Flytande trebladiga miniväxter...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fiskburken
    • March 2019
    • 198

    Flytande trebladiga miniväxter...

    Akvariet är sedan en tid tillbaka fullt på ytan av pyttesmå trebladiga växter (med tillhörande rötter) iklumpade dit ytströmmarna fört dem. Antingen är det något som motsvarar alger (men jag tror inte det är en alg som sagt) alltså en rent invasiv art, eller någon av mina växter i akvariet som släpper ifrån sig massor med små kloner; det verkar vara allra mest ovanför min Rotala Rotundfolia.

    Bifogadbild på en del insamlat i en bunke: Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        wtf.jpg Visningar:	0 Storlek:	300.4 kB ID:     	2414902

    För att veta om det är något jag kan göra åt detta (det ser ganska sliskigt ut) måste jag i första hand ta reda på vad det är. Har något vagt i minnet om att någon nämnt att Rotala kan bete sig så här om den får växa upp till vattenytan, men har inte lyckats återlokalisera denna information. Hjälp!!!

    Växter i övrigt listade: https://zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=1065
    Senast redigerad av Fiskburken; 19 March 2020, 18:18.
  • cambru

    • September 2008
    • 209

    #2
    Det ser ut och låter som vanlig andmat (Lemna minor). Det är inte alger. Har lätt för att ta över hela ytan snabbt under gynnsamma förhållanden. Bara att håva upp med en vanlig håv om du tycker det blir för mycket. Bra att ha om man vill sila ljuset lite tycker jag

    Vill du ha bort det så gå med håven över ytan varje dag. Störande rörelse på ytan hjälper till att minska beståndet upplever jag.

    Kommentar

    • Fiskburken
      • March 2019
      • 198

      #3
      Tack! Undrar hur det hamnat i mitt akvarium... Ska läsa på om utrotning men är inte så hoppfull om att det går givet det stora antalet.

      Kommentar

      • Fiskburken
        • March 2019
        • 198

        #4
        Efter snabb läsning verkar alternativen vara:
        • Öka vattenströmmar på ytan
        • Manuell borttagning (tar förmodligen en jäkla tid)
        • Installera ytvattenrenare
        • Trichogaster (guramis) äter den
        • Någon typ av skadeinsekter äter den men har ingen lust att addera detta
        https://www.aquasabi.com/aquascaping...id-of-duckweed

        Kommentar

        • stefant
          • January 2009
          • 783

          #5
          Jag är väldigt noga med att inte få in andmat i akvarierna, för det är så svårt att bli av med. Det kan hänga med när man köper växter. Jag har simbräken, som är lite som andmat fast större, så att man kan fiska upp dem helt om man vill. När jag köpte simbräken första gången var det massa andmat med, och det var ett himla jobb att skölja bort allt.

          Kommentar

          • Fiskburken
            • March 2019
            • 198

            #6
            Köpte en Eheim Skimmer 350, verkar lösa problemet även om man får tömma den rätt ofta inledningsvis då det blir mycket andmat... Hade också börjat få en ytfilm så den blir jag av med som en bonus.

            Kommentar

            Arbetssätt...