Växtakvarium + blackwater?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Twix
    • June 2015
    • 42

    Växtakvarium + blackwater?

    Hej!

    Kul att se att detta forum verkar leva vidare och frodas, trots den stora forumdöden som brett ut sig i många intresseområden. Har kommit på tankar att starta upp akvariehobbyn igen efter tre års uppehåll. Har tidigare provat en hel del, växtakvarium, rovfisk, saltvatten, blackwater, sällskapsfisk, flod-biotop, SA-biotop osv. Kommer nu endast ha plats för ett kar (ca 90x40x30) dvs vattenhöjden blir ca 25 cm, blir måttbeställt med planen att satsa på aquascaping.

    Tankarna sprudlar och vill givetvis kombinera så mycket som möjligt nu, och funderar hur det skulle funka med blackwater (vet ej bättre namn på svenska?) tillsammans med hi-tech växtakvarium. Planen är alltså att efterlikna SA med stark led-belysning och om möjligt marktäckande växter, tex HC cuba. Förmodligen blir det även trycksatt CO2 och gödning. Tänker att lågt vattendjup ska hjälpa att ändå få ner ljuset på botten.

    Tankar, råd & erfarenheter tas emot tacksamt!
  • Sleaper

    • September 2008
    • 2876

    #2
    Låter intressant, men det blir som att försöka förena två ytterligheter. Välbelyst men ändå med svartvattenkarets mer dunkla känsla? Man kan ju försöka med mer riktat ljus typ Kessil H160 eller liknande för att få bra ljus men med skuggspel för att skapa lite av atmosfären av SA-svartvatten. Sen blir ju inredning en utmaning, ett svartvattenkar brukar ju sällan innehålla några växter alls. Men det kanske går med val av lämpliga växter att skapa ett mellanting. Som bottentäckare hade jag nog valt Elocharis sp. mini eller Helanthium tenellum som inte kräver så mycket ljus. Mycket rötter och med lite löv på botten osv. Lycka till!

    Kommentar

    • Fiskburken
      • March 2019
      • 198

      #3
      Kan intyga att Helanthium tenellum är trevligt bottentäckande i rätt dunkelt ljus. Den ser mycket bättre ut för mig än vad någon av de Eleocharis-arter jag provat gjort...

      Kommentar

      • Twix
        • June 2015
        • 42

        #4
        Ursprungligen postat av Sleaper
        Låter intressant, men det blir som att försöka förena två ytterligheter. Välbelyst men ändå med svartvattenkarets mer dunkla känsla? Man kan ju försöka med mer riktat ljus typ Kessil H160 eller liknande för att få bra ljus men med skuggspel för att skapa lite av atmosfären av SA-svartvatten. Sen blir ju inredning en utmaning, ett svartvattenkar brukar ju sällan innehålla några växter alls. Men det kanske går med val av lämpliga växter att skapa ett mellanting. Som bottentäckare hade jag nog valt Elocharis sp. mini eller Helanthium tenellum som inte kräver så mycket ljus. Mycket rötter och med lite löv på botten osv. Lycka till!
        Ja det är verkligen ingen vanlig kombination. Nånstans tänker jag mig att det ska vara inspirerad av en översvämmad regnskog. Har haft Kessil spottar i saltvatten tidigare och mycket nöjd med den, vill såklart åt skimret och ha dunkla ytor också. Tyvärr tror jag den lampan jag har blir för blå och de kostar en slant att köpa nya. Kanske blir lite lättare tefärgat vatten för ljusgenomsläppets skull.

        Har inte haft trycksatt CO2 förut, hoppas det är värt investeringen. Tack för tipset på växter, sett en del av green machines filmer när de används, inte helt såld på dem då det liknar vanligt gräs för mycket men ska övervägas.

        Kommentar

        • Twix
          • June 2015
          • 42

          #5
          Ursprungligen postat av Fiskburken
          Kan intyga att Helanthium tenellum är trevligt bottentäckande i rätt dunkelt ljus. Den ser mycket bättre ut för mig än vad någon av de Eleocharis-arter jag provat gjort...
          När jag googlar får jag olika resultat, det mesta liknar vanligt gräs men denna bilden visar inslag av rött, vilket är mycket finare. Är det röd ton i plantan?

