenblåt, mycket billigare än dagens mediciner.

    Idag när jag nu börjar med akvarium som pensionär får man veta att man skall byta 1/3 del av vattnet var 14 dagar samt att syrepump är helt förkastligt.
    Gäller inte gamla erfarenheter längre? Dessutom tycker jag att porlandet från en syrepump är mycket trevligt att titta på.
    Pensionär som börjat med akvarie på gamla dar.
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    #2
    Allt utvecklas och allt var definitivt inte bättre förr. Det är väl istället som så att vi gamla gubbar gärna föredrar att komma ihåg det som var trevligt förr, men glömmer det som var tråkigt. Det är som med lumpen, där ju det mesta egentligen var skit, men ändå när man berättar gamla lumparminnen så är det ju bara de roliga sakerna man drar upp

    Sedan rent allmänt så har faktiskt också kranvattnet förändrats rätt mycket mot hur det var på den "gamla goda tiden". Idag har vi ju också växter som ställer betydligt högre krav, än de vi hade då.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13110

      #3
      Men klart du kan lägga in en luftsten om du tycker om bubblandet Du behöver ju inte ha en så kraftig luftpump så att det vädras ut så mycket Co2.
      Jag har drivit akvarier mycket framgångsrikt med luftpump och svampfilter, även med mycket växter.
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48147

        #4
        Ursprungligen postat av åheim
        Men klart du kan lägga in en luftsten om du tycker om bubblandet Du behöver ju inte ha en så kraftig luftpump så att det vädras ut så mycket Co2.
        Jag har drivit akvarier mycket framgångsrikt med luftpump och svampfilter, även med mycket växter.
        Självklart kan man lägga ner det mesta - det handlar ju i hög grad om ens personliga smak om man gillar konstgjorda saker som döskallar, skattkistor och för den delen just luftbubblor i akvariet.
        Dock bör man vara medveten om att luftbubblorna driver ut CO2 (dvs växternas "gödning") ur akvariet, men som du också skriver så innebär det absolut inte att det gör det omöjligt att hålla växter i ett sådant akvarium om man nöjer sig med att hålla sådana växter som inte kräver CO2. Men om man nu absolut vill ha ett akvarium med luftbubblor så varför inte satsa på ett akvarium utan växter (t.ex. ett klipprevsakvarium med Malawi).
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Göran 46

          • April 2020
          • 62

          #5
          Tack för goda råd. Jag gillar växter så jag skall nog använda luftpumpen försiktigt.

          Kommentar

          • stefant
            • January 2009
            • 783

            #6
            Ursprungligen postat av Kjell Fohrman

            Sedan rent allmänt så har faktiskt också kranvattnet förändrats rätt mycket mot hur det var på den "gamla goda tiden". Idag har vi ju också växter som ställer betydligt högre krav, än de vi hade då.
            Jag tror det ligger mycket i detta. Förr var det kanske sjövatten, idag kanske grundvatten.

            Det finns varianter på akvarier där man knappt behöver byta vatten (som förr). Om du har växtakvarium med jord under gruset finns där så mycket näringsämnen och bakterier att man nästan inte behöver byta vatten, eller ha filter. Jag har visserligen mindre filter men byter vatten endast 3-4 ggr per år.

            Kommentar

            • åheim
              • April 2006
              • 13110

              #7
              Ursprungligen postat av Göran 46
              Tack för goda råd. Jag gillar växter så jag skall nog använda luftpumpen försiktigt.
              Jag ser en otvetydig ökad trivsel hos mina växter sen jag gick från luftdrivet till vanligt filter. Allt blir lite grönare och tillväxten ökade rejält. Dessutom är filtreringen ljudlös nu med mina aquael turbo-filter, vilket är skönt när det är i vardagsrummet.
              Viva Leo Buscaglia

              Kommentar

              • stefant
                • January 2009
                • 783

                #8
                Ursprungligen postat av åheim
                Jag ser en otvetydig ökad trivsel hos mina växter sen jag gick från luftdrivet till vanligt filter. Allt blir lite grönare och tillväxten ökade rejält. Dessutom är filtreringen ljudlös nu med mina aquael turbo-filter, vilket är skönt när det är i vardagsrummet.
                Intressant. Jag funderade på om det var så med dina svampfilter, och det var det alltså, att de drev ut koldioxid ur vattnet...

                Kommentar

                • åheim
                  • April 2006
                  • 13110

                  #9
                  Ursprungligen postat av stefant

                  Intressant. Jag funderade på om det var så med dina svampfilter, och det var det alltså, att de drev ut koldioxid ur vattnet...
                  Asså det funkade ju riktigt bra, inte så att växterna dog eller blev fula eller så och sen jag körde utan luftsten vilket sannolikt minskar utvädringen av co2. Men helt klart är det ju att rotordriven cirkulation är bättre på så sätt, och det har jag hela tiden vetat om och aldrig argumenterat emot.
                  Viva Leo Buscaglia

                  Kommentar

                  • skaggerik
                    • May 2020
                    • 47

                    #10
                    Ursprungligen postat av Kjell Fohrman

                    Självklart kan man lägga ner det mesta - det handlar ju i hög grad om ens personliga smak om man gillar konstgjorda saker som döskallar, skattkistor och för den delen just luftbubblor i akvariet.
                    Dock bör man vara medveten om att luftbubblorna driver ut CO2 (dvs växternas "gödning") ur akvariet, men som du också skriver så innebär det absolut inte att det gör det omöjligt att hålla växter i ett sådant akvarium om man nöjer sig med att hålla sådana växter som inte kräver CO2. Men om man nu absolut vill ha ett akvarium med luftbubblor så varför inte satsa på ett akvarium utan växter (t.ex. ett klipprevsakvarium med Malawi).
                    Jag har satt in en luftsten för att få den snygga bubbelridån; och för att få lite extra cirkulation där jag vill ha det (bland annat). Jag har Echinodorus bleheri i mitt akvarium, två stycken på 200 liter med ca 25 tetror. Vad tror du om det - blir det för lite CO2?

                    Kommentar

                    • åheim
                      • April 2006
                      • 13110

                      #11
                      Den växten tar en hel den näring från bottensubstratet så det ska nog fungera fint, sen behöver du ju inte dra på för fullt med luft, utan bara lite bubbel...
                      Kör själv ett kar med luftdrivet filter just nu och det går fin fint
                      Viva Leo Buscaglia

                      Kommentar

                      Arbetssätt...