Anubias nana som bakgrundsväxt? + frågor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jojooos
    • January 2020
    • 5

    Anubias nana som bakgrundsväxt? + frågor

    Funkar det att ha Anubias nana som bakgrundsväxt eller blir den inte tillräckligt hög för det? Tänkte köpa en och försöka plantera i gruset och därefter försöka ta skott ifrån den så att det inte blir så dyrt.

    Har 2 olika layouter jag tänker på:
    1. Att ha några anubias nana längs bak i mitten som bakgrundsväxt och därefter ha Staurogyne repens på bägge sidor av anubias nana
    2. att ha anubias nanan längst bak i mitten och att ha Staurogyne repensprecis framför anubias nana i lite olika höjder men att dessutom lägga till ytterligare en växt bredvid anubias nana. Några tips på vilken?

    främre delen av akvariet ska vara växtfritt och jag ska försöka ta skott av alla dessa växter så att det inte blir så dyrt. vad tror ni?
  • Fiskburken
    • March 2019
    • 198

    #2
    Anubias nana är ju en väldigt liten växt och den växer ganska långsamt så kommer ta ett bra tag att komma upp till maxhöjd (om den inte är det vid inköp) samt få nya skott. Samtidigt kan du (och jag vill påstå det är mycket snyggare än ett plant underlag) göra växtdelen av ditt aquascape lutat med 20 graders vinkel eller mer (men substrat måste förankras i sådant fall) vilket automatiskt gör så att växterna högst upp syns bra mot undre av samma höjd.

    När det gäller ytterligare växt så finns det alldeles för många alternativ. En variant kan ju vara att helt enkelt skaffa det du hittar i fysisk butik om du försöker hålla kostnader nere. Varken Staurogyne repens eller Anubias nana växer särskilt snabbt, så en poäng vore att köpa en annan långsamväxande växt för att kunna göra akvarieunderhåll mer sällan. Alternativt kan du skaffa nåt som växer som ogräs om du vill ägna dig åt trädgårdsarbete en gång i veckan. :-)
    Senast redigerad av Fiskburken; 12 January 2020, 04:41.

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13110

      #3
      https://youtu.be/dMqmTHUc5io I länken ser du mina två kar där det första har en stor anubias barteri till vänster och i det andra är det 1 anubias barteri som som fyller hela karet. De båda kommer från samma planta! Det kostade mig 69kr och jag har haft den i säkert fem år så det är en "odödlig" inte allt för långsamtväxande växt!
      Senast redigerad av åheim; 12 January 2020, 10:49.
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • Rufus
        • January 2005
        • 866

        #4
        Hur A.nana kommer att synas beror på hur stort ditt kar är och hur högt du fäster den. Den ska alltså inte grävas ner utan fästas på rot t ex. Den blir också finast tycker jag när den skuggas av andra växter. Det finns fler sorters Anubias, kolla på www.tropica.com, det är en bra växtsida.
        // Annicka

        Kommentar

        Arbetssätt...