          Kommentar

          • åheim
            • April 2006
            • 13110

            #6
            Ursprungligen postat av Twix
            Hej!

            Tankarna sprudlar och vill givetvis kombinera så mycket som möjligt nu, och funderar hur det skulle funka med blackwater (vet ej bättre namn på svenska?) tillsammans med hi-tech växtakvarium. Planen är alltså att efterlikna SA med stark led-belysning och om möjligt marktäckande växter, tex HC cuba.

            Tankar, råd & erfarenheter tas emot tacksamt!
            Tja det blir nog svårt. Ett svartvatten bildas ju av rötter och kottar osv som gör vattnet mörkt och brukar vara mer eller mindre växtlöst. Hur tänkte du skapa ditt svartvatten?

            Viva Leo Buscaglia

            Kommentar

            • Fiskburken
              • March 2019
              • 198

              #7
              Ursprungligen postat av Twix

              När jag googlar får jag olika resultat, det mesta liknar vanligt gräs men denna bilden visar inslag av rött, vilket är mycket finare. Är det röd ton i plantan?

              https://www.google.com/search?q=Hela...KgC-fxFMSqHOkM
              Vad jag fattat så finns det en variant 'Green' som alltid är grön. Den vanliga kan bli rödaktig under goda ljusförhållanden (alltså, förmodligen inte relevant här).

              Kommentar

              • Twix
                • June 2015
                • 42

                #8
                Ursprungligen postat av åheim
                Tja det blir nog svårt. Ett svartvatten bildas ju av rötter och kottar osv som gör vattnet mörkt och brukar vara mer eller mindre växtlöst. Hur tänkte du skapa ditt svartvatten?
                Har testat lite olika varianter tidigare, substrat, rötter, catapa-löv osv. Har inte bestämt mig än, men delvis via rötter iallafall och eventuellt via tillsatts av löv eller Rooibos-thé. Kan bli att jag inte gör vattnet supermörkt för att bibehålla ljusgenomsläpp. Problemet jag hade tidigare var att det var rätt problematiskt att färga 500 liter mörkt och få det att behålla färgen med 50% vattenbyten i veckan.

                Min plan jag har i huvudet är att detta ska föreställa någon slags översvämmad dikeskant i anslutning till en mörk flod. Om det på riktigt blir biotoplikt är egentligen egalt, jag är främst ute efter en scape jag gillar och vattenvärden som passar fisken.

                Kommentar

                • Twix
                  • June 2015
                  • 42

                  #9
                  Ursprungligen postat av Fiskburken

                  Vad jag fattat så finns det en variant 'Green' som alltid är grön. Den vanliga kan bli rödaktig under goda ljusförhållanden (alltså, förmodligen inte relevant här).
                  Ah då är jag med. Tror visserligen att jag skulle uppskatta den röda tonen (om än det vore svårt att uppnå) men det verkliga problemet är att jag tror växten blir lite för hög (5-7cm vad jag läst), då jag siktar på att ha en vattennivå på ca 25 cm.

                  Kommentar

                  • Twix
                    • June 2015
                    • 42

                    #10
                    Delar av Rio Negro har tydligen stora likheter med mina inredningsplaner, vilket är hemmet till bland annat kardinaltetran. Kul att se detta då det ger vidare inspiration.

                    https://myemail.constantcontact.com/...id=w8PaKxWGkuE

                    https://www.reef2rainforest.com/2017...dle-rio-negro/
                    Senast redigerad av Twix; 26 January 2020, 13:01.

                    Kommentar

                    • Jenny_E
                      • July 2004
                      • 661

                      #11
                      Svartvatten med växter tycker jag är jättesnyggt! Med stark belysning och mer krävande växter är väl det svåra att få en bra balans mellan dunkelt svartvatten men växter som trivs.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...