Överdosering av växtnäring.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • karlzen
    • January 2015
    • 43

    Överdosering av växtnäring.

    Kollade George Farmers senaste video på youtube om flytande näring. Va lite nyfiken om det är någon här som typ överdoserar näring och sen byter 50%vatten varje vecka. Vore kul att höra era erfarenheter.
  • Sleaper

    • September 2008
    • 2877

    #2
    Doserar PMDD standarddos efter 50% vb varje vecka. Kör man hightec med god belysning, trycksatt CO2 och stor växtmassa så kan man ju öka dosen. Det gäller alltså att ha balans i alla parametrar.

    Kommentar

    • karlzen
      • January 2015
      • 43

      #3
      Jag har bra ljus och co2 men är lite skraj för att prova. Vore trist att få algsoppa. Men Farmers kar är ju fantastisk fina..

      Kommentar

      • Sleaper

        • September 2008
        • 2877

        #4
        Gäller att "få en känsla" för dom förutsättningar man har. Beror på mängd, typ av växter, bottensubstrat mm. Finns nog inga generella råd att ge i det avseendet. T.ex. ett kar som varit igång en tid med god växtmassa klarar/tjänar på en högre dos av CO2/växtnäring. Men vi pratar alltså om trycksatt CO2, inte Easy Carbo eller liknande.

        Kommentar

        • peter56
          • April 2020
          • 1

          #5
          Hej!

          Sen på bollen men kanske kan tillföra något ändå.
          Du behöver inte vara rädd för att få "algsoppa" pga PMDD (som du kan köpa här: https://www.akvarieplantor.se/pmdd-p-869.html), skulle bestämt vilja påstå att det gynnar växterna på algernas bekostnad.

          Har kört enl. HighTec-konceptet PMDD+CO2+50% vattenbyte/vecka, i många år nu och startade upp ett nytt kar för en dryg månad sedan utan problem.
          Lite kiselalger i början, men dom försvinner snart och man kan ta hjälp av olika arter av algätare för att säkerställa minimal utbredning av olika alger.

          För mig har det ofta varit underdosering av PMDD som triggat algtillväxt, och det har hjälpt att öka doseringen. Lätt att hamna på efterkälken när växterna dra på och breder ut sig. Då har jag ändå doserat minst dubbla veckodoser, ibland fyrdubbelt, och jag har trots det fått bristsymptom på olika växter.

          Körde också ett Tanganyika-kar för några år sedan helt utan vattenbyten med hjälp av PMDD och rikligt med Vallisneria. Det gick ju emot alla kända regler för Tropheus sp., men de stortrivdes och lekte av löpande. Så, man kan testa lite nya idéer och regimer utan att misslyckas :-)
          Samma gäller säkert växter, gödning och algbekämpning i vilket kar som helst.

          Lycka till!
          Peter

          Kommentar

          Arbetssätt...